Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#261 elwood 15 år siden

#260 hehe ja den er satme styg, den er værrer end 2'eren og Indiana Jones 4.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#262 filmz-starwarsfan 15 år siden

dette er en utrolig god film man er underholdt det meste af tiden harrison ford og shia lebeouf er rigtig gode 5/6
Gravatar

#263 Bohemian 15 år siden

Hva med ekstramaterialet ? var det også godt! <3
Free in serenity.
Gravatar

#264 filmz-starwarsfan 15 år siden

ja ok
Gravatar

#265 filmz-Bruce 15 år siden

Som at genoplive Imhotep!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#266 BN 15 år siden

Det er sjovt at se tilbage på indlæggene i den her tråd, deriblandt min egen første (og meget positive) bedømmelse af Indy 4. Idag svarer min oplevelse af filmen nøjagtigt, ja, 99,5 %, til luturion's. Lad mig her citere hans spoiler-markedede tekst fra #103:

Filmen har også nogle rigtig gode scener; introduktionen af Mutt, motorcykeljagten, [......] og et par andre. Tempoet er højt, den er sjovt og leverer okay underholdning - et stykke af vejen. Jeg tror det er omkring det sted i filmen, hvor de finder krystalkraniet, at jeg står af. Indtil da har jeg tilgivet den haltende historie, (jeg regner med at de får styr på den senere..) de kiksede udskejelser, dårlige replikker, elendige skurke og hvad der ellers har været af ujævnheder - for det er Indy, og jeg er glad for at se ham igen. Men da de står med det der tudegrimme plastickranie i favnen giver jeg op. Er det virkelig det de har ledt efter? Nu kan jeg se hvor det bærer hen ad, og jeg bliver oprigtigt ked af det. Min frygt for, at Lucas og Spielberg ville gå Alienamok er bekræftet. Lige siden jeg så traileren og kunne regne ud, at det ville handle om rumvæsner, havde jeg håbet at de kunne rede den hjem. De er jeg fantastiske historiefortællere begge to. Men det her er for meget. Og fra det punkt bliver jeg trukket igennem den ene skuffelse efter den anden. Hver gang jeg tænker, at nu kan det ikke blive værre, så dukker der en ny tåbelighed op på skærmen - Tarzan-sekvensen, myrerne, stammefolkene der aldrig rigtig bliver forklaret nærmere. Så er der Aliens over det hele, "men de er da trods alt ikke i live" når jeg lige at tænke, inden der går totalt karneval i den og det hele drukner i CGI og UFOen letter. Slutningen er så elendig, at jeg slet ikke kan forstå det. Jeg er fuldstændig lammet - lidt ligesom Indy og resten af vores helte der bare står og kigger på.

Kriteriet for en god Indiana Jones-film blev lagt i 1981, 1984 og 1989. ... Og 4'eren lever ikke op til dette kriterium.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#267 filmzkim 15 år siden

Havde ingen forventninger til denne film, da jeg ikke har set nogle af de andre Indy film, så jeg blev positivt overrasket.
Men det er selvfølgelig fordi, jeg aldrig har interreseret mig for filmene, og tilfældigt kom ind og så denne her, som måske ikke levede op til de andre film, men stadig var stærkt underholdende, hvis den altså ikke blev samlignet med de gamle!.

Skriv ny kommentar: