Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.
Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?
#81 piazorro 16 år siden
- meld jer ind i gruppen på Facebook
#82 dolphinfriendly 16 år siden
#83 filmz-Munk 16 år siden
Raiders of the lost arc 6/6
Tempel of doom 4/6
The last crusade 6/6
Crystalskull Kingdoom 5/6
- Steve Carell
#84 filmz-Is 16 år siden
Raiders of the Lost Ark 5/6
Temple of Doom 4/6
The Last Crusade 6/6 - Den bedste IMO. Harrison Ford og Sean Connery er geniale sammen!
Kingdom of Crystal Skull 4/6
#85 filmz-Kadann 16 år siden
Min primære anke ved filmen er, at den ganske enkelt er for pæn. Den har ikke det der lidt primitive look, som de gamle har, der jo er lidt af ånden i de film, som Indy er baseret på. Desuden var musikken ikke voldsomt spændende og jeg frygter at filmen generelt er ret forglemmelig, hvilket jo må testes ved et gensyn.
Kemien mellem karakterene er som sådan helt fin og samspillet mellem Ford og LaBeouf fungerer helt fint. Jeg synes dog at man mangler tråden til de gamle film i form af noget man kan genkende og der er Karen Allen ikke helt nok. Havde John Rhys-Davies vist sit ansigt, sammen med Allen, tror jeg at det havde været lidt anderledes.
Kort sagt: Ganske fornuftig underholdning, uden at være i liga med de andre. 4/6
#86 thomasegebaek 16 år siden
Temple of Doom - 6/6
The last crusade - 4.5/6
Kingdom of the crystal skull - 3/6
Den nye mangler den ærefrygt og stemning, som var kernen i de gamle film. Udover det er der alt for mange øjeblikke hvor filmen træder ved siden af og ender næsten, som en parodi på sig selv. De gamle indy film var en hyldest til gamle 30'er serier. Den nye ved ikke hvad fanden den er.
#87 filmz-ChesterB 16 år siden
har desuden set filmen i dag i metropol og synes at den var superfed bortset lige fra
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow
#88 El vez 16 år siden
Jeg synes ellers den scene virkede ekstremt rodet og irriterende. Praktiske effekter all the way!
#89 elwood 16 år siden
Og til dem af jer der efterspørge Indy's Pisk og Hat, det et spørgsmål hvor meget man vil give for tingene. Indy's Hat altså den fra 4'eren er ikke i produktion endnu, men det er Adventurebildt der er folkene bag hatten til Indy4.
Arkurba (mener jeg de hedder, laver en fantastisk hat også, og har været med længe (de har lanceret en ny model som lægger sig ekstrem tæt op af Indy4's, ligheden med Adventurebildt er ret stor) deres Hat sælges for omkring en 7-800 kroner. så vidt jeg husker. og Adventurebildt for en hel del mere, de sælger dem så også Håndlavet hver enkel (Arkurba er fremstillet med maskiner)
Men Adventurebildt beder altså også en om at sige hvilken stil hatten skal være i, der er en del forskel mellem, hattene fra film 1, 2 og 3, med hensyn til skyggen på hatten.
Skal man ha en pisk der ligner Indy's ekstrem meget, skal man også af med en 6-700 kr. hvis det kan gøre det.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#90 mortenfillipsen 16 år siden
Allerede fra første anslag med "ørken-rotten" tænkte jeg "åh, nej. Nu håber jeg ikke det bliver med alt for meget CGI" Det blev det desværre.
Jeg er lidt konservativ, og mener at når man roder med gamle klassiker, skal man prøve at holde det i samme stil.
Et eksempel på dette er "Star Wars Episode III". Her er det først i slutningen af filmen vi får en duft af det gamle imperium og følelse. Heldigvis har de i Indiana Jones, valgt at genbruge de gamle "slå-lyde", men udover dette synes jeg slet ikke at stemningen er tilstede.
Ford virker træt og mangler gennemslagskræft. Marions karakter ligner slet ikke den vi kender fra "Raiders" og hele historien er uoverskuelig og mangler en bedre sammenkobling.
Nu hvor jeg har set filmen, stiller jeg mig selv følgende spørgsmål:
Hvorfor skal Oxe være ligesom Professer Turnesol i det Tintin-afsnit hvor han bliver skør? Det virkede lidt for søgt.
Shia Lebeouf som Tarzan?.... Den lader jeg lige stå.
Og hvorfor føler Spielberg og Lucas at de har brug for at tage Shia Lebeouf med i filmen, for at give filmen underholdningsværdi?
Hvorfor skal der være super myrer som spiser mennesker? Det fik mig til at tænke på den dårlige B-film, "Legion of Fire: Killer Ants!"
Hvorfor skal det hele ende som "Mission To Mars" eller som et andet X-files afsnit?
Hvorfor bliver Indy gift? Det ville være det samme hvis man lod sig James Bond gifte, og det har vi jo set at det ikke gik godt og afskrev hende i næste film.
Overalt følte jeg lidt at jeg sad og så en National Treasure III. Som jeg faktisk tror ville kunne være bedre.
Og det sted hvor jeg hyggede mig mest var når man følgede den røde streg på kortet, for der sad jeg nemlig og tænkte. "NU begynder filmen og underholdning", men det gjorde den bare aldrig rigtig.
Hvis jeg ikke anmeldte filmen som en Indiana Jones 4, men som en helt ny film og nyt koncept, ville jeg give filmen
3/6
men nu hvor det er en Indy-film, bliver jeg nød til at give den
2/6