Det er i det hele taget bemærkelsesværdigt, hvor behersket og tilbageholden “Kongens store tale” er i sit udtryk, og scener, der meget let kunne være blevet pumpet op med de helt store armbevægelser og pompøs musik, bliver i stedet leveret med et afdæmpet udtryk – hvilket blot forstærker deres styrke. Sigende afvikles filmens kulminerende scene i et lille lukket rum med minimal udsmykning, men alligevel sidder man bevæget tilbage i selskab med blændende skuespil og to figurer, man er kommet til at holde af. Kongen bevæger sig til mikrofonen som til sin egen henrettelse, men da han træder ud igen, forstår man pludselig, hvorfra hans datter Elizabeth fik sin stålsatte pligtfølelse fra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Bruce 13 år siden

Skal med lillepigen ind og se den lørdag. Ser frem til.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#12 Outbound Sith 13 år siden

Det var godt, at Benway endelig fik lov at anmelde en seriøst god film! :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#13 X&O 13 år siden

Nogen der har set den her:
Gravatar

#14 elwood 13 år siden

Ja nu.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 Twister 13 år siden

Så fik jeg også set dette års Oscar vinder for bedste film. Jeg fandt filmen aldeles glimrende og jeg kan konstatere at årets oscar vinder er en god en af slagsen. At jeg samtidig ikke mener at The Kings Speech var den bedste film blandt feltet om den eftertragtede hovedpris i pr understøtter bare at der i årets oscar kapløb var tale om et ganske stærkt år rent kvalitetsmæssigt. The Kings Speech er et fremragende historisk drama med stærkt skuespil og ikke mindst (det jeg fandt mest imponerende ved filmen) et fantastisk manuskript. Intet under at filmen vandt prisen for "Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen". Sikke en dialog. Fandt dialogen fremragende og fængslende. Skønt!

Jeg mangler nu kun at se The Fighter, men det står klart for mig at der i år var tale om et rimelig stærkt år for Oscar udgivelserne:

- Black Swan: 9/10
- True Grit: 8/10
- Inception: 8/10
- The Kings Speech: 8/10
- 127 Hours: 8/10
- The Social Network: 7/10
- Toy Story 3: 7/10
- The Kids are allright: 7/10
- Winters Bone: 6/10
- The Fighter: ?
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#16 Wangsgaard 13 år siden

Skrev en anmeldelse i What we saw tråden, men den kommer også lige her :)

The King's Speech

Topscoreren af Oscar nomineringer i år på hele 12, men kunne den indfri forventningerne? Selvom filmen har vundet stor set alt, var jeg alligevel lidt skepsis, da jeg ikke brød mig om dens trailer og frygtede at det vil være en kedelig britisk film sammenlignet med The Social Network og Black Swan.
Dette var heldigvis ikke tilfældet. Filmen er fyldt med humor, charme, spænding, vemod og frygt blandet i en dejlig cocktail, tilsat 3 fantastiske skuespilpræstationer af Colin Firth, Helena Bonham Carter og Geoffrey Rush. De fortjener alle en oscar for deres rolle. Filmen er smukt filmet og i fantastiske kulisser som fører en til England anno 1936.

9/10


Efter Oscar showet indså jeg at jeg helst ville have Social Network skulle vinde, tildeles fordi det kunne være fedt af en mere anderledes film i oscar sammenhæng vandt og synes det måske er en lille smule bedre ( dog kun meget lidt :) ).

min endelige bedømmelse af Oscar filmene

The Social Network 9/10
The King's Speech 9/10
Black Swan 9/10
127 Hours 8/10
True Grit 8/10
Winter's Bone 7/10
The Fighter 7.5/10
The Kids Are All Right 7/10
Inception 7/10
Toy Story 3 6/10
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#17 Peacemaker 13 år siden

Trist at vinderen allerede er blevet offentliggjort flere uger inden oscarshowet begynder...
Men fair nok - King's Speech var helt afgjort en god film. Den spreder ikke vandende på samme måde som fx Black Swan gjorde det en smule, derfor er det klart at de tager en sikker vinder som de fleste kan relaterer til.

Black Swan 10/10
127 Hours 9/10
The King's Speech 8/10
Inception 8/10
The Social Network 7.5/10
Tue Grit 7.5 / 10
The Kids Are All Right 7/10
Winter's Bone 7/10
Toy Story 7/10
The Fighter 6/10
Gravatar

#18 nclka1990 13 år siden

Åh gud, hvor er den konservativ, stillestående og meget lidt banebrydende. Og åh gud, hvor er den fantastisk af netop disse grunde. I en filmtid præget af superhelte, sequels og billige 3D-successer har 2010 givet os fantastisk film, hvor denne sammen med The Social Network og Black Swan har exelleret i de klassiske filmkunstskaber: manuskript, skuespil, score og cinemetography.

Filmens oscar for bedste film kan ikke diskuteres, omend de to førnævnte havde fortjent den ligegodt, og jeg personligt havde set The Social Network.

Colin Firths præstation må være den stærkeste, jeg har set i meget lang tid, og hans oscar er naturligvis mere end fortjent.

David Seidlers manuskript er fængende uden at have så meget som en scene i højt tempo. Fortjent...

Når det kommer til Tom Hoopers, så havde jeg gerne set denne gå til Aronofsky (eller Fincher), der formåede at forny de klassiske virkemidler uden at forlade dem, mens Tom Hooper ikke viger fra dem så meget som et splitsekund.

Tilbage sidder Mr. Rush, der helt sikkert ærgrer sig over Christian Bales magtdemonstration i The Fighter på samme måde som Stanley Tucci måtte erkende sit nederlag til Christoph Waltz sidste år.

Men what the h*ll... En fænomenal film, som fortjener at blive set i biografen.

5/6
Gravatar

#19 Betelgeuse 13 år siden

Ved den nyligt afholdte Oscar-uddeling formåede “The King’s Speech” at hive fire af de helt store priser hjem, bl.a. for bedste instruktør og bedste film. Dermed vandt den altså over film såsom den mesterlige og frygtløse “Black Swan” (som efter min mening var 2010s absolut bedste film) samt den fantastiske “The Social Network” – ret godt gået må man sige!

Nu har jeg så fået set filmen og kan på mange måder godt forstå, at den blev den store Oscar-vinder. Det er en klassisk fortælling som appellerer stærkt til akademiets medlemmer, hvorimod ”Black Swan” og ”The Social Network” er mere nytænkende og modige. Begge film er desuden langt mere relevante end ”The King’s Speech” og derfor havde jeg personligt foretrukket en af dem som vinder.

”The King’s Speech” er dog stadig en fantastisk gennemført film med en bevægende historie og glimrende skuespillerpræstationer. Colin Firth er helt suveræn som den stammende Konge og Geoffrey Rush er ligeledes fremragende i sin rolle. Samspillet mellem netop de to er simpelthen herligt og uforglemmeligt.

En god film med masser af hjertevarme, skøn humor og en opløftende historie er der jo også brug for en gang imellem – så tag ind og se den og gå ud ad biografen med et smil på læben :-)

4/6
Gravatar

#20 magnuskrog 13 år siden

En god, men forglemmelig film. Der er vidst blevet sagt det der skal om denne film, og det virker også som om folk generelt er enige om at det var en god og fornøjelig film, men helt aldeles forglemmelig. Fremragende skuespil (især Firth og Rush), dog synes jeg både Bridges, Eisenberg og DiCaprio (Shutter) gjorde det bedre. Men at filmen bliver nomineret til så meget forstår jeg intet af. Synes hverken fotografien, klipningen, musikken eller scenografien gjorde et særligt indtryk.

Black Swan - 10/10
Inception - 10/10
The Social Network - 10/10
True Grit - 9-10/10
Winter's Bone - 9/10
The Fighter - 9/10
127 Hours - 9/10
Toy Story 3 - 9/10
The King's Speech - 8/10
The Kids Are All Right - 8/10

Andre film som kunne være blevet nomineret i stedet for kunne være Shutter Island (10/10), Animal Kingdom (9/10), The American (9/10), The Ghost Writer (9/10), The Town (9/10).

Skriv ny kommentar: