De fleste filmgeeks har mindst én af Tarantinos film stående på hylden, og alt andet ville også næsten kunne betegnes som en mangelfuld samling. Om man kan lide mandens film er naturligvis op til den enkelte, men ingen betvivler vel hans betydning for nyere film. “Inglourious Basterds” forstærker dog ikke ligefrem denne betydning, da den på ingen måde er nyskabende, men tværtimod en gentagelse af instruktørens aldrende æstetik. Men underholdende det er den, og med et godt transfer og en glimrende lyd er det ingen skam, hvis netop denne er den eneste Tarantino i samlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 BN 14 år siden

tournesoller (38) skrev:
#36 Muligvis et had til kvinder, en skuffelse over at hans heltinde var forræder eller blot fordi han er mentalt forstyrret.


Hvordan kan man være skuffet over, at nogen gør det samme som én selv?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#42 evermind 14 år siden

Jeg tror, det handlede om at eleminere evt. uforudsigelighedsfaktorer i hans egen plan, men det er bare mine to naziguldbarrer; det irriterede mig i hvert fald ikke. Jeg var mere distraheret af, at de to handlingsforløb aldrig blev flettet andet end geografisk sammen, og at hele det ene for så vidt snildt kunne have været udeladt med det samme resultat på bundlinjen.

Jeg havde set frem til en slags "Mr. Blondes eventyr i nazi-besatte Frankring" og synes, markedsføringen var helt forkert; den del var overstået med omtrent første konfrontation, og jeg følte bagefter, potentialet kunne være udnyttet bedre. Ikke desto mindre var filmen bestemt rigtig underholdende, men filmens bedste del var og blev faktisk den om Shosanna Dreyfuss, hvor Tarantino (selv om jeg generelt godt kan lide hans film) var klædeligt anonym. Skuespillet var langt stærkere i disse segmenter, karaktererne mere ægte og spændingen utroligt velkomponeret.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#43 filmz-Utyske 14 år siden

#42 -

Ja, markedsføringen var virkelig underlig, fordi der blev lagt op mange ting, der aldrig rigtigt gjorde noget væsen af sig i filmen, bl.a. det famøse bat.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#44 Highland Park 14 år siden

Når Tarantino skyder med spredehagl i værste Dick Cheney-stil, bliver det heller ikke nemt at markedsføre det færdige resultat. ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#45 filmz-Utyske 14 år siden

#44 -

Hah, det kan der så være noget om.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#46 filmkorn.dk 14 år siden

Jeg er komplet uforstående overfor folk der synes den er så dårlig. I mine øjne er det et mesterværk.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#47 BN 14 år siden

evermind (42) skrev:
Jeg tror, det handlede om at eleminere evt. uforudsigelighedsfaktorer i hans egen plan, men det er bare mine to naziguldbarrer


Han skabte faktisk selv en uforudsigelighedsfaktor:

Hvorfor risikere at gøre de amerikansk-jødiske nazijægere sure ved at
dræbe en af deres allierede? Hvorfor ikke hellere slå en handel af med Diane Kruger ved at sige, at han havde gennemskuet hende, men ville lade hende gå fri, hvis hun ville lægge et ord ind for ham hos amerikanerne?


Nå, pyt .... Først og fremmest synes jeg dog, at hans rasende, ja, nærmest hysteriske overfald på
Diane Kruger
var en underlig afvigelse fra den totale ro og selvbeherskelse han indtil da havde udvist i filmen. Og
hans forbløffelse i slutscenen, da Brad Pitt & Co. skyder den ledsagende soldat og gør klar til at skære et hagekors i Landa's pande
er Christoph Waltz's dårligste scene, for her overspiller han virkelig som var han med i en eller anden dårlig komedie.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 filmz-Bruce 14 år siden

#46 Jeg er komplet uforståelig overfor, at folk synes det er et mesterværk :) Det var de første 15 minutter, men resten var godt nok en gang patchwork kludetæppe af gammelkendte og velprøvede Tarantino elementer. Havde jeg set den i 1995, så ville jeg nok have set anderledes på den, men efter Reservoir Dogs, Kill Bill og Grindhouse, så er dette en god velkørende Volvo med nogle hundredetusinder km. på bagen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#49 wimmie 14 år siden

Mit bud på hvorfor han
kvalte Diane Kruger var at han var en mand hvis stolthed blev såret da han fandt ud af at han var blevet narret - at de nær var røget i en fælde; så det var vel hans personlige hævn.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#50 BN 14 år siden

#49:

Jeg opfattede det nu sådan, at Landa ikke på noget tidspunkt var blevet narret af Brad Pitt & Co., men at han tværtimod gennemskuede dem lige med det samme, fordi han - i modsætning til dem - kunne tale italiensk. Han behøvede blot slynge et par italienske gloser ud og spørge angående udtalen af et ord - og straks vidste han, de var fupmagere. Og det var på det grundlag han kort efter trak Diane Kruger med ind i enerum.


En anden ting er, at
den lille Askepot-ting med skoene også er noget af et plothul. Eller skal man godtage, at nogle hærdede modstandsfolk ikke ved, at man ikke efterlader sine sko på et gerningssted? Eller at Diane Kruger's karakter glemte, at hun havde sko på, da hun ankom? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: