Marketingfolkene i Jurassic World har ret i deres analyse. Synet af en dinosaurer er ikke lige så rystende, som det var for 22 år siden. Men jeg er ikke sikker på, at en genmodificeret monsterdinosaur er løsningen på problemet. Det største problem er måske i virkeligheden, at der kun er så mange måder, en dinosaurpark kan bryde sammen på. Mon ikke vi allerede har set de fedeste?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Driver 8 år siden

Jeg har endnu ikke set filmen, så hvorvidt jeg er enig i din anmeldelse, kan jeg med god grund ikke kommentere på. Hvad jeg derimod i hvert fald har tænkt mig at kommentere på, er indholdet af din anmeldelse.

Lad det være sagt med det samme, jeg fandt den...vandet, er vel mest rammende. Den er for mig ganske enkelt for indholdsløs og ikke særlig informationsgivende eller interesseskabende/det modsatte. Den er der nærmest bare, men hverken be- eller afkræfter min interesse/forventninger.

Du følger en vist velkendt anmeldeskabelon og det er også fair nok. Der hvor problematikken for mit vedkommende opstår, er at vi har med et reboot at gøre og det lægger du ikke skjul på. Det skal man heller ikke, men jeg synes, man skal vurdere, hvorvidt man vil bruge tid på at tale om originalen eller rent faktisk vil forholde sig til filmen, man lige har set.

Jeg finder det helt forståeligt, at man refererer til originalen, når man anmelder et reboot af en film, men jeg finder det samtidig en smule unfair, når man så tydeligt, sammenligner og sidestiller de to. Jurassic Park er vel tæt på at være et mesterværk, i manges øjne, og hvis man går ind til denne film med den som sammenligningsgrundlag, så siger det sig selv, at man bliver skuffet. Der var ingen jordisk chance for, at denne kunne nå op på siden af etteren, det vidste vi alle godt.

Når man i så voldsom grad, sammenligner de to, så afspejler det, at forventningerne har været så høje, at denne film, har tabt på forhånd - ren knock out.
Det synes jeg er lidt synd, fremfor at anmelde den ud fra sine egne vilkår og så drage lidt paralleller til originalen, hvis man vitterligt finder det nødvendigt. I din anmeldelse synes der bare at være større fokus på Jurassic Park end Jurassic World og det kan jeg som læser ikke bruge til så pokkers meget, når det er sidstnævnte, jeg og mange andre overvejer at smutte i biografen og se.

Hvis jeg skulle komme med et råd, så ville jeg som anmelder måske forsøge at skele lidt til nogle af de store internationale anmeldere og i særdeleshed Peter Travers fra RollingStone. Han formår at bevare hovedfokus på denne film og vurdere den på sine egne præmisser og det synes jeg generelt gør sig gældende for de fleste af de reboots, han anmelder.

Her er anmeldelsen:
http://www.rollingstone.com/movies/reviews/jurassi...

Prøv at lægge mærke til, at han stort set har lige så lidt tekst som dig, men han formår bare at sige så meget mere, både om selve filmen, men også om instruktøren, skuespillerne m.m. Og så formår, han først og fremmest at pirre ens interesse.

Det må være en svær bedrift at skulle sige meget med så lidt tekst til rådighed, men var det mig, så ville jeg søge inspiration fra folk som Travers, der har været i gamet i mange år.

But hey, that's just me. Jeg glæder mig nu alligevel til at se filmen.
Jeg håber under alle omstændigheder, at du tager det som et råd og ikke blot et surt opstød.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#2 jowill 8 år siden

Driver (1) skrev:
Jeg har endnu ikke set filmen, så hvorvidt jeg er enig i din anmeldelse, kan jeg med god grund ikke kommentere på. Hvad jeg derimod i hvert fald har tænkt mig at kommentere på, er indholdet af din anmeldelse.

Lad det være sagt med det samme, jeg fandt den...vandet, er vel mest rammende. Den er for mig ganske enkelt for indholdsløs og ikke særlig informationsgivende eller interesseskabende/det modsatte. Den er der nærmest bare, men hverken be- eller afkræfter min interesse/forventninger.

Du følger en vist velkendt anmeldeskabelon og det er også fair nok. Der hvor problematikken for mit vedkommende opstår, er at vi har med et reboot at gøre og det lægger du ikke skjul på. Det skal man heller ikke, men jeg synes, man skal vurdere, hvorvidt man vil bruge tid på at tale om originalen eller rent faktisk vil forholde sig til filmen, man lige har set.

Jeg finder det helt forståeligt, at man refererer til originalen, når man anmelder et reboot af en film, men jeg finder det samtidig en smule unfair, når man så tydeligt, sammenligner og sidestiller de to. Jurassic Park er vel tæt på at være et mesterværk, i manges øjne, og hvis man går ind til denne film med den som sammenligningsgrundlag, så siger det sig selv, at man bliver skuffet. Der var ingen jordisk chance for, at denne kunne nå op på siden af etteren, det vidste vi alle godt.

Når man i så voldsom grad, sammenligner de to, så afspejler det, at forventningerne har været så høje, at denne film, har tabt på forhånd - ren knock out.
Det synes jeg er lidt synd, fremfor at anmelde den ud fra sine egne vilkår og så drage lidt paralleller til originalen, hvis man vitterligt finder det nødvendigt. I din anmeldelse synes der bare at være større fokus på Jurassic Park end Jurassic World og det kan jeg som læser ikke bruge til så pokkers meget, når det er sidstnævnte, jeg og mange andre overvejer at smutte i biografen og se.

Hvis jeg skulle komme med et råd, så ville jeg som anmelder måske forsøge at skele lidt til nogle af de store internationale anmeldere og i særdeleshed Peter Travers fra RollingStone. Han formår at bevare hovedfokus på denne film og vurdere den på sine egne præmisser og det synes jeg generelt gør sig gældende for de fleste af de reboots, han anmelder.

Her er anmeldelsen:
http://www.rollingstone.com/movies/reviews/jurassi...

Prøv at lægge mærke til, at han stort set har lige så lidt tekst som dig, men han formår bare at sige så meget mere, både om selve filmen, men også om instruktøren, skuespillerne m.m. Og så formår, han først og fremmest at pirre ens interesse.

Det må være en svær bedrift at skulle sige meget med så lidt tekst til rådighed, men var det mig, så ville jeg søge inspiration fra folk som Travers, der har været i gamet i mange år.

But hey, that's just me. Jeg glæder mig nu alligevel til at se filmen.
Jeg håber under alle omstændigheder, at du tager det som et råd og ikke blot et surt opstød.


Kunne ikke være mere enig. Lige siden Jurassic World blev annonceret har alle gået og forventet eller håbet på at den ville blive lige så god som etteren, men folkene bag denne her vidste allerede at det var umuligt og det viser de os med den her film
Gravatar

#3 Harshak 8 år siden

"Og de utallige flugtscener med deres grundlæggende lige-på-et-hængende-hår-spænding er effektive – men ingen enkeltstående scener er lige så mindeværdige som den, hvor Sam O'Neil gemte sig fra raptorerne i køkkenet fra 1993."

Nu var det altså ikke Sam Neil der gemte sig i køkkenet i etteren, men Lex og Tim...
Gravatar

#4 Lasse Martin Jørgensen 8 år siden

#3 Du har selvfølgelig helt ret. Det var en tanketorsk. Tak, det er rettet.
Gravatar

#5 Trew 8 år siden

Som altid er jeg godt tilfreds med anmeldelserne herinde på filmz. Desværre synes jeg at der efterhånden er gået mode i at brokke sig over anmelderne og nyhederne. Jeg forstår ikke hvorfor disse folk gider blive på siden, hvis de alligevel er utilfredse.

OT: som midt 80'er barn var jeg helt vild med den første Jurassic park, som jeg både havde på VHS og kassettebånd. Jeg ser derfor frem til at skulle en tur i biografen og se denne, selvom jeg gruer for, at de blot malker navnet, som set så mange gange før. Anmeldelsen tyder på at dette er tilfældet, men jeg vil nu alligevel give den en chance.
Gravatar

#6 cain 8 år siden

Tjah traileren gav mig følgende..

Samme opskrift som nr 1..

Dinoer slipper ud og æder folk
Helten, som selvfølgelig påoegede det farlige de skruppekløse pengemænd havde gang i, skal redde dagen
Indsæt generisk udvandet plot med 1 stk barmfager dame og 2 stk nuttede unger
Alle de fede Dinoer er brugt så nu skal der gensplejses
Dino-hviskeren
Effekter

Ser ud til at filmen indfrier mine meget lave forventninger.
Gravatar

#7 Driver 8 år siden

#5

Herre Jemini. Fordi man giver et godt råd og sit besyv med omkring anmeldelser, så er der tale om brok, som der tilmed er gået mode i? Er der så også gået mode i at brokke sig over folk, som brokker sig over anmeldelserne? I hvert fald, har jeg misforstået, hvornår noget kan siges at være på mode så.

Hvis du, ud fra min anmeldelse, kan konkludere, at jeg er utilfreds med siden, så har du godt nok åbenbart mere forstand på mine tanker og følelser, end jeg selv har. Skræmmende.

#6

Man fristes til at spørge, hvilken opskrift, du så mener de skulle have brugt?
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#8 Lasse Martin Jørgensen 8 år siden

#7 - Konstruktiv kritik er altid velkommen, så tak for din kommentar. :) Anmeldelser er til for at blive diskuteret, så bliv endelig ved med det. Det er kun fedt.
Gravatar

#9 Pistolprinsen 8 år siden

Var inde og se filmen i nat...

Mit kvik-review er: Ja, historien er set før og er forudsigeligt - det er set 1000 gange før, og ikke kun i Jurassic Park-filmene...
...så, hvis man går ind for at se filmen, fordi man er så dum, at tro, der er noget som helst nyt, så er man, ja, godt dum!

Men, for det intigel... intelle... det KLOGE publikum burde det ikke komme som en overraskelse, og det er ikke derfor man går ind og ser en sådan film - men, derimod blot for at blive underholdt i nogle timer - ikke for nyskabelse, eller for at se noget, der tager stilling til skotøjsarbejders forhold i samfundet, og alt muligt andet crap!

Og, lad mig sige det med det samme: "Jurassic Park" er god gedign gammeldags underholdning på topplan! Hold kæft, hvor er man underholdt, og hold kæft, hver er det godt skrevet!
Hvis man som anmelder, ikke kan genkende god gedign underholdning, når man ser det, så er man sgu' for selvhøjtidlig og selvfed!

Lad være med at gå ind og se filmen, fordi I tror (nativt), at der er noget nyt - men, gå (ENDELIG) ind og se den for underholdningens skyld - det er VIRKELIG en film, der er vær' at se i 3D og Dolby-Surround :-)

Glæder mig allerede helt vildt til den næste :-)
Lidt trold er man vel altid :-)
Gravatar

#10 Geekalot 8 år siden

#7 syntes nu det var en fin anmeldelse, har ikke set den og skal nok heller ikke i biografen hverfald :)

Skriv ny kommentar: