Mens den excentriske svenske bannerfører Lukas Moodysson vil det hele og lidt til og egentlig ikke rigtig lykkes med så forfærdelig meget i sin nyeste “Mammut”, så er det herligt at se, at svensk film stadig kan vise andre og kønnere ansigter. “Lad den rette komme ind” er uden tvivl et af disse, og med en tilbagelænet charme, en surrealistisk stemning og en original sammenblanding af universer formår den en hel del. Uden tvivl en af sidste års bedste svenske film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 MOVIE1000 14 år siden

Hun er selvfølgelig interessant "person", men jeg ville bare gerne bare have hørt mere om hendes fortid, da jeg synes det kunne gøre filmen mere spændende.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#42 Skeloboy 14 år siden

#40 - men
om hun er en pige eller dreng i bogen, har ikke noget at gøre med, om hun er en pige eller dreng eller kønsløs i filmen...men udover det, så er det netop noget af det helt geniale.


#33, #34, #36
Eli siger selv i filmen, at hun ikke er en pige. Hun siger det endda i traileren:
Gravatar

#43 AP 14 år siden

#42 men som sagt,
det er stadig ikke ensbetydende med, at hun er en dreng :-)
Gravatar

#44 Highland Park 14 år siden

#42:
Det kan jo tolkes på forskellig vis; f.eks. bare være et udtryk for hendes selvopfattelse (f.eks. at hendes identitet og liv som vampyr har udryddet og erstattet meget af den naturlige kønsdrift og dertilhørende adfærd), eller måske antyder hun blot, at hun ikke er en normal pige.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#45 aero 14 år siden

Men hvad er hele pointen så med at vise hendes/hans ar ved kønnet i filmen, hvis det ikke netop er for at illustrere, at hun/han ikke har noget køn, men dog blev født som dreng?
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#46 Highland Park 14 år siden

Alt det har vi været inde på tidligere i tråden. Det er ikke en film, der serverer pointer på et sølvfad. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#47 aero 14 år siden

#46 men en 10'er på at den amerikanske version kommer til at gøre det - muligvis med en storladen sang som baggrundsmusik ;)
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#48 Kruse 14 år siden

#47: Årrh, fandens også. Jeg havde lige lykkeligt glemt at amerikanerne vil forsøge at maltraktere dette mesterværk, da amerikanerne ikke gider at læse undertekster.

Damn you! ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#49 aero 14 år siden

#48 Sorry - my bad. Ved godt det er særdeles uhøfligt at minde om amerikanske remakes :(
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#50 jessup 14 år siden

#42 jeg kan ikke se vi er uenige - især ikke fordi jeg mente:)

det er ikke en aha oplevelse for min filmoplevelse at det er en dreng i bogen - men det fik mig til at se filmen i et lidt anderledes lys.
This is just until June

Skriv ny kommentar: