Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-Mou1985 16 år siden

udemærket film, men synes nu ikke den kan hamle op med 1,2,3...

4/6
Gravatar

#62 thomas040 16 år siden

#59 du rammer hovedet på sømmet...

han var ikke i nogen reel fare på noget tidspunkt...

det vi elsker fra indy film, er når han kommer lidt længere ud end han kan bunde, og det er lige ved at ende galt, men så mander han sig op og gør noget uforudset...

scenen med den store dude ved flyet i raiders, hvor indy får sparket sin røv, scenen med lastbilen i etteren, hvor han får sin røv smurt, men vender stærkt tilbage

ligeledes i temple of doom er der masser af scener der er spændende.. hele gift-antidote scenen i starten, og senere hvor han bliver tvunget til at drikke blodet fra kalah... eller hvad det hedder

last crusade husker jeg ikke så godt, men er sikker på at der er mange øjeblikke i stor nød.... "the floor is on fire" f.eks... eller scenen med båden der bliver hakket i småstykker...., eller hvor han er lige ved at falde igennem jordskælvets revner for at få fat på den hellige gral

anyways, der er andre scener hvor han slet ikke er i stand til at klare den lige med det første, men så kommer temaet ...."da da da daaahhh"... og så ved vi at han klarer den aligevel..

ikke til stede i indy 4....:(
Failure is a zero out.
Gravatar

#63 filmz-Wizard7 16 år siden

Er der slet ingen der ved, hvor man kan købe Indy's hat og pisk til rimelige penge?
Gravatar

#64 SpielbergFreak 16 år siden

Kan kun sige at jeg er over-all tilfreds.

Ikke ligeså god som Raiders og last Crusade, men i den grad bedre end Temple of Doom.

Igen, action i særklasse, gode referencer til den gamle trilogi, glad for at den er skudt som de gamle, det må have været en fryd for Kaminski.

Synes alle skuespillere gør det godt og plottet var faktisk udmærket, endten det eller Atlantis, så det må vi jo håbe bliver den næste.... (nej nu er det nok!)

Jeg er i bund grund glad for at de endelig lavede en fjerde film, det skulle være nu eller aldrig, havde dog været bedre hvis de havde lavet en i midt-90'erne, så vi havde haft 5 nu, men anyways, man kan jo ikke få det hele.

swwiittchhh (et forsøg på at skrive lyden af en pisk.....)
Gravatar

#65 filmz-BrotherJack 16 år siden

Mht. CGI er det ikke et problem nødvendigvis. Men at animere samtlige dyr i filmen, og generelt tye til de nemmeste løsninger, er simpelthen et ultimativt bevis på filmens - og dens skaberes - middelmådighed. Selvom Indy-filmene også havde lidt corny effekter i 80'erne, var der kælet for dem. Og man ser ikke andre film fra samme periode med det "look" - og som kan hamle op med Indy.
Den nye film hæver sig ikke det mindste over kopi-film som "Mumien", og jeg tror det er den middemådighed der ødelægger det for alle os fans. Fuck at den ikke ligner de gamle, men når den ikke disker op med noget der får én til at måbe, så er det jo ligemeget.
Og når en manuskriptforfatter ikke engang kan finde ud af at skrive en ordentlig suspense-scene, hvordan i alverden skal den så løses spændende? Igen, ros til filmens første halvdel, hvor meget action og humor går hånd i hånd for at skabe små dejlige scener, hvor den evigt gode Harrison Fordi viser sig fra sin bedste side (og faktisk stadig er hovedperson).
Gravatar

#66 thomas040 16 år siden

Når jeg tænker over det, var begyndelsen også langt bedre end resten....

Hele sekvensen med køleskabet var meget ulig en indiana film, men god og dejlig grotesk..:)
Failure is a zero out.
Gravatar

#67 filmz-BrotherJack 16 år siden

På idéplanet ville jeg næsten kalde anslaget for genialt. Jeg synes det var lige som det skulle være.
Og det lykkedes desværre kun næsten.
Gravatar

#68 filmz-Wizard7 16 år siden

HALLO GUYS, er der SLET ingen der ved hvor man kan købe Indy's pisk og hat, for RIMELIGE penge?
Gravatar

#69 Patriarch 16 år siden

Enig. Ideen er fin... det er udførelsen der er fucked up.
Hvorfor ikke bare lade køleskabet skøjte hen af jorden trille måske en enkel omgang eller sådan.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#70 dolphinfriendly 16 år siden

#68 Nopes. :)

Skriv ny kommentar: