Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-smedt-meister 15 år siden

Jeg skal bare se den uanset hvad... Og mange anmelder synes også den er vild god.. så No Questen About That
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#32 filmz-Flaming Homer 15 år siden

jeg synes desværre den rammer ved siden af. spielberg gør hvd han kan, men manuskriptet er bare ikke i takt med forgængerne. og så brød jeg mig ikke synderligt om computerspilsscener med myrer og cgi-lianer.
Gravatar

#33 dolphinfriendly 15 år siden

Muligvis den mest jævne i serien, men bedre end 2'eren, eftersom den på visse områder fungerer fint som en banal underholdningsfilm. Harrison Ford, Shia LaBeouf og Cate Blanchert trækker filmen i den rigtige retningen og det er en fornøjelse at komme ind i noget der ligner samme univers som tidligere. Men virkeligt meget andet trækker ned. Heriblandt et middelmådigt manus og tilsvarende tyndt plot, en irriterende overflod af CGI, en belastende og utroværdig Karen Allen og krystalkranierne der er usandsynligt fesne - de ligner isterningkarafler proppet med cellufan. Mystikken og Indy ånden er forsvundet som dug for solen, særligt da Ford ikke længere er et menneske af kød og blod - han overlever de mest latterlige ting på de mest lamme måder, uden rigtigt at få sved på panden.

I det hele taget ødelægger familieudflugten i Amazonas en hel del. Hvor den skulle være spændende, minder det mere om et Pirates of the Caribbean effekthelvede og blottet for de dyder, der gjorde Indiana Jones 1 og 3 til så fantastiske film.

3/3 herfra - som en udmærket underholdningsfilm og ikke andet. Jeg er skuffet.

Gravatar

#34 filmz-rupert giles 15 år siden

Liansvingeriet kunne jeg også godt have undværet og klimakset er måske nok lidt for stort til filmen. Ligeledes blev plottet fortalt lidt fnidret.

MEN jeg var super-underholdt! Indy var stadigvæk Indy, og humoren og stemningen var intakt. Ford var bedre, end han har været i mange, mange, MANGE år. Ligeledes var 50er stemningen helt i top. Biler, rock 'n' roll, atombomber, kold krig, 50er sci fi... osv osv. Familie-dynamikken fungerede ligeledes upåklageligt. Og CG er nu engang den måde, man laver film p i dag.

Og så lige en enkelt kommentar til anmeldelsen (som er en fair anmeldelse, som jeg dog ikke er helt enig i... men sådan kan det gå): Om man synes det kosmiske plot er lidt for langt ude er vist et spørgsmål om temperament. Der er mange af os, der finder det ligeså langt ude, at Gud sender en Nazi-dræber-stråle ned igennem en kasse i Raiders (perfekt film!!), som det, der sker i Crystal Skull. Det er et spørgsmål om teologisk udgangspunkt :-) Tjuhej.

Småfejl og mangler skal ikke ødelægge mit helhedsindtryk: Fem ud af seks fra mig af...
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#35 filmz-Angel Eyes 15 år siden

#34: Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt det er lang ude (som i: troværdigt), men snarere om det klæder universet. Og ja, der er naturligvis en masse subjektivt i, om man er til den slags eller ej, men jeg synes blot at det forfladiger et kernepunkt i hele Indy-serien, nemlig forbindelsen mellem tro og overtro; fakta og fantastiske elementer.
Det ligger i mine øjne tættere op ad X-files, end Indy.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#36 enfilmnørd 15 år siden

3,7/6 herfra forklaring følger, mistede lige alt det hvad jeg havde skevet. men hovedpunkter:
Jeg syntes ikke det var en Indiana Jones slutning, den ødelagde lidt magien fra de første.

Musikken var for kliche, for meget gammelt Indy tema(og ikke engang det hele), hvergang Fort foretog sig noget indy agtigt, og resten af musikken, var meget anonym i mine øre.

Og så øde lagde afsløringen af beliggenheden for startscenen lidt en del for mig.

OG hvad er det med de mange effekter, hvad laver de i en Indy-film?

Når den så ikke falder helt til jorden, skyldes det Harrison Ford, og det at humoren, og de gammeldags skurke er bevaret; Det er stadig en Indiana Jones film.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#37 filmz-BrotherJack 15 år siden

#33

3/3! Det er jo topkarakter! Hurra!
Gravatar

#38 filmz-morpheus75 15 år siden

Hmmm, der er vist mange der har haft lidt for høje forventninger til denne film. For at være helt ærlig. Raiders er den bedste af de 3 første film. Ingen tvivl om det. Ser først 4éren iaften, men har på intet tidspunkt haft høje tanker om denne. Jeg kan mildt sagt kun blive positivt overrasket. Det er og bliver kun ren underholdningsfilm af bedste/værste Hollywood skuffe om man vil. Se den dog ikke for mere end det. Fortsat god aften;o)
Take the red pill, you stay in wonderland, then i´ll show you how deep the rabbithole goes... Citat: Morpheus (Matrix)
Gravatar

#39 BN 15 år siden

At dømme ud fra alle ovenstående udtalelser bliver det en god oplevelse i biografen i morgen aften.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#40 El vez 15 år siden

#39 Så valgte du vist at undgå mine posts :p O well.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: