Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 SpielbergFreak 15 år siden

Kunne godt have brugt en stjerne mere, men her bliver mine forventinger heldigvis trukket lidt ned, så jeg ikke bliver for skuffet, meeen tror nok jeg vil kunne lide den. Der skal jo meget til at komme op på siden af Raiders og The Last Crusade, men kan kun være bedre end Temple of Doom.
Gravatar

#22 skittlez 15 år siden

Så den også i nat og var yderst positivt overrasket. Muligvis er enkelte ting ikke ligesom det skulle være, men stemningen, magien og charmen var helt sikkert tilbage igen.

Mht. CGI har det lykkedes dem meget godt at give filmen et old school look så den stadig, rent stilistisk, ser ud og føles som de gamle film.

Der er knald på fra første sekund Indy møder Shia og selvom Blanchett ikke er nogen Belloq, Karen Allen optræder alt for kort og der er et par enkelte over-the-top ting som forekommer unødvendige, så er filmen stadig perfekt underholdning i samme matiné serie stil som de foregående.

5/6
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#23 elwood 15 år siden

Skal se den på Lørdag, håber lidt Marion Giver Indiana Jones en på sinkadusen, bare for nostalagiens skyld 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#24 Patriarch 15 år siden

Skal se den her kl. 13:40... Glæder mig :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#25 filmz-dotdkay 15 år siden

Jeg var overordentlig positivt overrasket over den fjerde Indy film, historien var spændende, og jeg syntes faktisk ikke at det kosmiske i historien var til nogen gene, da myten om krystalkraniet netop er nogenlunde som fortalt i Indy 4. Brugen af russere syntes jeg faktisk var ret god, da det mindst lige så meget var en kritik af USA under koldkrigen. Den mest positive overraskelse var nok Harrison Ford, som jeg virkelig frygtede kunne gentage rollen som nok alletiders bedste actionhelt, min frygt var hovedsageligt foresaget af Firewall, hvor jeg syntes han var blevet en meget meget gammel mand, som virkelig slog sig når han faldt.

Derudover må jeg sige at gensynet med Marion var dejligt, klart min fortrukne med-heltinde.

Med det sagt er der dog en ting der irriterer mig, eller 2 ting:

hvorfor skal køleskabet flyve så mange hundret meter? Det kunne da fint havde blevet stående i huset, når det nu var blybeklædt. Derudover den der scene hvor Shia LeBeouf svinger i lianer syntes jeg også var malplaceret.


Nu glæder jeg mig bare til at skulle ind og se den igen, denne gang med kæresten :)
Gravatar

#26 thomas040 15 år siden

Lad mig bare sige det kort: den var umanerligt kedelig af den ene grund at
indy på intet tidspunkt var i nogen egentlig fare.... der var masser af action, men på ingen tidspunkter hvor man tænkte "åh nej....!"


røvsygt...

ellers fine effekter, og den familie mæssige historie til sidst, var den mest interessante, resten var gabende kedeligt.... hørte flere der gik ud af biografen der sagde ting som:

"godt man fik sig en lur"
"tror mit yndlingssted var der hvor jeg faldt i søvn"...

suk!
Failure is a zero out.
Gravatar

#27 nielsdb 15 år siden

Ååååååh jeg er i syv sind!!! Mange gode ting, men desværre lidt flere dårlige.

Jeg kunne sagtens ha undværet den overilede slutning.
Som mange af fans'ne også har været inde på, synes jeg overhovedet ikke det klær Indy universet, at handlingen har det "plot" som afløres til sidst. Tam tam tam løsning Spielberg. "Se hvad vi kan med CGI".

Generelt er det godt at se Indy men det virker temmeligt krampagtigt at se ham spille på de samme tangenter som spillede perfekt for 19(!) år siden. Det er ny vin på fine gamle falsker, vinen er bare blevet lidt overgæret hvis du spørger mig.

If it aint broke, dont fix it! :o)

der er 4 ud af 6 hatte herfra
Gravatar

#28 x marks the spot 15 år siden

Jeg var rigtig godt underholdt fra start til slut! Fedt med brugen af det gamle Paramount logo til knytnæveslag-lydeffekten! Indy er, som han altid har været. Plottet blev tabt lidt henad vejen, men det var der nu heller ikke så meget tid at tænke over, mens det hele rullede forbi på lærredet. Vil give så mange andre herinde ret i, at klimakset ikke rigtig hører til Indy-universet, men jeg vil nu ikke brokke mig. Gætter mig til, at Indy IV nok blir én af de mest underholdende og tilfredsstillende film af 2008. Jeg skal ihvertfald ind og se den igen!!
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#29 nielsdb 15 år siden

admin: slet denne post - tak :o)
Gravatar

#30 Mercadian 15 år siden

George Lucas er blevet sindsyg
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?

Skriv ny kommentar: