Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-Bruce 13 år siden

Sichlau (65) skrev:
Netop! Man kan ikke hive en film ned fordi instruktøren evt. har mulighed for at gøre det bedre. Tænk hvis man sad til eksamen og skulle have sin karakter, og man fik én karakter mindre fordi læren vidste at eleven kunne gør det bedre. Det er da helt absurd. Ja det burde nævnes i en anmeldelse, men ikke hive ned i den samlede bedømmelse.


Nej, men hvem siger så også, at anmelderen gør det? Fra min side, ligner det et motiv man forsøger at skyde anmelderen i skoen, i mangel af bedre, at man ikke kan imødegå den argumentation han smider på bordet. Nihilisten nævner " ... mange mareridtstunge forklaringer, men jeg har stadig til gode, at se nogle, som har forsvaret Nolans valg. I stedet forsøger man at opspore "snavs" hos Nihilisten, at han måske ikke er i stand til at bedømme sagligt. Tsk tsk.

Bruce (60) skrev:
Men du ser det trods alt?!


Ja, hurlumhejen? Jeg vil da ikke gå glip af det, jeg holder mest af i verden!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#72 filmz-ab 13 år siden

Nolan’s blot syvende film har lige fundet vejen til biograferne, og efter stor anerkendelse fra både alverdens eksperter og filmelskere (med TDK), og ikke mindst stor succes ved billetlugerne, gav dette respekt og nærmest uanede muligheder for den begavede englænder. The Dark Knights succes var nøglen til Nolan’s eftersigende mest personlige projekt (Inception) blev til en realitet. Det har bestemt ikke været nemt at overbevise bosserne om et lån på 200 millioner dollars, et projekt der hverken er en efterfølger eller et remake, men derimod et originalt og særdeleshed kringlet plot der var under udvikling i otte år, og som rent faktisk kræver noget af sit publikum. Inception er derfor en sjældenhed. Den rykker grænser for store Hollywood produktioner og beviser, at underholdning ikke altid behøver at være sjælløs. Inception er lynende intelligent, og der er også muligvis tale om den mest begavede storfilm.

Handlingen er umulig at yde retfærdighed, og detaljerne skal heller ikke afsløres her. Der er i hvert fald tale om en kompleks historie, der rummer flere universelle tematikker om liv og død, sorg, længsel, kærlighed og erkendelse. Den stiller stort spørgsmåls tegn ved vores virkelighed og eksistens. Skaber vi vores egen model af en drømmeverden i håb om den evige kærlighed, men hvad er virkeligheden? Er virkeligheden virkelig, eller er illusionen det ultimative escape? En indplantning af en lille bitte idé i et sind, kan vokse sig stor og ændre et menneskes natur. Filmen dykker ned i de mørkeste afkroge. Hemmeligheder kan ikke engang opbevares i sindet længere, og magtfulde politikere og forretningsmænd må betale dyre domme for en service der garanterer sikkerhed. Men hvem narrer hvem i dette forræderiske udspil? Der er reelt ingen skurke i filmen. Nolan (som Freud) udforsker noget så universelt som drømme, og Nolan har selv udtalt at lucide drømme er noget han forsøgte at integrere, som en del af historien. Det er en opfindsom og fantasifuld kompakt historie, og endnu bedre skrevet manuskript, hvor Nolan beviser, at han også sagtens kan stå på egne ben og uden brormandens hjælp, men det var ingen i tvivl om. Det blev bare bekræftet her. Der spilles stærkt, og Caprio må endnu engang tage æren for en perfekt indsats. Hardy, Page og Levitt er ikke just nogle ansigter der er så kendte i storfilmene, men de er alle hæderlige skuespillere og grunden til, at de er med. Bedst er faktisk Cillian Murphy af birollerne – hans rolle er følelsesladet. Den bedste action man er Levitt. Det han udfører af stunts er ganske enkelt forbløffende.

Men hvad er en storfilm uden åndeløs action. Inception er afsindig underholdende spektakel der byder på afvekslende action. Nolan’s old school approach til tingene skinner igennem her, med troværdige stunts, ægte locations og sets, som giver baghjul til det CGI helvede vi gang på gang udsættes for. To action scener vil i særdeleshed stå fremme som spektakulære. Inception er også en international film, som er optaget i seks forskellige lande (USA, Paris, Canada, Japan, England og Morocco). Det ene øjeblik befinder vi os i Londons regnfulde gader med hektiske biljagter, og det næste øjeblik er vi på ski i Canada med masser af storslået action. Fotograferingen af Pfister er simpelthen sublim og velsagtens hans bedste til dato og burde klart give ham en oscar. Det er simpelthen perfekt eksekveret og ikke set bedre siden Ridley Scott's gamle dage, og det her burde danne skole for fremtidige film entusiaster der pønser på en mulig karriere indenfor filmfotografering. Hans Zimmer’s musik er hårrejsende og allerede fra den kuldegysende åbningssekvens, er tonen ligesom lagt og man sidder bare klistret til stolen. This is work of art. De visuelle effekter er pragtfulde, og lydmixet vil få hjertet til at banke, specielt under en enkelt veludført scene i Paris.

Med Inception beviser Nolan, at han er kongen af storfilm, selvom han i den grad også mestrer de smallere film, som Memento og Prestige. Men denne her giver ham status som Blockbuster auteur, der vil bringe ham ved siden af de helt store legender. Det er en eksistentiel og stimulerende storfilm med åbne tolkninger, og med store følelser på spil. Den rummer hvad der kan rummes i en film, og den rummer alt det jeg elsker ved film, og den minder en om, hvorfor film er skabt til en biograf. Skelsættende mesterværk, som er vendepunktet for amerikansk big budget film making.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#73 filmz-Sichlau 13 år siden

Lord Beef Jerky (69) skrev:

Egentligt ikke. Naturligvis skal det ikke bedømmes ud fra, om instruktøren eller eleven kan gøre det bedre, men om det kan gøres bedre i det hele taget. Og det er vel netop sådan man mere eller mindre vurderer alting? Man sætter de negative ting op mod de positive, argumenterer og derved vurderer.


Det er vel forskellen på et 10-tal og et 12-tal og ikke 4 og 6 stjerner.
Gravatar

#74 JannikAnd 13 år siden

Mr. a@babo... We've missed you :)
Gravatar

#75 filmz-ab 13 år siden

#67

Helt enig.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#76 Lord Beef Jerky 13 år siden

#73 Det er vel forskellen på alt... jeg kan ikke se, hvordan man ellers skulle vurdere. Det er selvfølgelig en meget simpel forklaring af en meget indviklet process, men når jeg læser anmeldelsen, virker det som om, at anmelderen sagligt forklarer hvad der fungerer og ikke fungerer i filmen, og slutter af med en karakter der passer på argumentationen i anmeldelsen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#77 filmz-Sichlau 13 år siden

Bruce (71) skrev:
Nej, men hvem siger så også, at anmelderen gør det?


Vi kan jo lade anmelderen komme på bane, selvom det nok ikke er nogen god idé. Men indtil da, er der to mulige udfald - dit og mit. Og indtil anmelderen kommer på banen, er det ene ikke mere forkert end det andet. Men eftersom jeg ikke ligefrem hylder anmelderen, skal jeg nok ikke forvente at han står på min side.
Gravatar

#78 filmz-ab 13 år siden

#74

ha! Li' over. Kan se du allerede er i krig :-) Hva bilder du dig ind :-) Vent på mig.. :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#79 JannikAnd 13 år siden

#78 - Dude, jeg prøvede at twitte dig! :)
Gravatar

#80 filmz-ab 13 år siden

haha!!
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: