Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 piazorro 15 år siden

Fin underholdning. Den første del var toppen (rigtig Indy) men slutningen var en smule flad. 4-5 ud af 6

Personligt har jeg intet imod CGI men nogle steder burde de have lavet scenerne med stuntmænd så filmen kom til at virke mere naturlig.
Fx scenen med Mutt hvor han står på de to biler. Det holder altså ikke. De burde nok have ladet ham stå der i lidt kortere tid.

Og så var der flere scener som generelt var for langt ude, selv for de her film. I de andre film tror man på at scenerne (dem uden noget overnaturligt) måske kunne finde sted - men det var ikke helt tilfældet her.
Fx scenen med det flyvende køleskab - det var meget coolt men bare alt for langt ude.

Og så er det altså lidt af en skam at man allerede vidste at Karen Allen ville være med og Mutt-delen....

Men det var meget sjovt i slutningen da Mutt ville tage hatten på og Indy tager den fra ham - det mindede lidt om Han Solo der


Og forresten. Nu har jeg gennemgloet en del af etteren utallige gange for at finde R2D2 og C3PO i et af de gravkamre og jeg kan altså ikke finde dem. Hjælp!
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook
Gravatar

#42 dolphinfriendly 15 år siden

#37 Ah crap...og nu er det umuligt at ændre. Mon ikke folk fanger den alligevel? ;)

Gravatar

#43 piazorro 15 år siden

Der var noget jeg ikke forstod

Hvad lavede de indianere på den første kirkegård - var de ansat af kirkeministeriet eller sådan noget for at forhindre gravrøveri eller var de der bare midt om natten for sjov skyld?
Og hvis Marion ikke havde bedt Mutt om at hjælpe hende - hvorfor vidste han så at han skulle kontakte Indy? Måske giver det mere mening når jeg får set den igen.
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook
Gravatar

#44 filmz-dotdkay 15 år siden

->#43:
Som svar til dine spørgsmål:

Som jeg opfattet det, så var det en stamme som var relateret til dem som de senere møder i scenen hvor de er lige ved at være fremme med krystalkraniet, altså nogle der beskytter krystalkraniet.

Ang Marion som sagde til Mutt senere at hun ikke havde bedt ham om at kontakte Indy, så opfattede jeg det bare som et spil mellem Marion og Indy, ligesom i 1'eren, altså hun var lidt for stolt til at indrømme at hun havde bedt om hjælp, så tror rent faktisk hun havde bedt Mutt om at få fat i Indy
Gravatar

#45 nielsdb 15 år siden

#41 - jeg tror også den har været rimelig svær at lure i biografen.

Men; frys billedet på din DVD på 1:03:32 og kig ude på søjlen til venstre ;o) Da da da daaaaaaaa
Gravatar

#46 filmz-jakob.joergensen 15 år siden

Den er simpelthen daarlig, den her film.

Virkeligt.

Jeg mener Steven Speilburg skulle vende tilbage til skolen og laere lidt om at saette op og lave film.

IJOKK er maaske en sjov og halv underholdende film, men ikke overbevisende, som de 3 forrige IJ films. Mange af scenerne er absolut for ... sceneritiske, for opsatte og uoverbevisende. Dubningen er ogsaa daarlig. Bossen bliver aldig helt farlig eller bruger de faktiske kraefter hun haevder hun besider. Hendes bortgang er nomalt IJ (hovmod staar for fald), men den kunne have vaeret saa meget bedre lavet. Hele oplevelsen er mere som et billig produceret boerneprogram end den kvalitet vi normalt kender Lucasart for.

IJOKK har tilgengaeld en god historie og fantastiske speciale effekter.

Hvis du kender IJ og har set de 3 forrige films, saa er IJ vaerd at se paa DVD, mens kun unge og boern vil faa fuldt udbytte af IJOKK.

Undertegnet er 35 aar og generel eventyr og sci-fi fan.

Jakob
Peace, love and Miss Kittin
Gravatar

#47 BN 15 år siden

#46:

Hvad med at bruge spoiler-markering? Det kan godt være, det er noget fra småtings-afdelingen ... men alligevel!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 piazorro 15 år siden

#45 tak. Men det er sgu stadig ikke nemt at se. Må nok hellere købe en 42' fladskærm så det bliver lidt større:-)
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook
Gravatar

#49 Xerxeskosaurus 15 år siden

Øv, 4 ud af 6? Jeg havde sgu håbet på noget højere...
Gravatar

#50 Slettet Bruger [1700114567] 15 år siden

#48 Ellers er der et billede her.

Skriv ny kommentar: