“Iron Man 3” er noget værre rod. Den er usammenhængende, karaktererne er intetsigende, og så er den tilmed kedelig. Tony Stark er en sjov nok hovedperson, men han kan ikke bære filmen ene og alene på sine skuldre. Enkelte flotte actionscener – især én med kamphelikoptere og talrige eksplosioner – forhindrer filmen i at blive direkte uudholdelig. Den er bare virkelig heller ikke særlig god. Og, nå ja, så er der flere små, sjove referencer til “The Avengers”. Referencer, som konstant minder os om, at “Iron Man 3” ikke når Joss Whedons superhelteepos til sokkeholderne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 bjarke 10 år siden

Blaze (37) skrev:
Og prøvede i virkeligheden blot at understrege min utilfredshed med anmelderens subjektive tilgang til at skrive en anmeldelse.

I min bog skal en anmelder så vidt muligt prøve at stille sig objektivt i forhold til anmeldelsen, og ikke lade sin egen (og i dette tilfælde ret så utilfredse) mening om genren skinne igennem. Formår vedkommende ikke dette er de uegnede og burde slet ikke skrive anmeldelsen.


Jeg mener så absolut, at en anmeldelse skal grundet i en subjektivitet - kan den være andet? For hvis man sigter efter en objektiv bedømmelse, hvilken konsensus er det så, man forsøger at ramme? Selvfølgelig skal den subjektive holdning så have rod i nogle gode og forståelige argumenter, men at sigte efter en objektivitet (hvad det så end måtte være) er i min bog på forhånd en fejlslået eller i det mindste kedelige anmeldelse - i så fald ville alle anmeldelser jo kunne være skrevet af hvem som helst. Well, et sidespor, men ville lige droppe mine 2 kr.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#42 Blaze 10 år siden

Tarantrier (40) skrev:
dennis.p, Blaze og andre:

Er problemet ikke lidt, at det mere eller mindre er umuligt at kritisere en genre-film, uden det kommer til at lyde som om, at man ikke kan lide den genre? Det er i hvert fald det, der altid sker herinde: får en horror-, en action- eller en kærlighedsfilm kritik (oftest de to første), så får anmelderen skudt i skoene, at han/hun ikke kan lide den genre, filmen der anmeldes befinder sig i. Selvom det altid er en uberettiget kritik, da jeg i hvert fald ikke kender nogle anmeldere fra Filmz, der har noget imod bestemte genrer.

Personligt kan jeg rigtig godt lide superheltefilm, men Iron Man 3 fungerede i mine øjne slet ikke. Så det har i hvert fald ikke noget at gøre med mine personlige genre-præferencer.


Jamen så vil jeg gerne undskylde mine antagelser om at du ikke brød dig om genren. og selvfølgelig skal du også have lyst til at have din mening om film, også på et subjektivt niveau.

Jeg mener bare at man som anmelder bør forholde sig lidt mere objektivt til filmen (Selvom det selvfølgelig kan være svært ikke at lade sin personlige mening om ting skinne igennem)

Men igen, det er jo bare min subjektive holdning til hvordan jeg syntes en anmelder bør være..

Og er jo hverken din chef eller din redaktør.. Så do as you please.. ;-)
Gravatar

#43 a2g 10 år siden

Nu har jeg læst tre anmeldelser af Iron 3 og to af dem gav den 5 ud af 6 og her fik den 2 ud af 6.

Jeg har endnu ikke set filmen, men syntes også at tonen i anmeldelsen er anelse forstyrende. Retorikken gør simpelthen at man mister troen på seriøsiteten i anmeldelsen. Jeg håber du kan tage det som konstruktiv kritik da jeg føler at alle skal have lov til at have sin mening, men når masse andre syntes den er den bedste i serien, så forstår jeg ikke den tildels negative retorik.
Gravatar

#44 Blaze 10 år siden

bjarke (41) skrev:
Blaze (37) skrev:
Og prøvede i virkeligheden blot at understrege min utilfredshed med anmelderens subjektive tilgang til at skrive en anmeldelse.

I min bog skal en anmelder så vidt muligt prøve at stille sig objektivt i forhold til anmeldelsen, og ikke lade sin egen (og i dette tilfælde ret så utilfredse) mening om genren skinne igennem. Formår vedkommende ikke dette er de uegnede og burde slet ikke skrive anmeldelsen.


Jeg mener så absolut, at en anmeldelse skal grundet i en subjektivitet - kan den være andet? For hvis man sigter efter en objektiv bedømmelse, hvilken konsensus er det så, man forsøger at ramme? Selvfølgelig skal den subjektive holdning så have rod i nogle gode og forståelige argumenter, men at sigte efter en objektivitet (hvad det så end måtte være) er i min bog på forhånd en fejlslået eller i det mindste kedelige anmeldelse - i så fald ville alle anmeldelser jo kunne være skrevet af hvem som helst. Well, et sidespor, men ville lige droppe mine 2 kr.


Kan du selvfølgelig have ret i..

Jeg syntes bare at vi er endt i en situation hvor anmeldere på godt og ondt svinger hammeren som de føler, og ikke lader filmene komme til deres ret fordi den ikke lige falder i deres smag.

Det er måske naivt at mene det, men actionfilm bør anmeldes af folk der kan li actionfilm, og romantiske komedier bør anmeldes af single mødre i start 30'erne.. I så fald vil filmen til en vis grad få den rette anmeldelse den nu fortjener..

Men igen.. Så ville der nok være langt imellem de dårlige anmeldeser.. Det er lidt et paradoks.. Og kommer i sidste ende komme an på hvad udgiveren ( i dette tilfælde filmz) gerne vil have af deres anmeldere.
Gravatar

#45 Slettet Bruger [3800954525] 10 år siden

Jeg vil anbefale at læse tråde til et utal af tidligere anmeldelser, fordi denne diskussion har været oppe før, MANGE gange og det er en pænt kedelige diskussion. :)
Gravatar

#46 Driver 10 år siden

gladiator (9) skrev:
Hvorfor er anmeldere begyndt at gå mere op i hvordan de listigt kan være sjove, humoristiske, spydige mm, i stedet for at ANMELDE en film.

Det er fordi, de har set Jess Dorph gøre det samme i CL-studiet.

En anden hypotese kunne være, at anmelderen her, aspirerer til at være den nye Henrik Queitsch eller Thomas Treo, for den sags skyld.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#47 bjarke 10 år siden

Blaze (44) skrev:

Kan du selvfølgelig have ret i..

Jeg syntes bare at vi er endt i en situation hvor anmeldere på godt og ondt svinger hammeren som de føler, og ikke lader filmene komme til deres ret fordi den ikke lige falder i deres smag.

Det er måske naivt at mene det, men actionfilm bør anmeldes af folk der kan li actionfilm, og romantiske komedier bør anmeldes af single mødre i start 30'erne.. I så fald vil filmen til en vis grad få den rette anmeldelse den nu fortjener..


Hehe - det er sgu helt sort snak i min bog at bestemte film skal anmeldes af bestemte folk - så ender man da sikkert med nogle kønsløse og kedeligt forudsigelige anmeldelser. Selvfølgelig skal en dreng kunne anmelde en romantisk film, en voksen en børnefilm osv. Ellers ender man jo netop i kedelige kassetænkninger og i sidste ende diskrimination - du ved, at piger kun kan lege med dukker og at det kun er drenge, der må lege med biler. Bullshit. Det handler jo bl.a. om, at man som anmelder gør sin position klar og holder sin argumentation i orden.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#48 McPeter 10 år siden

elwood (39) skrev:
Sorry det er Benedict Cumberbatchs karakters navn i filmen Star Trek into Darkness.


Ah ok. :-) Jeg har aldrig set en eneste Star Trek film, så var ikke lige up-to-date med den. Men min ven påstår at det er den film vi skal teste Atmos af med i Næstved Bio, så det kan jo være jeg får lov til at opleve det alligevel. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#49 danish99 10 år siden

Hvis man er fan så bliver man skuffet, bare hvis man ser plakaten den er misvisende. Iron man 3 drejer sig ikke om at se iron man i aktion, men se ham på bedste Benny Hill stil. Den første var super fed nummer to skuffede men denne her er værre. Og jeg elsker marvel universet.
King
Gravatar

#50 Blaze 10 år siden

bjarke (47) skrev:
Blaze (44) skrev:

Kan du selvfølgelig have ret i..

Jeg syntes bare at vi er endt i en situation hvor anmeldere på godt og ondt svinger hammeren som de føler, og ikke lader filmene komme til deres ret fordi den ikke lige falder i deres smag.

Det er måske naivt at mene det, men actionfilm bør anmeldes af folk der kan li actionfilm, og romantiske komedier bør anmeldes af single mødre i start 30'erne.. I så fald vil filmen til en vis grad få den rette anmeldelse den nu fortjener..


Hehe - det er sgu helt sort snak i min bog at bestemte film skal anmeldes af bestemte folk - så ender man da sikkert med nogle kønsløse og kedeligt forudsigelige anmeldelser. Selvfølgelig skal en dreng kunne anmelde en romantisk film, en voksen en børnefilm osv. Ellers ender man jo netop i kedelige kassetænkninger og i sidste ende diskrimination - du ved, at piger kun kan lege med dukker og at det kun er drenge, der må lege med biler. Bullshit. Det handler jo bl.a. om, at man som anmelder gør sin position klar og holder sin argumentation i orden.


Smag og behag, kald mig snæversynet, men der er altså et par filmgenrer jeg bevidst undgår, selvom jeg nu mener min smag er temmelig bred.
Men blot fordi en film får 6 stjerner farer jeg ikke ind og ser den.

jeg prøver mere at lægge op til at man rent faktisk kan bruge anmeldelserne til noget (f.eks som en vurdering af om det er noget man gider at ofre tid og penge på) Og ikke som det er nu, hvor det er en betalt persons subjektive mening om filmen. Som i virkeligheden ikke kan bruges til andet en et diskutionsmoment for om man er enig med vedkommende.

Skriv ny kommentar: