Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 tiany 15 år siden

#48 eller skal du kigge på Empire's Indy Month dag 8 - HER

Kig på billedet side 2, der kan du se præcis i hvilken scene og hvor
Valar morghulis
Gravatar

#52 filmz-Wizard7 15 år siden

Hey, skal ind og se filmen imorgen, og glæder mig meget, men jeg er sku ved at være godt træt af, at jeg ikke kan finde Indy's hat og pisk nogle overhovedet til rimelig penge... Jeg er lidt ligeglad med hans task osv, men hatten og pisken VIL jeg bare så gerne eje, er der nogen, som vil hjælpe en "fan" i nød? Siger på forhånd mange gange tak :)
Gravatar

#53 Kalle Ferm 15 år siden

Årh... jeg har et helt hul i min mave af bare skuffelse. :-(
Det var knagme ikke rigtig Indy-feel. Kun i begyndelsen i hvert fald. Æv.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#54 duuk74 15 år siden

#33
Øv jeg har ellers altid godt kunne lide at holde Pirates op imod Indy filmene (specielt Raiders), for ligesom at vise hvordan en adventure film skulle skæres...noget kunne tyde på at jeg bliver skuffet.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#55 krille 15 år siden

Det er en rigtig fed film. Hvis man skulle anmelde den, så ville jeg give den 5 ud af 6 stjerner. Jeg syntes at filmen har et stort problem. Slutningen bliver for overdrevet. Ellers en rigtig fed film. Næste passage kan være spoiler for dem, der ikke har set filmen endnu.

SPOILER: Jeg syntes at historien kunne godt minde om to film.
1: Pirates of the Caribbean 1" da det på en måde handler om det samme, med at det er en omvendt skattejagt med at bringe noget tilbage.
2: Alien VS Predator med det med at der var aliens, der blev tilbedt som guder af mayafolket.
Fear can hold you priosoner. Hope can set you free. Tagline. The Shawshank Redemption
Gravatar

#56 dolphinfriendly 15 år siden

#54 Du bliver med garanti skuffet hvis du holder Raiders op imod den nye, så meget kan jeg i det mindste love dig. :)

Gravatar

#57 filmz-BrotherJack 15 år siden

3/6 herfra. På grænsen til 2/6. Det er bare en dårlig film. Dårligt skrevet og ujævnt instrueret. Jeg elskede stemningen i starten, men den var hurtigt væk - til trods for mange gode scener i filmens første halvdel (kviksand-scenen bl.a.). Hele forholdet mellem Indy og familien er spændende, velfungerende, og burde have været filmens hovedfokus. Anslaget havde fantastiske idéer! Perfekt til en Indiana Jones-film. Det fungerede også godt nok.

Jeg har egentlig ikke noget imod plottet, og det "kosmiske". Det er bare latterligt udført og plottet stopper 3/4 inde i filmen, til fordel for et CGI-cirkus, som slet slet ikke holder. Indiana Jones uden suspence, er ikke Indiana Jones. Det er enkle ting, der skal til for at tilfredstille, men ikke engang det kan filmen præstere.
Det er pinligt, Spielberg. You've lost it.
Gravatar

#58 filmz-Daedalos 15 år siden

Lige kommet hjem fra biografen... har ikke læst jeres kommentare endnu...

Men damn jeg må indrømme jeg blev en smule skuffet.. jeg er ellers kæmpe Indy fan.. Historien var meget mangelfuld nogle steder.. for ikke at tale om at selve "main" plot historien slet ikke passer ind i Indiana Universet, og var alt for langt væk for mig... meget skuffende manus der.. øv... Og der var flere steder i filmen som direkte føltes en smule.. plat.. eller dumt :) og heller ikke helt i Indy ånden.. but o well.. times change I guess..

Udover det var filmen meget vellykket med de små jokes og stemningen var der fra de gamle film..
:D

Harrison Ford trækker filmen meget op.. det er rart at se ham i god form og godt udseende .. og jeg synes også de andre karakterer gør det rigtig godt.. men nogle gange er der nogle lidt for tamme one-liners..

Hele introen med Marion synes jeg måske også var en smule kejtet håndteret...

CGI-effekterne var ok de fleste steder... slutningen var lidt til grin... og aberne og myrene... ej come on.. ik I en indy film :)

3,5-4/6 herfra.
_______________________________________
How much does life weigh?
Gravatar

#59 filmz-Daedalos 15 år siden

Nå ja.... og så var kendingsmelodien og generelt hr. John Williams meget meget sparsomt tilstede i filmen i forhold til de 3 foregående.. men det kan ha noget at gøre med at indy ikke var i fare særlig ofte og meget.. så der var ikke den store genvindingsmelodi :P
_______________________________________
How much does life weigh?
Gravatar

#60 chronaden 15 år siden

En indy film skal sq være lidt overdrevet, syns den var klasse! - ikke på højde med de første 3, men stadig klasse!

5/6 herfra, slutningen eller ej! :D
http://www.lebowski.dk/film.html

Skriv ny kommentar: