Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-BrotherJack 16 år siden

Og forestil dig hvor morsomt det havde set ud, uden CGI! Det havde bestemt været det værd.
Gravatar

#72 Starbrow 16 år siden

#68 prøv ebay :P
Gravatar

#73 Starbrow 16 år siden

også blandede feelings her.. Ja der var nogle ting som godt kunne undvære, ligeledes ting som manglede, og Williams du kan ikke mere ;(
Gravatar

#74 Highland Park 16 år siden

*suk*... :(
Denne tråd er temmelig deprimerende læsning. Og jeg har endnu ikke set filmen... havde ellers glædet mig så meget. Men alle disse kommentarer (fjolserne der ikke bruger spoilertags undtaget - deres kommentarer har jeg heldigvis ikke læst) har lidt lagt en dæmper på det hele...
Især dine BrotherJack, for du argumenterer godt... er bange for at jeg vil være enig med dig et langt stykke hen af vejen. Især vedr. brugen af CGI. Frygter at det skyldes Lucas' indblanding i projektet.
Kan lige høre ham sige "Vi laver det sgu bare med CGI" til eventuelle kloge hoveder på filmholdet, der foreslår at lave det på god gammeldags facon.
*suk* :(

Men du må ikke sige, at Spielberg har mistet magien... det er ikke til at bære... ;(
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#75 filmz-Angel Eyes 16 år siden

#62: Du har fuldstændig ret. Manglen på suspense er ret foruroligende, når man tænker på, at det er en Indy-film. Det gør også at det først og fremmest bare bliver en omgang let sjov og ballade med fart over feltet, men der skal altså mere til, for at gøre det til en Indy-film.

Og så synes jeg at det efterhånden er blevet kotume at rakke "Doom", ned selv om den i min bog er helt på højde med "Last Crusade" (bare anderledes). Indy 4 er og bliver stadig den svageste af de tre:

Raiders of the Lost Ark: 6/6
Temple of Doom: 5/6
Last Crusade: 5/6
Crystal Skull: 4/6
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#76 Highland Park 16 år siden

#75: Helt enig angående "Temple of Doom". Den er slet ikke så dårlig, som folk gør den til. Der er masser af gode grunde til holde meget af den. Ikke mindst dens dystre, nihilistiske univers.
Og så synes jeg slet ikke, at Short Round er så irriterende. Netop filmens vilde vekslen mellem det fjollede og det makabre finder jeg særdeles charmerende. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#77 filmz-theassociate 16 år siden

Jeg fik efter mange års venten, endelig set filmen igår i biografens mørke, og jeg må indrømme jeg langt fra er så skuffet som mange herinde virker som.

Den første halvdel af filmen, er ren Indiana Jones. Der er masser af humoristiske indslag, og
raketrampen{/spoiler] samt [spoiler]atombomben
er herlige indslag i filmen. Omend den sidstnævnte situation var lidt overdrevet, var det herligt absurd og endnu et eksempel på en af de scener hvor Indy imod alle odds klarer skærerne.

Mange ser ud til at mene at inddragelsen af
aliens
ikke passer ind i Indy universet, men der vil jeg stille mig uforstående. Spielberg og Lucas lavede Raiders of the Lost Ark som en hyldest til 30'ernes kitchede B-film - og med 4'eren som foregår i 50'erne, er det stadig samme formular - her handlede B-filmene så blot om noget andet. Med den opskrift som baggrund, som sådan set er fundamentet for tilblivelsen af franchisen, synes jeg det passer ganske glimrende ind.

Der er dog enkelte problemer i filmen, såsom Shia der leger
tarzan i junglen
og
den ekstremt overdrevede CGI slutning
som sagtens kunne have været udeladt eller om-tænkt.

Filmen er dog efter min mening, længder foran Temple of Doom og er helt klart den 3. bedste i serien. Man er godt underholdt gennem hele filmen, og tonen fra de tidligere film er med Ben Burtts lydeffekter, landkortet med de røde streger og Indys humor, helt klart bibeholdt.

Raiders of the Lost Ark: 6/6
Last Crusade: 6/6
Crystal Skull: 4,5/6
Temple of Doom: 4/6
Gravatar

#78 mini_jette 16 år siden

Hvor ville jeg ønske man kunne give halve stjerner...Alt i alt er jeg enig i anmelderen... det rod filmen munder ud i har ikke den samme styrke som de gamle film, men ses skal den og ses skal den igen, for personerne og deres indbyrdes forhold er en fryd (som altid i Indy film)...
4 stjerner synes jeg er for lidt, for jeg var sgu underholdt! På samme måde som ved de gamle film, men 5 stjerner synes jeg også er i overkanten, for jeg brød mig virkeligt ikke om den måde det endte på... Så gief halve stjerner!!

Jeg er dog endt med at give den de 5...Men kun fordi jeg, som af gode grunde aldrig har set en indy film i biffen før (var 2 ca. da den sidste kom), fik et frydefuldt gys af myrepatter da det kun alt for genkendelige tema for alvor lød ud af højtalerne, og bebyrdede at jeg nu omsider sad i mørket til en NY film om manden med hatten...
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#79 piazorro 16 år siden

Efter at have set den en gang til har jeg ombestemt mig - ikke 4 stjerner men 5:-)
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook
Gravatar

#80 filmz-ChesterB 16 år siden

egentlig ka de blive ved med denne frachise så længe de vil da indy teknisk set er udødelig. i Last Crusade drikker han af den hellige gral og opnår derved udødelighed, men manusforfatterne valgte så af hensyn til slutningen at sige at udødeligheden afgår hvis man træder forbi det store segl. men meget sjov fact :D
forfeit the game stop the talkshow pride up the what your time to know
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow

Skriv ny kommentar: