Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 filmz-Kadann 16 år siden

#90 -

"Det ville være det samme hvis man lod sig James Bond gifte, og det har vi jo set at det ikke gik godt og afskrev hende i næste film."

Hun bliver jo rent faktisk dræbt i samme film og så vidt jeg husker, nævnes ægteskabet i de senere Bond-film.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#92 filmz-Is 16 år siden

Hvilken bond-film er det du har i tankerne? :-)
Gravatar

#93 filmz-Kadann 16 år siden

#92 -

On Her Majesty's Secret Service.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#94 filmz-Is 16 år siden

Den har jeg ikke fået set endnu. Har hørt at den skulle være fantastisk. :)
Gravatar

#95 blahblah 16 år siden

/tager en dyb indånding

Efter min mening er

det her ikke bare helt sikkert den ringeste Indiana Jones film det er også Spielbergs dårligst instruerede film, og en af de dårligste film jeg har set i år.

Hvis jeg nu bare lader som om jeg er et gennemsnitligt medlem af biografpublikummet, og ikke kigger vildt filmteknisk, var den stadig ligegyldig og kan kun lige snige sig op på en 5/10. Hvis man tager det uinspirerende skuespil med, det forfærdelige manuskript, den ringe CGI og den horrible klipning med så må det blie til en 2-3/10.

Lad os starte fra en ende af.

Vi starter filmen med jordens mest klodsede måde at vise vi befinder os i 50'erne. Det er dårlig skrevet, klodset gjort, ligegyldigt, og nemt sluppet fra.
Så kommer iv til der hvor Russerne slipper ind på en millitærbase ved bare at skyde de første 5 vagter, og så er den tydeligvis klaret.
Det er dog en Indiana Jones film, så det sidste kan man tilgive...

Specielt fordi det blegner ved en fuldstændig ligegyldig scene hvor Indiana kommer til en lille falsk by og overlever en atombombe eksplosion.
Den scene var komplet ligegyldig for filmen, og er tydeligvis et levn fra et gammelt manuskript som de synes var sjov.

Nu glemte jeg lige en scene hvor vores hovedskurk, som i øvrigt er en totalt karakterløs blank Russer der står og råber hele tiden og går rundt med et sværd, prøver at læse Indiana Jones tanker.

WHAT?!

Så udvikler historien sig i det hele taget ikke særlig meget. De render rundt og render ind i Russere osv.

Mac's forræderi frem og tilbage var elendigt og utroværdigt, og virkede mest af alt som om Speilberg stod og råbte "SE, DET ER INDIANA JONES! DET ER PULP! FOLK SKIFTER ALLIENCER HELE TIDEN!"
Rend mig, det virkede ikke.

Vi fik en fin lille kviksands(agtig) scene hvis eneste grund til at være i filmen var så Indiana lige kunne være bange for en slange. Se det er en Indiana Jones film! Han er bange for slanger, lige som i de gamle film!

Jaja, vi fik også at vide at Indy var Mutts far, men det kunne snildt være gjort i masser af andre scener.

Var jeg den eneste der blev træt af at se Indy blive fanget af russere, slippe væk fra russere, blive fanget fra russere, slippe væk fra russere, i fucking 2 timer?

Nogle af de ringest skrevede scener var dem hvor Indiana regner ting ud, for det giver ikke mening for publikum. Han står bare og siger ting, og så pludseligt ved de hvor de skal hen.
For mig i hvert fald var det ikke troværdigt. Indy sagde ikke "Ah, det her betyder 33 grader nord, og det her hvis man gør sådan og sådan er i Spanien, og så her kan man se at vi skal gå herhen."
Der var ingen logik bag det.

I stedet sagde han.

"Det her betyder at englene falder i Peru! HAHA!"

Og så var de der pludseligt.

Og nej, sådan var det ikke i de gamle film. I de gamle film var en charme og en logik bag det hele.

Humoren var ikke efter min smag, den faldt til jorden 9/10 gange for mig.
Men det er vel en smagssag.

Indy var aldrig i fare. I de gamle film var det svært, i de gamle film var der suspense, rising tension, det var farligt. Var det sgu aldrig her, selvom han var gammel.

Så er der selvfølgelig alt det film tekniske. Det lignede ikke den gamle stil, det lignede en instruktør der prøvede at efterligne en gammel stil og fejle fuldstændigt.

Klipningen specielt synes jeg ofte virkede umotiveret og ringe.

Det eneste for mig der fungerede var til dels slåskampene der ofte havde et dejligt gammel Indy feel over sig. Samle hænder til en kugle og svinge godt til.
Shia var også udemærket, og det er sjovt at se en stjerne blive født på den måde. Når man har fulgt ham helt fra hans første tv-serie.

Jeg ved ikke engang om jeg gider begynde at tale om de dimensionsrejsende aliens der ikke gav nogen mening overhovedet. Må blive i en anden post, for den her er blevet lang nok nu.

Gravatar

#96 Winniepooh 16 år siden

Jeg er stort set enig med anmeldelsen dog synes jeg at Irina var en fin skurk.

Flere a scenerne virkede tættere på mummy eller National treasure og det skuffede. Kemien mellem Shia og Harrison var til gengæld i top.

Men jeg ved ikke helt hvad jeg synes om filmens Macguffin.

Jeg føler mig lidt skuffet og dette kommer selvfølgelig af de tårnhøje forventninger.

Jeg ved ikke om 4´eren vil blive hevet frem om 10 år mærket "must see klassiker" sådan som jeg har det med de tre andre...
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#97 tiany 16 år siden

Jeg blev godt underholdt og overordnet set tilfreds med filmen jeg har dog et par irritationsmomenter

1. Shia Labeouf leger tarzan - fuldstændig unødvendigt og dårlig scene
2. menneske spisende myrer der kan bygge tårn - det var lamt
3. Nogen har klaget lidt over ufo temaet, det i sig selv irritere mig ikke fordi hele filmen bygger op til det, MEN hvorfor skal krystal væsnerne blive til et rumvæsen(som minder lidt for meget om dem fra Taken), det have været ligeså fint hvis de bare havde ristet Spalko(ala Raiders) - der gik filmen lige en tand over.
4. Nogle har klaget over dårlig CGI, det vil jeg også, men kun i en scene - murmeldyrerne!

Jeg ville desuden have ønsket lidt mere screentime til Indy/Marion, jeg synes scenen i lastbilen var kanon.
Jeg fik lidt Indy-feeling - ikke den bedste Indy men heller ikke den værste.

Jeg fik hvad jeg kom for - underholdning og ved gud hvor blev jeg underholdt
Valar morghulis
Gravatar

#98 blahblah 16 år siden

Krystal kraniet er ikke en macguffin. Vi ved stort set alt om det, og den gør endda ting som at tale med Indy osv.
Gravatar

#99 filmz-Orion 16 år siden

Så har jeg omsider fået den set, og ja, jeg var skuffet. For meget CGI, generelt manglende Indy vibe, kedelig skurk, ALT for lidt brug af John Williams, for lidt screen time til Karen Allen. Overall føles filmen også meget "rushed", og man havde aldrig rigtig fornemmelsen af, at Indy var i fare. Det var også lidt et problem med "Crusade", men det er endnu værre her. Det er sgu ikke godt nok, Spielberg og Lucas. Det' en ommer! :)
Men den startede godt, det skal den ha' :) Var ganske underholdt de første 20 minutter.

3/6 Herfra.
"...and those black eyes roll over white..."
Gravatar

#100 kasper.jen 16 år siden

Genial åbningsscene, og actionscenerne er super flotte. MEN Slutningen er fuldstændig overgearet og er direkte hentet fra Mumien vender tilbage. Filmen er underholdende, og man keder sig på intet tidspunkt, men den virker lidt for letkøbt og plottet er lidt tyndt. Ford og Le Beuf spiller dog rigtig godt sammen. 4/6

Skriv ny kommentar: