De fleste filmgeeks har mindst én af Tarantinos film stående på hylden, og alt andet ville også næsten kunne betegnes som en mangelfuld samling. Om man kan lide mandens film er naturligvis op til den enkelte, men ingen betvivler vel hans betydning for nyere film. “Inglourious Basterds” forstærker dog ikke ligefrem denne betydning, da den på ingen måde er nyskabende, men tværtimod en gentagelse af instruktørens aldrende æstetik. Men underholdende det er den, og med et godt transfer og en glimrende lyd er det ingen skam, hvis netop denne er den eneste Tarantino i samlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 dh-ad 14 år siden

Filmen kan bedst bekrives, som en lang skuffelse - kedelig, uinspireret og bare sjusket.

Tarantino, din tid var 90'erne. Nøjes du bare med at producere, for din filmstil er desværre passé.

1/6
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#32 dyg 14 år siden

#31 - Og alligevel har du givet Death Proof 5/6?
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#33 pvbasnz 14 år siden

Jeg beundre alle film. Den her, beundre jeg bare mindre end mange andre xD...
Så det sagt på en pæn måde.
Gravatar

#34 Høegh 14 år siden

Inglourious Basterds er en film der har mange kvaliteter men desværre også nogle direkte ødelæggende fejl.

Fx:
Landa er igennem hele filmen blevet præsenteret som en ultra snedig og udspekuleret karakter, der altid er ét skridt foran alle andre.
Men hele denne illusion bliver i den grad brudt da han ganske ude af karakter, ved filmens slutning, kommer på verdenshistoriens måske nok tåbeligste plan.

Ikke nok med at hele hans "plan" står og falder på en tyndbenet mundtlig aftale med den amerikanske regering foretaget via en radio (som han åbenbart blindt stoler), så mener han også, at det er fornuftigt at stole på og lægge sit liv i hænderne på en flok soldater der netop er kendt for deres nådesløshed, deres indædte had til nazister, og deres guerilla-agtige og lovløse måde at føre krig på... what what what?

Der er simpelthen intet ved den plan der bare giver en lille smule mening. Og karakteren Landa falder fuldstændigt fra hinanden.


[Spoilertag indsat af red.]
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#35 dh-ad 14 år siden

#32 Ja, det gjorde jeg måske, kan ikke huske det. Jeg synes at begge film i Grind House fungerede fint, netop som pasticher over film uden indhold, og Death Proof var da i det mindste sjov.
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#36 filmkorn.dk 14 år siden

#34 Det er da ikke en fejl. Det er super cool og fik mig som tilskuer til at tænke mig om en ekstra gang. Skete det virkelig. Synes scenen var vildt syret netop fordi han laver det vilde skift. Han var jo netop intelligent og som han selv siger flere steder i filmen er han et redskab, der reelt ikke har noget mod de mennesker han jagter. Og så lægger hans forsøg da sig meget godt op af alle de nazister som i sidste øjeblik flygtede til syd amerika, da de indså at de var slået.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#37 BN 14 år siden

#36:

Apropos Landa, har du så et bud på, hvorfor han
kvæler Diane Kruger? Hun samarbejdede med amerikanerne, og det var præcist det samme han selv ønskede at gøre. Så hvorfor dræbe en af deres allierede på dette sene tidspunkt hvor han jo tydeligvis allerede HAVDE besluttet sig for at samarbejde?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#38 filmkorn.dk 14 år siden

#36 Muligvis et had til kvinder, en skuffelse over at hans heltinde var forræder eller blot fordi han er mentalt forstyrret.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#39 filmz-Utyske 14 år siden

#38 -

Eller blot et dårligt skrevet manuskript? :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#40 Highland Park 14 år siden

#39: Nemlig. :)
Det er en værre omgang andenrangsrod, Tarantino fik bikset sammen denne gang.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: