Jarhead
Udgivet 11. jan 2006 | Af: The Insider | Set i biografen
Ligesom filmens unge tropper vil de fleste filmgængere nok forvente en malstrøm af eksplosioner, tanks og missiler. Forståeligt, da trailere og andre reklamekampagner synes at have lagt op til dette. Men Mendes og co. har andet i tankerne. Ligeledes synes krigen i Kuwait ikke at leve op til soldaternes forventninger om krig og ødelæggelse – inspireret kraftigt af de krigsfilm de har set. Officer Andrew Swofford (Jake Gyllenhaal) slår et kedeligt faktum fast: hovedemnet i lejren er onani.
Gudskelov er “Jarhead” fri for monoton prædiken om Bush seniors stabs motiver for at gå i krig med Saddam. Mendes og manuskriptforfatter William Broyles Jr. (som selv har været soldat) er ikke interesseret i belærende historieundervisning. Det er ikke hovedpointen med Swoffords bog, der ligger til grund for filmatiseringen. “Jarhead” er ikke udelukkende ment som en veltimet klagesang her i forbindelse med golfkrig nummer to, men primært som et knivskarpt karakterdrama. Det handler om afmagt og ligegyldighed… om en gruppe unge mænds forsøg på at gribe en chance, de aldrig nogensinde får. Blandt soldaterkammeraterne finder man naturligvis en enkelt idealist, som spydigt beskylder regeringen for at tæppebombe det krigshærgede land for oliens skyld. Men kritikken af Amerikas krigsintentioner er ellers solidt plantet i bagsædet, selv om filmen da bestemt har nutidig relevans.
Med så mange karakterer i kurven, kunne man let have frygtet, at en masse kedelige stereotyper ville være blevet inkluderet for måske at spare tid på karakterudvikling. Men garanteret grundet sin mangeårige erfaring med skuespillerensembler på teaterscenen, har Mendes formået at give enhver karakter sin egen røst. Det er det mest håndgribelige og spændende persongalleri i en krigsfilm i årevis. Det føles en anelse bedraget og endda nedladende at klassificere “Jarhead” som værende en “krigsfilm”, grundet alle de fordomme der følger med en sådan betegnelse.
“Jarhead” er et tiltrængt friskt pus til en genre, der efterhånden har fyret flere dødkedelige klicheer af end der er patroner i et Gatling-maskingevær. Billederne breder sig i bevidstheden som napalm på en tør kornmark. Replikkerne gnaver sig igennem brystkassen som ustoppelige projektiler. Skuespillet slår fødderne væk under én som en uforudset landmine. Det er kun januar, og vi har allerede en solid kandidat til titlen: årets bedste film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet