“Kick-Ass” er en filmisk buffet, der har meget og godt til den solidt brede smag, men som samlet måltid virker mere paradoksal end helstøbt. Et strammere fokus på den ironisk selvbevidste humor havde gjort filmen uomgængelig i Tarantino-klassen. Mere hit(girl) og mindre kick(ass) havde været en bedre dosering af Vaughns cocktail, hvor den uinteressante kærlighedshistorie og omsorgssvigtede alvorsside gør, at den desværre ikke sparker helt så meget røv som filmens potentiale giver lovning på, men dog væsentlig mere end Dave gør som superhelt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Nicki52 13 år siden

Jeg så lige en reklamer for Kick-Ass i fjernsynet. Hvad fanden laver Xander Berkely der!?
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#32 Nicki52 13 år siden

Berkeley spiller nok en der kun er på dvd'en. For så ham ikke i filmen i biffen.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#33 The Insider 13 år siden

Jo, han spiller en korrupt politibetjent, som arbejder for Mark Strong. Han er med i to scener, hvis jeg husker rigtigt. Første gang bliver han ringet op af Strong, som brokker sig over et eller andet. Og anden gang er lige før, Strong og McLovin ser videoklippet med den morderiske Big Daddy, som Berkely også ser.
War. War never changes.
Gravatar

#34 Nicki52 13 år siden

#33
Skammer mig. Lagde slet ikke mærke til ham.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#35 filmz-jonasgr 13 år siden

Kick-Ass

Efter jeg havde set denne film blev jeg hurtigt mindet om Roger Eberts anmeldelse af selv samme film. Ikke mindst fordi jeg deler nogle af hans betragtninger om karakteren Hit-Girl. Hun bliver spillet rigtig godt af Chloe Moretz, som gør Hit-Girl til en reel person, men man kan diskutere det moralske I at lade en 10-årig fremstå som massemorder og ligefrem hylde det. Jeg er helt med på at det er satire, blot at jeg egentlig ikke synes at det er specielt sjovt at overvære hende. Det er skrækkeligt når skurkene dræber folk, men når heltene gør det er det I orden ja ligefrem sjovt og som Ebert er inde på bliver det hele fremstillet som et spil, hvor de får point for hvor mange de dræber og på hvilken måde det bliver gjort på. Bortset fra at dette ikke er et videospil. Filmen bliver fremstillet som at den foregår I den virkelige verden og har en ung pige ikke andre ting at tage sig til end at slå folk ihjel og faderen er da vidst heller ikke det bedste forbillede. Med det in mente, synes jeg det er en perfekt ide med en film omkring det at ville være en superhelt i den virkelige verden. Hvorfor er der ikke nogle som har tænkt på det før kan man undre sig lidt over. Og Kick-Ass er vel reelt set ikke en superhelt, som en af karaktererne siger på et tidspunkt burde han nok skifte navn til Ass-Kicked, i og med at det stort set er det eneste han opnår. Men man forstår godt at vores hovedperson ønsker at skifte identitet, med den kedelige verden han lever i. Som han udtaler er han ingenting. Han er ikke specielt klog, han kan ikke få fat i den pige han ønsker, han er ikke engang den sjove person blandt vennerne. Og i mangel af en ordentlig faderskikkelse, skifter han identitet til Kick-Ass og skaber sin egen verden. I øvrigt er de tre unge hovedfigurer Kick-Ass, Hit-Girl og Red Mist alle berørt af tvivlsomme faderfigurer, hvilket filmen dog beklageligvis ikke undersøger nærmere. Og denne såkaldt socialrealistiske side af filmen sammen med hans evige forsøg på at få i drømmekvinden fungerer upåklageligt. Ligeledes danner det også grundlag for et par rigtig sjove episoder da alle begynder at tro at han er homoseksuel.

Desværre bliver det overskygget af Hit-Girl og Big Daddys historie, omend jeg egentlig godt kan lide Big Daddys historie og hans oneliners, er han egentlig ikke et hak bedre end den mand han prøver på at dræbe. Og så bliver det hele også drænnet med musik i selve actionsekvenserne som signalerer at det her er langt mindre alvorligt. Det minder mest af alt om når nogle bliver forsøgt dræbt i Tom & Jerry og Anders And.

4/10

"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#36 Eraserhead 13 år siden

Ikke lige noget for mig. Fint udført, men ikke en film efter min smag.
Gravatar

#37 filmz-Myrepip 13 år siden

#35 Enig! Apropos oneliners. Årets bedste fra Winters Bone:

“I said 'Shut Up' once already ... with my mouth.”
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#38 filmz-ab 13 år siden

Klasse actionkomedie, og en af årets bedste for mig. Hysterisk morsom!

9/10
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#39 evermind 13 år siden

#38 Så er vi til en forandring enige. :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#40 filmz-ab 13 år siden

#39

Plejer vi ikke være det? :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: