Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#71 filmz-Bruce 14 år siden
Nej, men hvem siger så også, at anmelderen gør det? Fra min side, ligner det et motiv man forsøger at skyde anmelderen i skoen, i mangel af bedre, at man ikke kan imødegå den argumentation han smider på bordet. Nihilisten nævner " ... mange mareridtstunge forklaringer, men jeg har stadig til gode, at se nogle, som har forsvaret Nolans valg. I stedet forsøger man at opspore "snavs" hos Nihilisten, at han måske ikke er i stand til at bedømme sagligt. Tsk tsk.
Ja, hurlumhejen? Jeg vil da ikke gå glip af det, jeg holder mest af i verden!
#72 filmz-ab 14 år siden
Handlingen er umulig at yde retfærdighed, og detaljerne skal heller ikke afsløres her. Der er i hvert fald tale om en kompleks historie, der rummer flere universelle tematikker om liv og død, sorg, længsel, kærlighed og erkendelse. Den stiller stort spørgsmåls tegn ved vores virkelighed og eksistens. Skaber vi vores egen model af en drømmeverden i håb om den evige kærlighed, men hvad er virkeligheden? Er virkeligheden virkelig, eller er illusionen det ultimative escape? En indplantning af en lille bitte idé i et sind, kan vokse sig stor og ændre et menneskes natur. Filmen dykker ned i de mørkeste afkroge. Hemmeligheder kan ikke engang opbevares i sindet længere, og magtfulde politikere og forretningsmænd må betale dyre domme for en service der garanterer sikkerhed. Men hvem narrer hvem i dette forræderiske udspil? Der er reelt ingen skurke i filmen. Nolan (som Freud) udforsker noget så universelt som drømme, og Nolan har selv udtalt at lucide drømme er noget han forsøgte at integrere, som en del af historien. Det er en opfindsom og fantasifuld kompakt historie, og endnu bedre skrevet manuskript, hvor Nolan beviser, at han også sagtens kan stå på egne ben og uden brormandens hjælp, men det var ingen i tvivl om. Det blev bare bekræftet her. Der spilles stærkt, og Caprio må endnu engang tage æren for en perfekt indsats. Hardy, Page og Levitt er ikke just nogle ansigter der er så kendte i storfilmene, men de er alle hæderlige skuespillere og grunden til, at de er med. Bedst er faktisk Cillian Murphy af birollerne – hans rolle er følelsesladet. Den bedste action man er Levitt. Det han udfører af stunts er ganske enkelt forbløffende.
Men hvad er en storfilm uden åndeløs action. Inception er afsindig underholdende spektakel der byder på afvekslende action. Nolan’s old school approach til tingene skinner igennem her, med troværdige stunts, ægte locations og sets, som giver baghjul til det CGI helvede vi gang på gang udsættes for. To action scener vil i særdeleshed stå fremme som spektakulære. Inception er også en international film, som er optaget i seks forskellige lande (USA, Paris, Canada, Japan, England og Morocco). Det ene øjeblik befinder vi os i Londons regnfulde gader med hektiske biljagter, og det næste øjeblik er vi på ski i Canada med masser af storslået action. Fotograferingen af Pfister er simpelthen sublim og velsagtens hans bedste til dato og burde klart give ham en oscar. Det er simpelthen perfekt eksekveret og ikke set bedre siden Ridley Scott's gamle dage, og det her burde danne skole for fremtidige film entusiaster der pønser på en mulig karriere indenfor filmfotografering. Hans Zimmer’s musik er hårrejsende og allerede fra den kuldegysende åbningssekvens, er tonen ligesom lagt og man sidder bare klistret til stolen. This is work of art. De visuelle effekter er pragtfulde, og lydmixet vil få hjertet til at banke, specielt under en enkelt veludført scene i Paris.
Med Inception beviser Nolan, at han er kongen af storfilm, selvom han i den grad også mestrer de smallere film, som Memento og Prestige. Men denne her giver ham status som Blockbuster auteur, der vil bringe ham ved siden af de helt store legender. Det er en eksistentiel og stimulerende storfilm med åbne tolkninger, og med store følelser på spil. Den rummer hvad der kan rummes i en film, og den rummer alt det jeg elsker ved film, og den minder en om, hvorfor film er skabt til en biograf. Skelsættende mesterværk, som er vendepunktet for amerikansk big budget film making.
#73 filmz-Sichlau 14 år siden
Det er vel forskellen på et 10-tal og et 12-tal og ikke 4 og 6 stjerner.
#74 JannikAnd 14 år siden
#75 filmz-ab 14 år siden
Helt enig.
#76 Lord Beef Jerky 14 år siden
#77 filmz-Sichlau 14 år siden
Vi kan jo lade anmelderen komme på bane, selvom det nok ikke er nogen god idé. Men indtil da, er der to mulige udfald - dit og mit. Og indtil anmelderen kommer på banen, er det ene ikke mere forkert end det andet. Men eftersom jeg ikke ligefrem hylder anmelderen, skal jeg nok ikke forvente at han står på min side.
#78 filmz-ab 14 år siden
ha! Li' over. Kan se du allerede er i krig :-) Hva bilder du dig ind :-) Vent på mig.. :-)
#79 JannikAnd 14 år siden
#80 filmz-ab 14 år siden