Selvom “Iron Man” ikke får gjort meget mere end at etablere titelfiguren i løbet af sin to timer lange spilletid, så føles det ikke bydende nødvendigt med endnu en “Iron Man”-film efter denne første omgang – det skulle da lige være for at se, hvordan dragten kan udbygges yderligere. “Iron Man” er en stærkt underholdende, men også helt typisk helteberetning, der flyver forbi mindre vellykkede superheltefilm som “Fantastic Four” og “DareDevil”, men som på trods af en fin præstation i hovedrollen ikke synes at have nær så meget på hjerte som genrens bedste værker.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 dyg 15 år siden

#18/20 - Dejligt at høre. Tror miniferien skal bruges til et smut i biografen.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#22 filmz-Is 15 år siden

Folk roser denne film så meget, men de giver den kun et 4-tal? Det er da mærkeligt...
Gravatar

#23 filmz-Bruce 15 år siden

#22 Superhelte genren er en søndags matiné genre. Sjov, skæg action og underholdning og sjældent byder disse film på det store plot, karakterudvikling eller godt skuespil. Det vigtige er en skuespiller, som er castet perfekt i rollen og underholdning, som ikke nedværdiger publikums intellekt. 7-8 på en 10 skala ER top-of-the-pops for mig og det er film som Hellboy og Batman Begins, som kan score en 8'er der. Ellers har vi resten, Daredevil, Transformers, Fantastiske 4, Hulk, Superman Begins, X-Men etc. som roder rundt i 4-6 stykker.

Iron Man har en lala historie, som reelt set er komplet ligegyldig. Den er glemt, når man går ud. Tilgengæld står Downeys præstation ud. Han er morsom, der er god timing i hans replikker, effekterne er gode og man keder sig ikke. Instruktøren har ikke slået større brød op end han kan bage og det er rart at se i en genre, hvor man rækker efter stjernerne og falder til jorden med et brag. Det er sgu ikke den store videnskab og det skal det heller ikke være og derfor heller ikke de store karakterer og sammenligning med de rigtigt store film.

Ligenøjagtig det jeg havde håbet på og isåfald skuffer filmen ikke. Stort 4 tal eller 7/10.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 filmz-Is 15 år siden

#23
Jeg synes, at de fleste skuespillere klare det fremragende i superhelte-film. Christian Bale, Tobey Maguire, Shia LeaBeouf, og Hugh Jackman leverede gode præstationer i de superhelte-film som de medvirkede i.

Og at superhelte film er underholdning, er jeg enig i, men det er ikke ensbetydende med at de er hurtigt glemt. En film som Batman Begins kan jeg se 100 gange, men en film som fx The Third Man eller Blade Runner gider jeg ikke se mere end 2 gange.

Og forresten så skrev du Superman Begins? Jeg tror du mener Superman Returns :-)
Gravatar

#25 filmkorn.dk 15 år siden

Fungerer klart bedst i forhistorien og dialogscenerne. Actionscenerne er yderst flotte, men også lettere trivielle. Overall en fed film.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#26 filmz-Savage92 15 år siden

ser elendig ud
Gravatar

#27 filmz-Bruce 15 år siden

#24 Jeg synes også en gut som Brandon Routh var fin castet til Superman Be... Returns :), men filmen var et makværk. Bale var super som Batman, men jeg kan stadig ikke give filmen mere end 8, fordi jeg mener stadig der er et skridt op til de rigtigt store film.

Jeg kan stadig se Batman Begins og Hellboy flere gange, men jeg har bare ikke følelsen af, at se et mesterværk, en film som virkelig rykker noget i mig, når jeg ser en superhelte film. Det er underholdning, men uden kirsebærret på toppen, som jeg f.eks. får af at se film som 2001, No Country For Old Men, There Will Be Blood, The Assassination of Jesse James etc.

At jeg personligt sikkert også sætter Hellboy på oftere end de film jeg vil betegne mesterværker, betyder ikke, at jeg mener den er en bedre film. Det betyder blot, jeg oftere er i et humør, hvor jeg "blot" vil underholdes, fremfor at blive intellektuelt udfordret, da det kræver meget mere af mig som tilskuer. Det betyder så IKKE, at jeg IKKE kan give "kun" underholdende film, betegnelsen mesterværker, og karakterer på 9-10. Jeg har blot endnu til gode at se dette ske i genren "superhelte film".

Så kan man evt. vurdere, om man skal give en film karakterer indenfor genren, således at f.eks. Batman Begins sætter niveauet med en 10'er i genren og resten vurderes ud fra denne. Det gør jeg ikke personligt, men kan da godt sætte mig ind i, at andre ville gøre det.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#28 filmz-Is 15 år siden

#27
Jeg har faktisk heller ikke givet mange superhelte-film 9 taller. 10 har jeg slet ikke givet, men håber at The Dark Knight bliver til et 10 tal :-).
Dem som jeg har givet 9 til er Batman Begins, X-men 2 og Spider-Man 2. Grunden til at de er de eneste jeg personligt har givet 9 til er fordi jeg blev utrolig fascineret af alle tre. Jeg synes at de er utrolig flotte og meget underholdende, men grunden til at jeg ikke giver dem 10 er netop fordi at de heller ikke rykker særlig meget i mig, men jeg kan sagtens give dem et 9 tal netop fordi de er underholdende og fordi de altid kan tåle gensyn.
Gravatar

#29 filmz-Jessmoeller 15 år siden

Jeg blev fantastisk underholdt i denne film. Den er en perfekt popcorn-film efter min smag og der må gerne komme en 2'er
Robert Downey jr. er super castet til rollen og spiller den rigtig godt
5/6
Min samling:
http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/jessmoeller
Gravatar

#30 filmz-Screamer 15 år siden

Bedste Marvel film siden Spider-man 1&2...

Skriv ny kommentar: