Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-NeoDk 15 år siden

Lyder godt jeg glæder mig til at se den her om en time :D
Gravatar

#2 BN 15 år siden

Hold da op! Er du ankommet til biografen en hel time før filmen begynder? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3 El vez 15 år siden

Jeg er ikke helt enig, jeg synes plottet kører mere af sporet end Angel Eyes antyder. Karaktererne fungerer fint, men historien er lidt af en rodebutik og det største problem er at man ikke har holdt ved de gammeldags værdier der gjorde de gamle film så fantastiske. Mange scener er tydeligt filmet med bluescreen eller unødigt brug af CGI og fremstår langt mere kunstige end man har lyst til at se i en Indiana Jones film. Resultatet er hollywood metervare, med Indy ensemble.

I had a bad feeling about this. I still do.

3/6
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#4 Starbrow 15 år siden

Jeg tænkte det nok
Gravatar

#5 BN 15 år siden

#3:

Brugen af CGI i film kritiseres ofte med den begrundelse, at det ser kunstigt ud. Ud fra det kriterium skulle man tro, at det er umuligt for CGI-modstandere at se film fra gamle dage, hvor det i et væld af scener er tydeligt, at der er brugt baggrunds-projektion, og det ikke bare når en scene foregår i en bil, men også i scener, hvor man ikke skulle synes, det var nødvendigt, f.eks. når nogle personer går tur i en park eller befinder sig ude i naturen (her filmede man en mennesketom sti i en park eller et naturlandskab og satte så personerne til at gå foran bluescreen, ... eller hvad man nu kaldte det dengang). Ja, den ene gang efter den anden i ældre film ser man en fuldstændig "død" baggrund, der er ligeså "levende" som et maleri.

Gamle film vrimler med scener, hvor skuespillerne set på afstand virkelig ER filmet ude på gaden. Men når man så ser dem tæt på og tale sammen, så er de filmet med bluescreen inde i et studie, og man har brugt baggrundsprojektion i form af billeder ude fra gaden. ...
Dette må jo nærmest være uudholdeligt for folk, der i dag er i irriterede over brugen af CGI.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 Bohemian 15 år siden

User Rating: 8.8/10 (2,611 votes)
Top 250: #165
Free in serenity.
Gravatar

#7 mimic 15 år siden

3, De gamle film ka man også se hvor der blevet brugt effekter. CGI er bare the effects of today :) Så længe det ik ligner en af de nye star wars prequals så jeg sku happy :)
Gravatar

#8 filmz-Is 15 år siden

#6

Når Indy 4 kommer til at få omkring 50.000 stemmer, kommer den nok til at have en rating på 8 eller der omkring. Film har normalt en høj rating der falder med tiden.

Det bedste eksempel kan være No Country For Old Men. Den startede i top 10. Nu ligger den på 65.
Gravatar

#9 filmz-Kragmose 15 år siden

Jeg skulle have været inde og se den i nat, men grundet CL finalen rykkede jeg den lige til lørdag i stedet ;)
Supergod anmeldelse, dejligt at høre at der er noget at glæde sig til!
Gravatar

#10 filmz-goodspeed 15 år siden

Popcorn underholdning af Spielberg, det er godt at se ham tilbage hvor han virkelig høre hjemme. Fra første scene "Paramount logo" var jeg tilbage i Indy universet, og det holder i de 2 timer filmen køre, der er ikke nogle døde tidspunkter. Ford, Lucas & Spielberg har her givet os en vaske ægte Indiana Jones film.

Filmen er set med fan brillerne på, og det rækker til 5 stjerner her fra.
You listen very carefully to what I'm about to tell you... I remember... I remember everything

Skriv ny kommentar: