“Knowing” er en ekstremt ujævn film, som keder i perioder, henrykker i andre og runder af med en årets mest besynderlige slutninger. Hvis filmen havde holdt sig inden for thrillergenrens rammer fra start til slut og havde droppet sine kontroversielle moralprædikener, havde den formentlig været markant bedre. Fans af instruktør Alex Proyas eller hovedrolleindehaver Nicolas Cage bør overveje at give den en chance, men alle andre bør opstøve en af de mange overlegne film, som d’herrer har begået tidligere hver for sig. Manglen på ekstramateriale gør ikke ligefrem skiven en fuldbyrdet investering værdig, men AV-præsentationen er næsten perfekt.
#21 filmz-Bruce 15 år siden
Der er ark'er, der er dyr, der er engle med vinger, der er sider fra bibelen med en nedstigning fra himlen som ligner slutningen og der er en dreng og en pige i en frodig have med kundskabens/livets træ. Men jo, man kan vel godt kalde det rumvæsener, aliens og en fremmed civilisation :)
#22 Patriarch 15 år siden
Jeg synes den kan ses både som honodelloce lægger op til og som Bruce lægger op til (og som overlapper hinanden på nogle punkter). Så jeg synes nok den er mere tvetydig end hvad der ellers er blevet lagt op til i disksutionen her.
Begge måder at se det på giver mening, og ingen af dem gør filmen værre eller bedre.
Jeg har dog et par problemer med filmen. Værst er nok de krumspring der laves for at gøre den uhyggelig. Mændende der ikke siger noget, peger - hvisken i øret osv. Det forekommer mig noget søgt uanset hvilken tolkning af filmen man har.
#23 HonoDelLoce 15 år siden
Ganske enig i, at den kan tolkes på begge måder :) Og jeg synes sådan set at begge måder er lige "rigtige"..
Jeg vælger jo blot min tilgang, da den passer bedst med mit eget syn på verden :)
#24 Bruce 13 år siden
Men religiøse tanker er der rigeligt af i de to bøger og det vil forekomme mig ganske mærkeligt, at der skulle være en så stor lighed med to store begivenheder, beskrevet i årtusinde gamle skrifter og "resten af hurlumhejet" omfattende en ufattelig mængde mennesker, vidner og historiefortællere fra forskellige kulturer, så skulle være "blevet fordrejede" i deres syn "af væsnerne" i tidligere tider.
De mennesker, som er blevet "påduttet" tal og profetmageri i denne fortælling, var begge nærmest lobotomi patienter og det lyder ikke just som om f.eks. hr. Jesus var ligeså mindrebemidlet i sin omgang med information og måden han viderebragte denne. Til forskel for et par mennesker, som blev betragtet som klar "til den lukkede", formåede han at "slukke lyset", for verdens største rige på denne jord, blot ved at være en troværdig budbringer.
Ja, så kan man digte lidt videre herpå igen, så man kan få rumvæsnerne "indover", men nej ... du får mig altså ikke til at stemme i med, at der er noget til stede i den filmiske fortælling, som kan understøtte den version. Jeg har det fint med, at man "nupper" en version, som man selv synes giver mest mening iht. enten ens overbevisning, eller iht. at det giver den "rigeste fortælling" for en. Det er nøjagtig det jeg selv gør med symbolikken i 2001, men der er til gengæld også et par faldgrubber i min teori :)
Fordi filmen på alle måder understøtter den teologiske anskuelse og fordi man reelt bliver nødt til at foretage en masse krumspring, såsom at se bort fra virkeligheden omkring de to testamenters tilblivelse, filmens symbolik og metaforer relaterende til bibelens tekster og filmens nærmeste entydige visualisering af apokalypsen og Noahs Ark udfra en religiøs forståelse. Du må meget gerne mene noget andet, jeg ser blot intet værende tilstede filmisk, som taler for dette. Men udenfor "mise en scene", kan man da også lade fantasien råde :)