Mens den excentriske svenske bannerfører Lukas Moodysson vil det hele og lidt til og egentlig ikke rigtig lykkes med så forfærdelig meget i sin nyeste “Mammut”, så er det herligt at se, at svensk film stadig kan vise andre og kønnere ansigter. “Lad den rette komme ind” er uden tvivl et af disse, og med en tilbagelænet charme, en surrealistisk stemning og en original sammenblanding af universer formår den en hel del. Uden tvivl en af sidste års bedste svenske film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lethal Injection 14 år siden

Helt igennem fantastisk film og også ret sørgelig. 6/6

Nogen der ved om den svenske udgave har bedre extra materiale? For det her virker ret sparsomt... Er kommentarsporet noget værd?
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#2 colocho 14 år siden

"Som skilsmissebarn og søn af en far, der åbenbart er til både det ene og det andet køn, har Oskar det svært." Det er desværre ikke korrekt, han er dranker, intet andet..

http://www.latinoreview.com/news/exclusive-intervi...

Latino: Is there a back story for the boy and his father's relationship? We never seem to get into their relationship and understand it?

Alfredson: Yes. This came as a surprise to me, but in several screenings people have asked me if the father was a homosexual.
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#3 rasmusv 14 år siden

#2 Jeg forstår heller ikke hvor den fortolkning kommer fra. Det blev også diskuteret i den gamle anmeldelse hvor adskillige tillægger sutterne homoseksualitet.

På dansk er en "sut" et sammentrukket nedsættende begreb om en sølle fordrukken type (alkoholiker-bumse-fakta-typen). Lur mig om det ikke skulle være rimeligt ens på svensk. En fortolkning skulle være helt ligetil. Det kunne godt have været homoseksualitet, men hvis man faktisk har kigget på fakta-typen (og ikke bare ser dem som ikke eksisterende elementer) så mener jeg ikke der skulle være tvivl om hvad der refereres til.




"Instead, the book makes it clear that the man who comes over is just a friend—but his presence starts Oskar’s dad in on social drinking, which Oskar knows will, by the end of the evening, turn him into a being Oskar thinks of as “the Werewolf”—a needy, sloppy, demanding, weepy man who will want to talk about his emotions rather than engaging in quiet, distanced bonding. Essentially, his father is an alcoholic, and Oskar hates the drunken version of him. That’s all the scene is trying to say."

http://www.avclub.com/articles/let-the-right-one-i...
Gravatar

#4 loki 14 år siden

En rigtig god film, men alligevel frusterende at konceptet omkring alder ikke går dybere.

Hvor gammel er Eli?

Det er ret tydeligt, at Oskar til slut i filmen kommer til at overtage den rolle som Håkan havde i starten før det blev for meget for ham. Hvor lang tid havde Håkan passet på Eli? Hele sit liv? Og havde der været andre før ham?

Hvis hun bare er få år ældre end da hun blev "vampyriseret" (hvilket hun også giver udtryk for), så burde hun sagtens kunne klarer sig selv. Hvem skulle stoppe hende? Måske hun er verdens første inkompetente vampyr.

Hvis hun er ensom, så ja fint nok, men hvis hun skulle forestille at være "gammel", så bliver hendes forhold til Oskar lige pludseligt... suspekt.

Som sagt; ville ønske det aspekt var udforsket lidt mere.



www.peakoil.dk
Gravatar

#5 colocho 14 år siden

#4 - Så synes jeg næsten kønsrollemønsteret er mere spændende, da
Eli (måske) er en mand/dreng ]http://www.imdb.com/title/tt1139797/faq#.2.1.12
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#6 Highland Park 14 år siden

#3: Det er vel åbent for fortolkning som så meget andet i den film - deriblandt alt det loki gør sig tanker omkring. Det er netop en af filmens store styrker; at den giver masser af stof til eftertanke. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#7 loki 14 år siden

#5 Kan se udfra de spørgsmål/svar, at jeg har misset en del omkring filmen; eller rettere jeg vidste ikke den var lavet over en bog. Og du har da absolut ret, kønsrollemønsteret bør give en psykolog grå hår.

Men jeg kan se at
Eli skulle være 220 år på tidspunktet i filmen, og -damn- det er virkelig dårligt klaret ikke at være i bedre stand til at sørge for sig selv. 220 år er lang tid til at få tingene sat i system, have triple-backup planer, have 117 milliarder gemt væk over alt i verden - sollys bør ikke være en hindring. 220 år bør arspejles i figuren (filosofisk, psykologisk, praktisk osv.) hvilket det ikke gør i filmen.
www.peakoil.dk
Gravatar

#8 colocho 14 år siden

#7 - Enig, tror også at jeg kunne ha' gjordt det en anelse bedre selv, hvis jeg må være så fri :-) Men synes nu stadigvæk at det er en fantastisk film..
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#9 tiany 14 år siden

Købte og så den i går. Var rimelig imponeret. Den er meget effektivt lavet, for meget få midler og jeg kan godt lide forholdet mellem Oskar og Eli.
Valar morghulis
Gravatar

#10 rasmusv 14 år siden

#4
Det bliver da behandlet at Eli kan klare sig selv, men ikke gør det fordi Eli ikke kan styre de basale behov, når han/hun bliver sulten, og derved udsætter sig selv for fare. Ved at 'alliere' sig med pædofilen og få system over tilværelsen dækker hun både føde og sikkerhed i Marslow behovspyramide . Vi tilstræber jo som mennesker heller ikke at være alene selvom det nok skulle kunne lade sig gøre

#7 Jeg er uenig igen. Du vil ikke kunne se psykologisk udvikling, hvis personen fysisk er sat i stå som 12årig - hvilket det vel skal forestille. Du vil se 208 års erfaring. Men 208 års erfaring fra en, som mentalt er udviklet som en 12 årig, får næppe personen til at spytte litterere værker ud...

Skriv ny kommentar: