“Jarhead” er et tiltrængt friskt pus til en genre, der efterhånden har fyret flere dødkedelige klicheer af end der er patroner i et Gatling-maskingevær. Billederne breder sig i bevidstheden som napalm på en tør kornmark. Replikkerne gnaver sig igennem brystkassen som ustoppelige projektiler. Skuespillet slår fødderne væk under én som en uforudset landmine. Det er kun januar, og vi har allerede en solid kandidat til titlen: årets bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-stente 18 år siden

Synes simpelthen hen den gik lige i banditten! Kanon skuespil over hele fløjen og til tider gudesmukt fotograferet! Der er dog noget, som jeg ikke kan sætte en finger på, der gør at jeg personligt vil give den 5/6 fremfor 6/6!
Gravatar

#32 filmz-bullseye 18 år siden

Enig!

Virkelig godt skuespil fra alle sider. Perfekt sammenspil mellem det komiske og det alvorlige... Fed musik - hvad hedder det nummer de spiller idet filmen er slut, mens rulleteksterne kører? Flotte scener - ørkenen er et perfekt sceneri. Er vild med at det 'fremstilles' som en krigsfilm, men faktisk langt fra er det, og at den ikke er så krigsforherligende, som mange amerikanske krigsfilm eller har tildens til at være.

Fed underholdning
Gravatar

#33 Outbound Sith 18 år siden

En meget speciel film.

Bortset fra en enkel alvorlig episode er filmen jo temmeligt munter i den første times tid (omend "munter" på en ret galgenhumoristisk vis). Men efter
Tony's kæreste får en ny ven
, skal jeg ellers love for, at det bliver en ultra-intens filmoplevelse! En forfriskende anderledes krigsfilm.

Godt skuespil, fantastisk musik og kameraarbejde og lyssætning i Oscar-klasse!

Og så kunne jeg rigtigt godt lide scenen med
Vietnam-veteranen, der hopper op i bussen! Sætter i den grad oplevelserne i Irak i relief. "You ain't seen NOTHING!!!"
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#34 elwood 18 år siden

#32 det er Kayne West med Jesus walks, det er ikke på soundtracket.

Personlig var jeg mest vild med selve scoret, Thomas Newman er en af mine ynglings komponister. Welcome to the Suck passede perfekt til filmens stemning.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#35 McPeter 18 år siden

Har lige set den iaften og er vældig begejstret. Synes den holdt hele vejen igennem og man keder sig i hvert fald ikke. Om det så er (galgen)humor eller mere alvorlige ting, så sørger det for at holde en fanget. Synes særligt godt om personernes psykiske udvikling igennem filmen. Fantastisk!

Og som nævnt tidligere mange flot filmede scener. Ud over olien, så er en af de flotteste scener nok der hvor de to går alene gennem ørkenen om natten. Utroligt flot lys/skygge-spil på sandklitterne!

Kan dog ikke beslutte mig for om det er en 5/6'er eller en 6/6'er endnu. Tror jeg skal have den lidt mere på afstand og måske se den en enkelt gang til eller to. Hvilket jeg da i hvert fald har tænkt mig! :-)

Bestemt anbefalelsesværdig!
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#36 Yoda 18 år siden

Jeg kan kun tilslutte mig gruppen af begejstrede. Det er en meget flot film, som jeg glæder mig til at gense, når den udkommer på dvd!

Både historie, skuespil, instruktion og det rent tekniske er velgennemført, og Mendes har endnu engang vist sit værd som instruktør.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#37 filmz-jeknud1 18 år siden

Denne her film er plidderpladder af den allermest fantastiske skuffe. Den fortæller så meget i sine figure og alligevel så lidt historiemæssigt. Den styres helt igennem af sine solide karakter beskrivelser, og alle skuespillere klare simpelthen opgaven til stort UG. Personligt kunne jeg ikke lade være med at have det som personerne i filmen til slut, og da jeg gik ud af biffen havde jeg en mærkelig tom fornemmelse i maven. Men samtidig var jeg klar over at det lige præcis var det filmen ville gøre ved en og derfor kan jeg ikke komme mig over hvor fantastisk den var...
Billedsiden var bare gud, og der er ikke ret mange kedelige minutter i denne film da den udelukkende opbygger spænding men aldrig udløser den til sidst...helt igennem fantastisk...
I love this movie...welcome too the suck...FIELD FUCK!!
Gravatar

#38 filmz-BranDBorG 18 år siden

Jeg må indrømme at dette er en film som jeg havde meget store forventninger til, og som alligevel overraskede mig postivt da jeg kom ud af salen.

Jeg ved ikke hvor mange herinde der har set Magnolia? (Som for mig er en film der bruger 2 timer og 40min på at kede biograf gængeren ihjel, for til sidst i filmen at vise hvorfor det har været nødvendigt).

For mig var Jarhead en action fyldt Magnolia.
Den viser på skønneste vis hvordan helt normale unge amerikanske drenge ender som fortabte i en krig hvor de tror de har en mulighed for at gøre en forskel. Filmen viser på mange måder hvordan den ligegyldighed der er i denne krig driver soldaterne længere og længere ud på grænsen til vanvid.

Man kan læse på imdb at en del ikke bryder sig om filmen pga. den manglende action.
Det er korrekt den ikke er fyldt med action. Til gengæld kan man glæde sig over de virkelig fede shots der er indimellem, samt det superior soundtrack med mange blandede men vel afstemte og tilpassede kunstnere.

Film er en smagsag, men uanset hvad man tænker kan jeg ikke lade være med at spekulere på om denne film ikke vil rangere som en top film i løbet af en 5-10 års tid.

Forresten kæmpe ros for denne andmeldelse. Den sætter en masse ord på hvordan denne film opleves. For den ses ikke bara... Den skal opleves.
BranDBorG
Gravatar

#39 The Duck 18 år siden

Kan kun sige jeg var hypnotiseret af den her film, bare fantastisk! 5/5
Gravatar

#40 wiseguy 18 år siden

Velspillet og visuelt flot, men den formåede ikke at gå i mellemgulvet på mig 4/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: