Det er i det hele taget bemærkelsesværdigt, hvor behersket og tilbageholden “Kongens store tale” er i sit udtryk, og scener, der meget let kunne være blevet pumpet op med de helt store armbevægelser og pompøs musik, bliver i stedet leveret med et afdæmpet udtryk – hvilket blot forstærker deres styrke. Sigende afvikles filmens kulminerende scene i et lille lukket rum med minimal udsmykning, men alligevel sidder man bevæget tilbage i selskab med blændende skuespil og to figurer, man er kommet til at holde af. Kongen bevæger sig til mikrofonen som til sin egen henrettelse, men da han træder ud igen, forstår man pludselig, hvorfra hans datter Elizabeth fik sin stålsatte pligtfølelse fra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ericmase 13 år siden

Jeg er meget enig i din rating af filmen. God anmeldelse. :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#2 X&O 13 år siden

Jeg mener stadig Social Network skulle have vundet for bedste film, men når den nu ikke vandt, er jeg glad for at King's Speech i det mindste var en værdig og meget god film.
Gravatar

#3 MOVIE1000 13 år siden

Skal selv indog se filmen klokken 16:00 og anmelde den til en prøve avis.

Der er en lille ombyningsfejl af 2 bogstaver, Lionel Louge står der i anmeldelsen, han hedder Lionel Logue.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#4 X&O 13 år siden

Filmen omtales også et sted i anmeldelsen som "Kongen sidste tale."
Gravatar

#5 IK 13 år siden

Er jeg den eneste der synes at Colin Firth minder lidt om Benway. :)
Gravatar

#6 Patriarch 13 år siden

Nu du siger det :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#7 MMB 13 år siden

Jeg er ikke i tvivl om, at The King's Speech er den dårligste Oscar vinder siden Chicago (jeg har ikke set den, så jeg skal ikke kunne sige, om vi skal flere år tilbage). Selvom The King's Speech er en hæderlig film, hvis nominering egentlig er på sin plads, er det en mindre skandale, at den vinder Oscaren for bedste film i et selskab, da jeg kun betragter den som den 5. bedste af de nominerede (samme karakter som nummer 6, 7 og 8 også).

Skuespillet er generelt godt, hvilket filmen også er blevet rost meget for. Colin Firth gør det godt som King George VI, selvom hans præstation på ingen måde er på samme niveau som mange af de andre vindere fra 00'erne. Han er heller ikke min favorit af de nominerede skuespillere. Geoffrey Rush gør det derimod fantastisk, og han er i min optik fuldt ud på højde med Christian Bale in The Fighter. Jeg synes, han overstråler Firth. Helena Bonham Carter burde aldrig have været Oscar-nomineret. Hun gør det da godt, men hendes rolle er så anonym, at jeg ikke rigtig kan forstå hendes nominering her.

Selve historien er da meget hyggelig, selvom det på ingen måde er et storladent epos. Man er fint underholdt af historien og føler med hovedpersonen, men så heller ikke mere. Filmen er ærlig talt hurtigt glemt igen. Den her film skal simpelthen turde mere, for ellers ender den desværre, som den nu engang er gjort, i en alt for traditionel film. Akademiet har valgt en alt for konservativ Oscar-vinder. Øv, øv, øv.

7/10
Gravatar

#8 Kruse 13 år siden

The King's Speech

Så er jeg kommet hjem fra biografen efter at have set den helt store Oscar-vinder, "The King's Speech". Var den en glimrende film? Ja. Var det den bedste film af de nominerede? Nej, desværre ikke. Jeg er faktisk helt enig i Benways anmeldelse, så igen er yderlige ord nærmest overflødige. Colin Firth leverer endnu engang en glimrende præstation, men jeg kan bare ikke lade være med at tænke på at hans præstation i "A Single Man" er noget bedre, og han burde have vundet sin Oscar for den præstation. Helena Bonham Carter er muligvis den af de store roller som har fået mindst opmærksomhed, hvor det for det mest har været Colin Firth og Geoffrey Rush som der har været snakket om, men hun er skam yderst glimrende og kan sagtens matche sig med de to førnævnte. Hendes rolle er behærsket, men hun formår alligevel at ramme plet.

"The King's Speech" er en glimrende og vellavet film, som har nogle virkelig gode præstationer, men jeg havde nu hellere set at prisen var gået til "The Social Network" eller "Black Swan"(selvom at jeg godt var klar over at den ikke havde en chance i helvede).

8/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#9 filmzkim 13 år siden

Passende karakter :)
Gravatar

#10 Babo Rises 13 år siden

#7

Sådan ca. også det jeg forventer mig af den..

Skriv ny kommentar: