Mens den excentriske svenske bannerfører Lukas Moodysson vil det hele og lidt til og egentlig ikke rigtig lykkes med så forfærdelig meget i sin nyeste “Mammut”, så er det herligt at se, at svensk film stadig kan vise andre og kønnere ansigter. “Lad den rette komme ind” er uden tvivl et af disse, og med en tilbagelænet charme, en surrealistisk stemning og en original sammenblanding af universer formår den en hel del. Uden tvivl en af sidste års bedste svenske film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Highland Park 14 år siden

#29: Hvordan kan det så være, at du
"fik det indtryk af bagsiden på dvd coveret at Eli hjalp Oskar med at dræbe dem der mobbede ham ;)"
, og hvordan fik du "bare det indtryk at det skete fra start til slut da jeg læste coveret"?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#32 MOVIE1000 14 år siden

#31 det var da jeg læste det her "Oskar fantaserer om hævn" også lagde jeg 2 og 2 sammen med at hun var en mærkelig pige, så måske havde jeg ikke regnet med at hun ville dræbe, men måske tæve dem eler bare give dem en lærestreg.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#33 jessup 14 år siden

#32

Eli er ikke en pige.
This is just until June
Gravatar

#34 Highland Park 14 år siden

#32: Kan du blive enig med dig selv om, hvilke indtryk du havde fået, og hvad du havde regnet med? ;)

#33:
Ja, i bogen. Men i filmen står det hen i det uvisse og er op til den enkeltes oplevelse og fortolkning. Personligt mener jeg, at hun er en pige.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#35 AP 14 år siden

#33 Tja, det er vel op til en selv at vurdere det :-)
Gravatar

#36 jessup 14 år siden

#34
Jeg har ikke set filmen på dvd eller andet, men har Eli ikke et ar i det korte øjeblik hvor hun er nøgen? ellers vil jeg mene at flere af deres samtaler handler om køn/kærlighed.


Men det er som i begge nævner først kommet rigtig ind i bevidsthed efter at have læst om det/hørt om det.
This is just until June
Gravatar

#37 AP 14 år siden

#36
Jo det har hun. Og det er da også tvetydigt.. hun kan såmen ligeså godt være det ene som det andet. Jeg finder det heller ikke så relevant for deres forhold og for filmen som sådan, hvorvidt hun er dreng eller pige.
Gravatar

#38 Highland Park 14 år siden

#37:
Ja, på mange områder er hun lidt af en kønsløs skabning - og så alligevel ikke. Det er netop denne tvetydighed og kredsen om det uvisse, jeg finder fascinerende og tankevækkende ved filmen. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#39 AP 14 år siden

#38 helt enig :-)
hun er jo i virkeligheden en genial karakter, fordi der mangler så mange forklaringer og derfor opstår så meget mystik om hvem hun egentlig er.
Hendes karakter giver netop også Eli mulighed for at udforske sig selv på en helt anden måde, end hvis han i stedet havde mødt en 'helt almindelig nabopige'.
Gravatar

#40 jessup 14 år siden

Jeg er sådan set enig
det er ikke en aha oplevelse at hun er en han i bogen - men tvivlen eller nærmere uvisheden er vigtig for min oplevelse af filmen.om så det skyldes en kasteration eller vampyres væsen.


This is just until June

Skriv ny kommentar: