Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.
Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?
#241 aknot 16 år siden
Hvor var Indy?
4/10
langtid siden jeg er kommet så skuffet ud af biffen fra en film jeg stort set ikke havde nogle forventninger til.
ØV!
#242 Patriarch 16 år siden
Men som koncept synes jeg det passer fint ind.
#243 elsotho 16 år siden
At de skulle være så flinke og ødelægge en franchaise på den her måde er mig en kæmpe gåde.
Et køleskab der er beklædt med bly? Vanvittigt, og oven i købet skulle det lige skrives udenpå døren så man ikke var i tvivl om at indy nok skulle overleve(nu ved alle herefter at skulle der udbryde atomkrig så gælder det om at få fat i et køleskab der er beklædt med bly, for så kravler man da bare ind i det). Bagefter flyver køleskabet så 2 kilometer og Indy kravler uskadt ud. Bagefter står der to jordegern og kigger uforstående på hinanden. HVORFOR?? Hvorfor opfører de sig ikke som dyr og hvorfor er de ikke døde af strålingen? ØV!
Hvad laver indianerne i udgravningen? Alt for tynd historie, både der og senere i filmen hvor de ligepludselig vælter ud af alle vægge og lofter i den gang de går igennem for at komme til UFOdalen. Hvad laver de der? Har de lige ventet i 2000 år på at der lige skulle komme nogen den vej?
Liansvingeriet fra Mutt var latterligt. Dejligt at nogle aber ville være venner med ham så han i løbet af 5 sekunder kunne lære at svinge i lian som Tarzan (faktisk bedre endda) og ikke nok med det men da de når bilen med russerdamen i hopper alle aberne af lianerne og begynder at banke hende. HVORFOR?? Opfør jer som dyr!!!
Lorte myrer!! Kæmpe lorte myrer!! Alt for kæmpestore lortemyrer....som kan fortære en mand på 10 sekunder!!ØV!
Der er meget meget meget mere, men jeg vil lige slytte af med UFO'en...hvorfor?? Hvad i alvernde blander de x-files ind i Indiana Jones for?? Det har intet med genren at gøre!
For mig er det tydeligt at Steven S er bwegyndt at gå lidt for meget op alle hans ufoteorier...ærgeligt at det skal ødelægge et ellers fedt koncept!
#244 Patriarch 16 år siden
Jeg kan så tilføje at scenen med træet og bilen heller ikke var mig - eller vandfalds scenerne.
Tilgengæld synes jeg første halvdel (med undtagelse af det du nævner) var stærkt underholdende.
#245 elsotho 16 år siden
Endnu engang må jeg skrige HVORFOOOOOR?????
#246 filmz-Bruce 16 år siden
#247 elsotho 16 år siden
#248 filmz-Bruce 16 år siden
#249 Buzz 16 år siden
ps jeg har ikke set Indiana Jones 4 i nu?
#250 duuk74 16 år siden