Mens den excentriske svenske bannerfører Lukas Moodysson vil det hele og lidt til og egentlig ikke rigtig lykkes med så forfærdelig meget i sin nyeste “Mammut”, så er det herligt at se, at svensk film stadig kan vise andre og kønnere ansigter. “Lad den rette komme ind” er uden tvivl et af disse, og med en tilbagelænet charme, en surrealistisk stemning og en original sammenblanding af universer formår den en hel del. Uden tvivl en af sidste års bedste svenske film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 fazz 14 år siden

Jeg skal ha den! ;D syntes den var rigtig god :D
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#12 MOVIE1000 14 år siden

Købte den på dvd idag

Jeg vidste ikke at det var en vampyr film da jeg satte den på, kun en film om en dreng der blev mobbet i skolen og han ville møde en pige.

Skole miljøet synes jeg var utrolig spændende, det samme kan siges om Eli før hun mødte Oskar. Men så kom venskabet/kærligheden som jeg synes filmen brugte for meget tid på, der var for mange scener hvor man bare kun så dem sammen uden der rigtig skete noget, jeg ventede også igennem hele filmen for at få Eli`s livshistorie at vide da jeg synes hun virkede som en interessant person. filmen kunne også godt have vist lidt flere mobbe scener og drabsscener. Men derfor er den stadigvæk spændende at se. Vampyr film har aldrig rigtigt fanget mig kun 2-3 stk. jeg ville gerne se flere film med vampyrer, nogen som har nogle gode forslag? Jeg fik en oplevelse lidt ligesom med Mænd der hader kvinder, filmen var så god at jeg ikke ligger mærke til at den er på svensk.

4/6 (meget tæt på 5)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#13 skittlez 14 år siden

MOVIE1000 (12) skrev:

Vampyr film har aldrig rigtigt fanget mig kun 2-3 stk. jeg ville gerne se flere film med vampyrer, nogen som har nogle gode forslag?


Hvis du skal have en helt klassisk, god vampyrfilm kan Dracula/nosferatu figuren jo altid anbefales: Nosferatu (1922), Dracula (1931), Horror of Dracula (1958), Nosferatu the Vampyre (1979), Bram Stoker’s Dracula (1992), osv. De er alle fede, omend de ældre godt kan virke lidt steneren på et moderne publikum.

Hvis det skal være mere i stil med Låt den rätte komma in, kan George A. Romeros Martin (1975) varmt anbefalet. Ligeledes er Guillermo del Toros Cronos (1993) et meget atypisk spin på vampyrloren.

For sjove og fede 80'er vampyrfilm er Fright Night (1985), The Lost Boys (1987) og Near Dark (1987) alle rigtigt seværdige.

Men den bedste vampyrfilm jeg har set rigtigt længe er Chan-wook Parks fantastiske smukke Thirst (Bakjwi, 2009). Den er koreansk, hvilket jeg ikke håber skræmmer, for den er en lille perle.

Håber det kan bruges...
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#14 elwood 14 år siden

Hedder den ikke lad den rette trænge in`?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 Skeloboy 14 år siden

#12 - det er netop de stille scener, og manglen på drabsscener, der gør dette til en smuk film. Det er slet ikke nødvendigt med mobbe- og drabsscener, for vi kan sagtens selv regne ud, hvordan hverdagen er for dem.

Igen er manglen på Eli's livshistorie også med til at gøre filmen ekstra interessant. Der er små hints, men ellers skal vi selv gætte os til det.

Og så lige et spørgsmål: hvis filmen var så god, at du glemte den var på svensk, hvorfor så kun 4/6 ? :)

Og kan tilslutte mig alle film i #13, som jeg har set: Nosferatu, Bram Stokers Dracula, Cronos, Fright Night.

Men jeg tror disse ville falde mere i din smag: From Dusk Til Dawn, Buffy The Vampire Slayer, Interview With A Vampire, 30 Days of Night, Blade og Underworld.
Gravatar

#16 aero 14 år siden

#12 Hvis du vil kende Elis livshistorie vil jeg anbefale dig at læse bogen (den findes på dansk: Lad den rette komme ind af John Ajvide Lindqvist). Udover at få en større baggrundsviden om Eli får man også mere at vide om Oskar og Håkan, samt nogle andre personer der ikke helt var så fremtrædende i filmen. Den kan dog være lidt kedelig til tider, når den beskriver drankerne, men det er måske, fordi jeg personligt ikke interesserede mig så meget for dem.
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#17 MOVIE1000 14 år siden

#15 det var nok fordi den var nogengange lidt for sukkersød ;) Jeg synes bare det ville være mere spændende at se mere til Oskar i skolen, og jeg synes det ville være mere realistisk hvis man så flere drab (2 eller 3). jeg fik det indtryk af bagsiden på dvd coveret at Eli hjalp Oskar med at dræbe dem der mobbede ham ;)
#16 regnede nok med at der var en der ville sige at det kunne man finde i bogen, men jeg tror jeg springer over :)

Jeg har længe ville se Nosferatu, siden jeg hørte om den engang i Troldspejlet eller var det Dr2 premiere. men ellers har ejg set følgende.

et interview med en vampyr (4/6)
Twilight (3/6)
Dracula sort hvid ( 5/6)
Blade 1+2 (3/6)
30 days of night (2/6)
House of blood (4/6)
Dracula 1992? (4/6)
Van helsing (4/6)

men jeg ville helst se en vampyr film ligesom Lad den rette komme ind, twilight og Et interview med en vampyr, altså et realistisk miljø, bare med en/ et par vampyrer indblandet
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#18 MMB 14 år siden

#17

Har du set True Blood? Det vil muligvis være noget for dig.
Gravatar

#19 jessup 14 år siden

#17 Bigalows: Near Dark kan også anbefales.
This is just until June
Gravatar

#20 Michael Andersen 14 år siden

jessup (19) skrev:
Bigalows: Near Dark


Jeg troede lige det var en ny film med Rob Schneider.
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: