Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 piazorro 16 år siden

#80 så flytter de bare seglet:-)
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook
Gravatar

#82 dolphinfriendly 16 år siden

#80 Så er han vel teknisk set heller ikke udødelig - hvad er din pointe? :)

Gravatar

#83 filmz-Munk 16 år siden

Selv om den havde et par situationer, der måske kunne være gjort en tand anderledes, så de bedre passede ind i universet, så følte jeg mig nu rigtig godt underholdt, og skal helt sikkert se den igen.

Raiders of the lost arc 6/6
Tempel of doom 4/6
The last crusade 6/6
Crystalskull Kingdoom 5/6
"Sound editing is a lot like sex. Its usually done alone, late at night and with a lot of electronic gadgets."
- Steve Carell
Gravatar

#84 filmz-Is 16 år siden

Endelig har jeg fået set Indy 4, og selvom den ikke helt er på højde med de gamle var jeg alligevel godt underholdt. Den er spækket med virkelig flotte action-scener. Harrison Ford er som altid fortræffelig, og resten af skuespillerne gjorde det også meget fint. Jeg savnede at se noget mere af Shia LeBauf. Kemien mellem Indiana Jones og hans karakter var rigtig fornøjelige i starten af filmen, men efter den første halvdel synes jeg at ikke at det fungerede mere. Men alligevel er Indy 4 årets mest underholdende film indtil videre. :)

Raiders of the Lost Ark 5/6
Temple of Doom 4/6
The Last Crusade 6/6 - Den bedste IMO. Harrison Ford og Sean Connery er geniale sammen!
Kingdom of Crystal Skull 4/6
Gravatar

#85 filmz-Kadann 16 år siden

Fin film, jeg følte mig underholdt, selvom der manglede noget af det gamle Indy-magi. Ford er på ingen måde for gammel til at tage en tur til, så hvis de to herrer bag kan få lidt mere af magien tilbage, er jeg frisk på endnu en tur.

Min primære anke ved filmen er, at den ganske enkelt er for pæn. Den har ikke det der lidt primitive look, som de gamle har, der jo er lidt af ånden i de film, som Indy er baseret på. Desuden var musikken ikke voldsomt spændende og jeg frygter at filmen generelt er ret forglemmelig, hvilket jo må testes ved et gensyn.

Kemien mellem karakterene er som sådan helt fin og samspillet mellem Ford og LaBeouf fungerer helt fint. Jeg synes dog at man mangler tråden til de gamle film i form af noget man kan genkende og der er Karen Allen ikke helt nok. Havde John Rhys-Davies vist sit ansigt, sammen med Allen, tror jeg at det havde været lidt anderledes.

Slutscenen med hatten og det faktum at Sallah ikke er på de billeder, Indy har stående på sit skrivebord, giver dog håb om at han kan dukke op i en evt. efterfølger.

Kort sagt: Ganske fornuftig underholdning, uden at være i liga med de andre. 4/6
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#86 thomasegebaek 16 år siden

Raiders of the lost ark - 5/6
Temple of Doom - 6/6
The last crusade - 4.5/6
Kingdom of the crystal skull - 3/6

Den nye mangler den ærefrygt og stemning, som var kernen i de gamle film. Udover det er der alt for mange øjeblikke hvor filmen træder ved siden af og ender næsten, som en parodi på sig selv. De gamle indy film var en hyldest til gamle 30'er serier. Den nye ved ikke hvad fanden den er.
Gravatar

#87 filmz-ChesterB 16 år siden

#82 ifølge "legenden" bliver man udødelig hvis man drikker af den hellige gral hvilket vi jo alle så Indy gøre. den der med seglet og at hvis man træder over den forsvinder udødeligheden er noget som lucas og co. måske bare fandt på ud af den blå luft for at få nakket resten af the bad guys og elsa og en sidste fed actionscene banket ud af manuskriptet, men den i oprindelige historie ka man sq gå lige så langt man vil uden at dø :P så der var min pointe.
har desuden set filmen i dag i metropol og synes at den var superfed bortset lige fra
aliens og ufo'er i en indy-film? aj den slutning var sq malplaceret ifølge min mening og var bare et typisk hollywood eksempel på "se os vi har mange penge så vi ka gøre lige hvad vi vil inkl. proppe en fantastisk flot lavet actionscene med aliens og ufo'er ind i en Indiana Jones film" altså den var da fantastisk flot osv. bevares men den passer bare ikk ind i Indiana Jones' univers
men den får 5 stjerner herfra, det eneste der trækker ned er ovenstående :( men syntes rigtig godt om skuespilspræstationerne (måske bortset fra Karen Allen) og og synes generelt den var rigtig fed og dejlig :) ventetiden og pengene værd :) over and out
forfeit the game stop the talkshow pride up the what your time to know
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow
Gravatar

#88 El vez 16 år siden

altså den var da fantastisk flot osv.

Jeg synes ellers den scene virkede ekstremt rodet og irriterende. Praktiske effekter all the way!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#89 elwood 16 år siden

Så fik jeg den også set, og jeg tror der sagt det der sku siges, men ja slutningen var for langt ude, jeg følte mig distancerede fra Indiana Jones universet der.

Pagtens ark var mere afdæmpet

Og til dem af jer der efterspørge Indy's Pisk og Hat, det et spørgsmål hvor meget man vil give for tingene. Indy's Hat altså den fra 4'eren er ikke i produktion endnu, men det er Adventurebildt der er folkene bag hatten til Indy4.

Arkurba (mener jeg de hedder, laver en fantastisk hat også, og har været med længe (de har lanceret en ny model som lægger sig ekstrem tæt op af Indy4's, ligheden med Adventurebildt er ret stor) deres Hat sælges for omkring en 7-800 kroner. så vidt jeg husker. og Adventurebildt for en hel del mere, de sælger dem så også Håndlavet hver enkel (Arkurba er fremstillet med maskiner)

Men Adventurebildt beder altså også en om at sige hvilken stil hatten skal være i, der er en del forskel mellem, hattene fra film 1, 2 og 3, med hensyn til skyggen på hatten.

Skal man ha en pisk der ligner Indy's ekstrem meget, skal man også af med en 6-700 kr. hvis det kan gøre det.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#90 mortenfillipsen 16 år siden

Er lige kommet hjem fra biografen. Var selvfølelig spændt og havde besluttet mig, ikke at vide noget om filmen før jeg så den, såsom anmeldelser osv. Udover dette havde jeg også valgt at se filmen med "ikke-indy-fan"-øjne. Det er selvfølelig svært, men jeg gjorde mit bedste.
Allerede fra første anslag med "ørken-rotten" tænkte jeg "åh, nej. Nu håber jeg ikke det bliver med alt for meget CGI" Det blev det desværre.
Jeg er lidt konservativ, og mener at når man roder med gamle klassiker, skal man prøve at holde det i samme stil.
Et eksempel på dette er "Star Wars Episode III". Her er det først i slutningen af filmen vi får en duft af det gamle imperium og følelse. Heldigvis har de i Indiana Jones, valgt at genbruge de gamle "slå-lyde", men udover dette synes jeg slet ikke at stemningen er tilstede.
Ford virker træt og mangler gennemslagskræft. Marions karakter ligner slet ikke den vi kender fra "Raiders" og hele historien er uoverskuelig og mangler en bedre sammenkobling.
Nu hvor jeg har set filmen, stiller jeg mig selv følgende spørgsmål:
Hvorfor skal Indy opleve en A-bombe sprængning? Det virker til at Spielberg og Lucas var bange for at vi ikke blev underholdt hvis ikke det hele er ekstremt.
Hvorfor skal Oxe være ligesom Professer Turnesol i det Tintin-afsnit hvor han bliver skør? Det virkede lidt for søgt.
Shia Lebeouf som Tarzan?.... Den lader jeg lige stå.
Og hvorfor føler Spielberg og Lucas at de har brug for at tage Shia Lebeouf med i filmen, for at give filmen underholdningsværdi?
Hvorfor skal der være super myrer som spiser mennesker? Det fik mig til at tænke på den dårlige B-film, "Legion of Fire: Killer Ants!"
Hvorfor skal det hele ende som "Mission To Mars" eller som et andet X-files afsnit?
Hvorfor bliver Indy gift? Det ville være det samme hvis man lod sig James Bond gifte, og det har vi jo set at det ikke gik godt og afskrev hende i næste film.

Overalt følte jeg lidt at jeg sad og så en National Treasure III. Som jeg faktisk tror ville kunne være bedre.
Og det sted hvor jeg hyggede mig mest var når man følgede den røde streg på kortet, for der sad jeg nemlig og tænkte. "NU begynder filmen og underholdning", men det gjorde den bare aldrig rigtig.

Hvis jeg ikke anmeldte filmen som en Indiana Jones 4, men som en helt ny film og nyt koncept, ville jeg give filmen
3/6
men nu hvor det er en Indy-film, bliver jeg nød til at give den
2/6

Skriv ny kommentar: