Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

Lige kommet hjem efter en tur i Imperial - Det var da et meget hyggeligt med et gensyn med Indy og Marion. Handlingen er tynd og når stadig ikke "Raiders of ..", men der er god action, humor, masser af sjove hilsner til film og filmfolk og hvad der ellers høre genren/serien til, så man keder sig ikke et sekund i de lidt over 2 timer filmen varer.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#12 squee 15 år siden

Jeg er ovenud lykkelig for, at filmen er som den er. Jeg håbede på, at jeg ville holde af den, men jeg elsker den sgu. Der er ingen slinger i valsen, Ford er tilbage i sin glansrolle (undskyld, Han Solo) og nostalgien går igennem mig fra top til tå, når jeg hører de klassiske "klask"-lyde, når der bliver uddelt tæv i Indiana Jones filmene.
Jeg undrer mig dog en lille smule over, at Steven Spielberg (eller var det Lucas) sagde, at de ville gå væk fra CGI'en og tilbage til den mere traditionelle Indy-stil. Det undrer mig, da slutningen mest af alt mindede mig om den CGI-pompøse slutning, som Ang Lee's Hulk disker op med - dette var dog naturligvis af meget højere kaliber både effekt- og generelt set bare filmmæssigt.
Filmen høster sgu 5 stjerner ind hos mig. Den når ikke op på de 6, da
Ox praktisk talt er én lang Deus Ex Machina
, hvilket trækker lidt ned i hele historiefortællingen, men det er absolut småting, det drejer sig om.
Popcorn-underholdning som #10 så rigtigt sagde - og så i højeste kaliber.
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#13 El vez 15 år siden

#5 Bemærk jeg skrev 'unødig brug'. Brugen af CGI er jeg ikke imod af princip.

Min pointe er, at de gamle indy film ikke har mange af disse svagheder, da de er lavet 'the good old-fashioned way'. Jo naturligvis benyttede man sig også af visuelle effekter dengang og indimellem fungerede de heller ikke 100%, men filmene bestod primært af scener og locations der var virkelighedstro og langt størstedelen af effekterne var praktiske frem for animeret hurlumhej.

Et godt eksempel er scenen med det store fly og nævekampen mellem Indy og den store soldat i "Raiders", der i sig selv har mere underholdningsværdi end samtlige actionscener i Indy 4.

Selvom det er hårdt at se Indiana i en film uden nazister, Short Round eller Sallah, gik jeg alligevel i biffen med åbent sind - men når en Indy-film begynder at ligne Jacksons King Kong står jeg af.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#14 The Insider 15 år siden

Rodet og meget, meget langt effektorgie, der holdes oppe af Harrison Fords imponerende karisma, godartet humor og til tider medrivende actionsekvenser (når de altså gør brug af stunts og ikke til tider afsindig ringe CGI). Jeg havde absolut ikke forventet alverden, og der skulle dæleme ikke meget til at hjælpe på mit humør, eftersom jeg få minutter inden filmen var blevet frarøvet al livsglæde, men et mere helstøbt og fornøjeligt gensyn med Indiana havde jeg dog forventet.

#13, agreed.
War. War never changes.
Gravatar

#15 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

# 14 Amen to that ;)

Men det var da godt man kunne skylle sorgen ned efter kampen for, der var da god stemning på Pubberne på Vesterbrogade aften igennem og inden filmen :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#16 The Insider 15 år siden

Sorgen bliver desværre nok hængende lidt tid endnu... :-) Nå, jeg skal afsted på arbejde igen om tre timer. Skulle oprindeligt have været en fridag, men én ulykke kommer sjældent alene :-)
War. War never changes.
Gravatar

#17 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

Det var da ellers en god kamp og jeg syntes faktisk det var herlig med en premiere, som afslutning på en god aften.

Mht. Indy Jeg syntes nogle af inside jokesne var da okay, og scenen med køleskabet var da også lidt sjov ... cheer up young lad ... Junior ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#18 El vez 15 år siden

Ja men så er der også de lidt for letkøbte, som f.eks: "I have a bad feeling about this". Helt ærligt...
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#19 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

# 18 Det sagde han lidt for mange gange imo. :-/

Jeg tænker fx ham på cafeen med "Marshall" på ryggen, men også den måde "arken" indgår i filmen ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#20 [email protected] 15 år siden

Jeg er fuldt ud tilfreds! Super Skuespil Ekstream flot filmkunst! og Godt plot. Ikke ligeså god som 1eren og 3eren men bedre end 2eren, Så Super film.. Og Jeg syntes det er noget pjat, det er nærmest kommet på mode at sige der er for mange computer effekter og CGI ! Denne film havde ikke blevet en succes uden det. Vi er i en ny tid med Nye Standarter og dertil også CGI. Prøv at lav
Atombomben eller UFOEN unden CGI! hehe Impossile
God film 5/6

Skriv ny kommentar: