Mange dele i “Iron Man 2” virker ufærdige, og det er ofte meget vanskeligt at finde hoved eller hale i handlingen. Det dårligt fortalte plot er ikke mindst irriterende, eftersom mange af filmens figurer uden problemer kunne være fjernet fra handlingen. Det gælder ikke mindst Samuel L. Jackson, der dukker op, taler lidt… og så forsvinder igen uden at have gjort den mindste forskel.

Når filmen alligevel er til at holde ud at se, skyldes det primært dens uhøjtidelige skæg-og-ballade-attitude samt en veloplagt Robert Downey Jr., der stadig er en fornøjelse i hovedrollen. De elementer er da også dem, der fortsat skaber forhåbninger om, at der endnu kan rettes op på sagerne i den uundgåelige treer. Men forhåbentligt er der mere ild i jernet i næste omgang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 evermind 13 år siden

Jeg så den i går og hyggede mig fint med den! God underholdning, som er lidt actionfattig i midterdelen, men vejer op for dette med en fed humor filmen igennem. Jeg havde nedjusteret mine forventninger efter denne anmeldelse, men blev godt underholdt. Karakteren er jeg ikke helt sikker på, men filmen er absolut underholdende, og 3/6 er absolut for lidt! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#42 Kviesgaard 13 år siden

ARGH!!! Jeg kæmpefjols. Jeg glemte at blive siddende til efter rulleteksterne (stor del af årsagen skyldes nok at jeg er udstyret med en for lille blære til biograffilm).

Min oplevelse af filmen svarer nogenlunde til det, der er beskrevet i #36, hvilket nok skyldes at jeg selv læser en del Marvel tegneserier, og derfor kender til figurerne og deres relationer i forvejen.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#43 filmz-ab 13 år siden

Så er denne længe ventede efterfølger omsider landet i biograferne, og vi får den endda at se før amerikanerne. Den første Iron Man fik overraskende en stor økonomisk og kritisk succes, og her to år efter kommer den uundgåelige efterfølger – og den lever ikke helt op til den første. Der er absolut intet nyt i fortællingen, udover vi introduceres til flere biroller og man har skruet op for humoren – faktisk så meget, at filmen næsten bliver en komedie. Humoren og selvironien virker da også sine steder, men hele eksekveringen virker bare ufarligt og uspændende, selvom man er fint underholdt. Filmen er til gengæld kanon godt lavet rent teknisk, akkurat som den første. Rourke er temmelig ufarlig som skurken, og var ikke så god som Bridges, mens Sam Rockwell gjorde en god figur. Downey er stadig veloplagt, og filmens sjove scener skal tilskrives ham, men der går lidt for meget komedie i løjerne, modsat den første film der sagtens kunne finde ud af at skabe ligevægt mellem humor og alvor. Fin underholdning, men matcher ikke helt forgængeren. Kig på kalenderen og bliv ikke overrasket over, hvad den står på i biograferne disse og kommende måneder. 3/6
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#44 filmz-Utyske 13 år siden

Jeg har lige været inde og se den og jeg var godt underholdt.

Givet, jeg læser en del tegneserier og kender til Iron Man i forvejen, dog er det ikke en af de figurer jeg har dyrket mest.

Jeg synes at den havde en fin balance mellem nogle af de problemer som Tony Stark bokser med i tegneserien og selvom der ikke er meget action i midten af filmen, synes jeg det er helt fint at man graver sig lidt ned i karakteren Tony Stark og måske endda lægger basis for evt. fremtidige efterfølgere.

Det eneste jeg faktisk har at udsætte på den er, at Sam Rockwell er en smule for fjollet som skurk og at Black Widow er en smule for anonym, men det stemmer selvfølgelig meget godt overens med hendes beskæftigelse -
det er jo ikke umuligt at hun får en større rolle i den kommende Avenger-film.


Jeg vil nok lande på 7/10, da filmen ikke er ligeså god som den første, men mindre kan bestemt også gøre det. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#45 tiany 13 år siden

Jeg er faktisk fuldstændig enig med Utyske (#44).

Jeg var rigtig godt underholdt hele vejen igennem og ja den er ikke helt på højde med 1eren, men den klare sig nu fint.
Og RDJ er som altid en fornøjelse at se på.

Svaghederne må hedde Sam Rockwell og Scarlett Johanssen.
Men Iron Man 2 er slet ikke nede på X-Men 3/Spiderman 3 niveau, den er stadig milevidt foran.

4/6
Valar morghulis
Gravatar

#46 filmz-ab 13 år siden

#45

Pudsigt, jeg synes ellers Rockwell var et plus, modsat Scarlett, Rourke (som var pinlig ringe), og andre mere eller mindre irriterende biroller, som Jackson, instruktøren selv som spiller med, etc.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#47 tiany 13 år siden

#46 Jeg synes bare at Rockwell's rolle mindede lidt for meget om den han spillede i Charlie's Angels. Men hver mand sin smag :)
Valar morghulis
Gravatar

#48 Collateral 13 år siden

Jeg var på ingen måde skuffet. I mine øjne var den ligeså god som etteren.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#49 filmz-ab 13 år siden

#47

Gud, var han også med i Charlie's Angels :-) Altså, det var ingen kraftpræstation af Rockwell i Iron Man, men sammenlignet med de andre, så var han den bedste, af birollerne (ifølge mig). Men nu kan jeg også godt lide ham som skuespiller.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#50 qel-droma 13 år siden

Jeg var nu også meget godt underholdt. Jeg har svært ved at se hvor plottet bliver rodet og havde ingen problemer med at følge med. Mener at Don Cheadle skuffer i det han afviger for meget for den udgave af Rhodey, som Terence Howard portrættere i etteren. Alt for seriøst forvaltet, selvom det naturligvis har sin berettigelse til tider. Jeg er heller ikke super begejstret for forvaltningen af Mickey Rourkes karakter. Rourke selv kører meget rutinepræget (var til gengæld vild med Sam Rockwell selvom hans karakter ikke formår at bærer skurkesiden alene). Kan heller ikke se problemet med Scarlett og Samuel - der var jo aldrig tvivl om hvem der var i fokus: Robert Downey Jr.

Så længe fokus ligger på Tony Stark og hans udvikling, så er de øvrige karakterer knapt så vigtige for den samlede bedømmelse, idet ham og hans ego er det interessante i den sammenhæng - så er et stort persongalleri ikke et problem i mine øjne så længe at deres figurer rundes bare nogenlunde af. Konklusionen må være at den får 4 stjerner herfra. Den første fik fem idet timing og sammenhæng generelt bare er et niveau højere i den film, men syntes egentlig at toeren fortsætter fint hvor etteren slap. En dårligerer film, men ikke en dårlig film. ;)
Are you not entertained!?!

Skriv ny kommentar: