“Iron Man 3” er noget værre rod. Den er usammenhængende, karaktererne er intetsigende, og så er den tilmed kedelig. Tony Stark er en sjov nok hovedperson, men han kan ikke bære filmen ene og alene på sine skuldre. Enkelte flotte actionscener – især én med kamphelikoptere og talrige eksplosioner – forhindrer filmen i at blive direkte uudholdelig. Den er bare virkelig heller ikke særlig god. Og, nå ja, så er der flere små, sjove referencer til “The Avengers”. Referencer, som konstant minder os om, at “Iron Man 3” ikke når Joss Whedons superhelteepos til sokkeholderne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Slettet Bruger [3800954525] 11 år siden

Blaze (50) skrev:
Og ikke som det er nu, hvor det er en betalt persons subjektive mening om filmen.


Ingen på BM får betaling for anmeldelserne, bortset fra måske et presseeksemplar af filmen, hvis der er tale om blu-ray eller dvd og taget i betragtning, hvor meget ekstramateriale, der kan være på nogle udgivelser, er det ikke en voldsomt god timeløn. :)
Gravatar

#52 PhilipRaider 11 år siden

Jeg vil ikke sige filmen var god, vil sige den ramte en 3'er ud af jeres 6-skala, men det sagt, så synes jeg godt nok denne anmeldelse en omgang vattet at læsning. Anmeldelsen var kedelig og havde samme mangler, som den film den anmelder. Og det er det synd, for der er meget at snakke om i Iron Man 3. Hvorfor den ikke fungerede, hvorfor dens overkomplicering paralleliserer med The Dark Knight Rises men med gode jokes, hvorfor at den ikke slavisk fulgte den retning og ånd de andre Marvel film har gjort; holde det simpelt med linære referencer i stedet for at forsøge at stå på egen ben i eget kreativt og lukket univers. Filmen føltes som en X-Men-film, ikke en Iron Man-film.

Det synes jeg er en ommer.
Gravatar

#53 Razor33 11 år siden

Jeg så filmen i går, og herunder er min vurdering af filmen (uden at tage stilling til anmelderens oplevelse af filmen).

Der er ingen spoilers i nedenstående, men derimod en kort beskrivelse af filmens handling.

Iron Man 3 adskiller sig fra de 2 forrige ved at fortælle mere om karakteren Tony Stark. Der kommer med andre ord mere "køb" på personen bagved Iron Man og der er en del scener hvor han ikke kæmper som Superhelten Iron Man, men derimod "bare" er Tony Stark.

Filmen starter hvor Avengers slap - dvs. at Iron Man kæmper med lidt personlige problemer i form af post traumatisk stress syndrom, og er besat af at skulle kunne beskytte hans livs kærlighed Pepper Potts.
De første 30 minutter er utroligt underholdende, men filmen bliver lidt "rodet" henimod slutningen. Det er lidt ærgeligt at Iron Man rustningen er blevet fjernstyret, da det efter min mening gør det mere kedeligt... Det skal være Tony Stark / Iron Man der får tæsk og kæmper, og ikke bare en fjernstyret robot.

Det er god underholdning - men hvis man forventer en "Avengers 2" film, så bliver man sikkert lidt skuffet.

Jeg gav filmen 7 ud af 10 stjerner på IMDB.com.
Gravatar

#54 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg siger også 4/6. Anden halvdel er noget værre rod med kun få gode øjeblikke, men første halvdel er rigtig god!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#55 KasperBS 11 år siden

Politiken giver den 4 ud af 6 hjerter.

http://politiken.dk/ibyen/nyheder/film/anmeldelser...
Gravatar

#56 the_paki_don 11 år siden

Alright,

For at folk kan forstå, "hvor jeg kommer fra", kan jeg sige, at jeg elsker superheltefilm.

Jeg synes, at den første "Iron Man" var virkelig vellavet (5/6 stjerner), mens jeg var en del skuffet over 2'eren (3/6 stjerner).

Så er det vist sat på plads!

Min forventning til filmen var rimelig høj pga. Shane Blacks involveren. "Kiss Kiss Bang Bang" er en af mine absolut yndlingsfilm og "Leathal Weapon" har jeg da selvfølgelig også haft stor glæde af. Ikke så meget "The Last Boyscout".

Ben Kingsley var jeg meget tvivlsom overfor, for selv om han er en pisse dygtig skuespiller, så husker jeg hans arbejde i "Bloodrayne" og "Prince of Persia" som særdeles grælt og da hans karakter, i hvert fald kostumemæssigt, mindede om de to roller portrætteret i de nævnte film, så blev jeg sgu lidt bange.

Til selve filmen:

Jeg var vældig underholdt af filmen hele vejen igennem. Robert Downey Jr. spiller igen denne rolle eminent og hans samspil med størstedelen af birolleindehaverne er rigtig godt.

Rollen spillet af Rebecca Hall er desværre lidt flad og det klandrer jeg dog mere manuskriptet end hende. Don Cheadles rolle er også lidt i den lette ende, men hans komik er veltimet og derfor holder jeg i hvert fald af ham.

Til Ben Kingsley: Jeg havde sgu lyst til at klappe. Ikke kun pga. hans portrættering, men den virkelig overraskende måde rollen blev håndteret på af manusholdet. Det er genialt på så mange planer. Men vil ikke sige hvorfor, da mange her ikke har set filmen.

Til 3D: Man kan sagtens se den i 2D. Jeg så den i 3D pga. forpremieren, men havde jeg valgmuligheden ville jeg gå efter 2D.

Jeg synes, at der var nogle fede actionscener og heldigvis ikke kun med computerskabte effekter som fokus/drivkraft, men med mennesker, der udfører dødsensfarlige stunts på egen hånd. Herligt!

Historien er ganske simpel at forstå og for anmelderen, der havde svært ved at regne det ud... Så beklager jeg, men din opmærksomhed i det givne tilfælde må ikke have været 100% rettet mod filmen. Jeg synes, at alt blev forklaret. Dog vil jeg medgive, at nogle af løsningerne var lidt for nemme, som f.eks. at have et "virtuelt crime scene", men samtidig... Det er Tony Stark, som er et geni og man køber præmisset med, at han selvfølgelig har gadgets af så høj kvalitet, at de kan udføre arbejde, som ville være umuligt for andre krimiteknikere.

Og så fandt jeg Tony Starks transformation til en slags Bond/MacGyver befriende rar.
Det er rart at mærke geniet bag rustningen og han kommer jo egentlig kun til sin ret UDEN sin rustning, så for de der brokker sig over, at han ikke var Iron Man nok, synes jeg, at de har misset pointen lidt, især ift. hans sidste replik i filmen.

Et rimelig stort kritikpunkt for mig var filmens håndtering af PTSD. Det blev lidt en komisk gag og ikke en reel lidelse eller et særligt stort problem for Stark at skulle håndtere og så synes jeg, at det nærmest var overflødigt.

All in all synes jeg, at filmen er ganske vellykket og er et løft fra den skuffende 2'er og viser også, at Shane Black ikke blot blev trukket med, fordi han var venner med Robert Downey Jr., men også havde noget kunstnerisk at tilføje serien. Ganske fed action både med og uden rustning og samspil mellem Robert Downey Jr. og mange af birolleindehaverne er velspillede og giver godt modspil til Stark.

Skurkene er også tilpas farlige (meget farligere end de tamme rumvæsner fra "The Avengers") og filmen er en fin afrunding af sagaen om Tony Stark, som selvfølgelig ikke synes sandsynligt på nuværende tidspunkt... på trods af Downey Jr.'s snak om selvsamme sag. :)

Håber at mine ord kunne bruges til at give et mere nuanceret billede af denne fede start på sommersæsonen! :)
Gravatar

#57 the_paki_don 11 år siden

Og Razor33... Du har faktisk en lille spoiler. :)
Gravatar

#58 Highland Park 11 år siden

Bruno (45) skrev:
Jeg vil anbefale at læse tråde til et utal af tidligere anmeldelser, fordi denne diskussion har været oppe før, MANGE gange og det er en pænt kedelige diskussion. :)
Hørt. Det er lige så interessant som at læse, hvornår folk skal ind at se filmen, hvor meget de glæder sig - og dette indlæg. :)

Kunne man dog bare klistre en tråd fast øverst på siden, evt. give den en undertitel og holde den åben for stedse...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#59 Frederik 11 år siden

Hvis man ser bort fra "The Avengers", så er "Iron Man 3" den bedste af Marvels film indtil videre.



Skriver noget mere senere, men hvorfor bliver der ikke nævnt et eneste ord om Shane Black? "Iron Man 3" er Blacks film, og hans vision skinner voldsomt meget igennem.
Gravatar

#60 the_paki_don 11 år siden

#59

I got your back, Frederik! :D

Skriv ny kommentar: