Det er i det hele taget bemærkelsesværdigt, hvor behersket og tilbageholden “Kongens store tale” er i sit udtryk, og scener, der meget let kunne være blevet pumpet op med de helt store armbevægelser og pompøs musik, bliver i stedet leveret med et afdæmpet udtryk – hvilket blot forstærker deres styrke. Sigende afvikles filmens kulminerende scene i et lille lukket rum med minimal udsmykning, men alligevel sidder man bevæget tilbage i selskab med blændende skuespil og to figurer, man er kommet til at holde af. Kongen bevæger sig til mikrofonen som til sin egen henrettelse, men da han træder ud igen, forstår man pludselig, hvorfra hans datter Elizabeth fik sin stålsatte pligtfølelse fra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Bruce 13 år siden

Så fik også jeg set sidste års Oscar vinder og som stor nyder udi periodefilm og godt skuespil, så var det samlede resultat så absolut fornøjeligt. Jeg glæder mig over, at det stadig er muligt at lave en film om et emne, som på papiret ligner en boxoffice fiasko. Det vidner om, at ikke al kapital henføres til ligegyldige franchises eller endimensionelle skabelon projekter, men desværre er Kings Speech også den sidste til at modtage penge fra UK Film Council, som netop er blevet nedlagt i Storbritanien. Dårlig timing, men forhåbentlig vil en del af filmens store overskud tilfalde BFI, som ser ud til at accelerere investeringer i britiske film de kommende år.

Men tilbage til filmen, som jeg også nød af historiske årsager, eftersom den gav mig lejlighed til at opfriske viden omkring det engelske kongehus.

Men hvorfor er det egentlig så interessant at dvæle ved en talefejl hos et medlem af det engelske kongehus og i en over 70 år gammel historie? Tja efter prinsesse Dianas død blev kongehuset tvunget ud i en reformation, foreslået og igangsat af daværende premierminister Tony Blair og udført af dronning Elizabeth. Hun havde simpelthen intet andet valg, hvis kongehuset skulle bestå. Denne perestrojka af åbenhed som fulgte, menneskeliggjorde kongehuset, men løftede også sløret for intriger og tragedier, som sidenhen er blevet eksponeret i film som The Lost Prince, The Queen og Young Victoria og nu er nået til en talefejl hos dronning Elizabeths far.

Det vil dog være en grov undervurdering blot at sidestille filmens succes med kongehusets renæssance hos de engelske undersåtter. Filmens instruktør Tom Hooper har absolut begået en film, som gennemsyres af filmmageriets bedste dyder, den gode historie bakket op af eksemplarisk skuespil af højeste kaliber.

Colin Firth leverer i rollen som George VI, en præstation til CV'et, som i år blev anerkendt med Oscaren for bedste hovedrolle, en ombæring for sent, når manden måtte strække våben til Jeff Bridges sidste år. En forbrydelse af dimensioner, eftersom Firths rolle i A Single Man var længder bedre end nogen anden engelsktalende præstation sidste år. Hævnen over Jeff Bridges i år er måske sød, men er den så også retfærdig? Personligt nød jeg begge præstatoner og ligeledes Jesse Eisenbergs rolle i The Social Network, men Firth leverer så megen tvetydighed og nuancerering, i det som på overfladen nærmest ser underspillet ud, at det vil være en grov uretfærdighed, ikke at have dette med i betragtning. Således finder jeg også i år, Firth værende i en klasse for sig selv.

Geoffrey Rush er ingen anden violin, men akkompagnerer på glimrende vis og samspillet mellem de to er skiftevis humoristisk og rørende, uden at blive "for meget".

Foruden nydelsen i skuespil og timing, lå filmens styrke for mig i de sekvenser, hvor Firths situation og svaghed blev set i relief af arv og miljø. Qua Firth bliver kongeembedet nærmest udstillet som værende en forbandelse over en familie, fint illustreret af George V (Michael Gambon), udtalende.

“This family has been reduced to those lowest of creatures. We’ve become actors.”

Slutteligt ender Firth op med at træde ud af sin rolle som offer af den følelsesmæssigt dysfunktionelle familie og finde sin plads i historien og endnu et kapitel i den engelske kongehus saga er afsluttet.

The Kings Speech er en fornem film, på ingen måde et mesterværk og således en ganske fin eksponent for hele årets Oscar film felt. Jeg har fundet meget at kunne lide, men der har intet være at elske. Om Kings Speech fik Oscaren eller The Social Network var mere værdig, er mig således ret ligegyldigt. Den rigtige Oscar vinder var at finde uden for årets 10 nominerede. Polanskis Ghost Writer.

Den sluttelige liste, revideret en smule i karakterer.

The King's Speech - 8/10
The Social Network - 8/10
True Grit - 8/10
Toy Story 3 - 8/10
The Fighter - 7.5/10
Winter's Bone - 7.5/10
Black Swan - 7/10
127 Hours - 7/10
The Kids Are All Right - 7/10
Inception - 5-6/10
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#22 Sweetiebellefan 13 år siden

Overvurderet lort.

Pik og patter.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#23 Bruce 13 år siden

Narniabæver1973 (22) skrev:
Overvurderet lort.

Pik og patter.


Ja det talende æsel udeblev!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#24 Babo Rises 13 år siden

Bruce (21) skrev:
Den rigtige Oscar vinder var at finde uden for årets 10 nominerede. Polanskis Ghost Writer.


Godt du ikke vælger dem alene :)
Gravatar

#25 Kruse 13 år siden

Jeg kan ikke beslutte om jeg synes bedst om anmeldelsen fra Bruce eller fra Narniabæver ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#26 Bruce 13 år siden

#24 Ja, ville formentlig blive stillet for Menneskerettighedsdomstolen i Haag, anklaget for at invadere menneskers privatsfære med god smag. Grusomt scenarie! :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#27 Sweetiebellefan 13 år siden

#23 Ja, og Jack Skellington var heller ikke i filmen!
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#28 Babo Rises 13 år siden

#26

Anklaget, Haag, domstol og god smag i samme sætning harmonerer ikke med virkeligheden :) du vil formentlig få sprøjten (haha).
Gravatar

#29 Bruce 13 år siden

#28 Jeg erkender, at god smag ikke altid anerkendes i ens samtid. Menneskeheden er, når det kommer til den gennemsnitlige masse, svært tryghedssøgende i den lette underholdning.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#30 Babo Rises 13 år siden

Bruce (29) skrev:
Menneskeheden er, når det kommer til den gennemsnitlige masse, svært tryghedssøgende i den lette underholdning.


Det kan vi godt være enige om. Men hvad har det med sagen at gøre? Ghost Writer er pænt anerkendt, og modtog pæne ord med på vejen. At den ikke kom blandt de 10 bedste, tja.. sådanne eksempler kan jeg da nævne hvert år, hvis det skulle være. Men jeg tror ikke du finder ret mange, gennemsnitlige masse eller ej, der mener Ghost Writer burde ha' vundet?? Så kan det godt være du betragter dig selv som værende forud for sin tid :) Jeg havde måske også set den blev nomineret i nogle kategorier, men at vinde? No fucking way.. dertil er det bare en habil thriller, som intet nyt tilbyder.

Skriv ny kommentar: