“The Last Samurai” vælger den lette og mainstreamede udvej, og det er synd, fordi de ydre rammer lægger op til en bedre og mere original og udfordrende historie. Selvom filmen bygger sympati op for samuraierne og viser Vesten som den korrumperende indflydelse i et fredeligt feudalt samfund, virker “The Last Samurai” forudsigelig og som drejet af en vestlænding. Især slutningen er helt påtaget og cementerer at vi her har med en Hollywood-film at gøre. Men hvis man kan se ud over dette, er “The Last Samurai” en flot krigsfortælling i overbevisende historiske rammer – for sådan noget kan Hollywood trods alt også finde ud af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Kalle Ferm 20 år siden

Også 3 herfra. Ganske middelmådig. Tom Cruise var som sædvanlig bare Tom Cruise.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#12 filmz-Emil 20 år siden

4/5 herfra. Alle film kan jo ikke være nyskabende og anti-mainstream, så ville det jo være mainstream.. eller hva'?
Anyway, jeg kan godt lide filmen som helhed. Hvad angår Tom Cruise, så er han, som Kalle Ferm skrev, bare Tom Cruise.
- I'm shocked, shocked to find that gambling is going on in here!
- Your winnings, sir.
- Oh, thank you very much.
Gravatar

#13 Corgan 20 år siden

#11:

Jeg forstår ikke din kommentar "Tom Cruise var som sædvanlig bare Tom Cruise". Kan du uddybe det?
Gravatar

#14 Kalle Ferm 20 år siden

Det kan jeg da godt forsøge. Jeg synes aldrig rigtig Tom Cruise har udvist et særlig stort skuespiltalent. Han spiller nærmest altid den samme rolle - den der lidt selvfede personlighed.

Synes ikke han har så meget format (generelt). Der er film hvor han er ret så god! Hør fx hans fortællestemme i Den sidste Samurai - den er simpelthen så kedelig og tør og uden nuancer.

Filmene skal skrives til ham førend han er god i sine roller. Han passer perfekt i en rolle som Minority Report, men synes ikke rigtig han kunne bære denne film, da han simpelthen er for udtrykløs.

Håber det er rimeligt klart hvad jeg forsøger at sige.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#15 Corgan 20 år siden

#14:
Jeg ved at priser måske ikke betyder det store... men Tom Cruise er 3 x Oscar-nomineret, 3 x Golden Globe vinder (+ 3 andre GG nomineringer) m.m. Jeg synes det er forkert at sige at Tom Cruise aldrig "..har udvist et særlig stort skuespiltalent..". Der må jo være et eller andet skuespiltalent, hvis han bliver overøset med nomineringer og priser.

Han har i lang tid haft et "Hollywood-pretty-boy" stempel siddende på sig, men jeg synes at han efterhånden har udviklet sig til at være en fremragende skuespiller, der ikke er bange for at søge udfordrende roller.

Du siger at "...han spiller nærmest altid den samme rolle". Der er jeg meget uenig. Jeg synes der er utrolig stor forskel mellem sin rolle i f.eks. "Born on the Fourth of July", "Interview with the Vampire" og "Magnolia".
Gravatar

#16 filmz-Emil 20 år siden

Jeg synes også at han er en udmærket skuespiller, men forskellen i hans roller er langtfra stor nok, til at jeg anser ham for at være iblandt verdens bedste skuespiller.
- I'm shocked, shocked to find that gambling is going on in here!
- Your winnings, sir.
- Oh, thank you very much.
Gravatar

#17 filmz-Plimmer 20 år siden

Tom Cruise er en af de største Hollywood stjerner, oppe i leje med Harrelson Ford og alle de andre. Om man kan lide ham eller ej, det er en hel anden sag. Men at sige han er "bare" Tom Cruise er lidt for noncelant for me.
Famous last words: What duck?
Gravatar

#18 filmz-ceviv 20 år siden

god film...men manglede "feel" den var lidt plastik hollywood-agtig og Tom cruise er da god meeeen.....han er ikke min yndlingsskuespiller lad mig sige det på den måde...
Gravatar

#19 Kalle Ferm 20 år siden

#15 - derfor sagde jeg også at der var undtagelser! Han har spillet roller der var udfordrende for ham ja.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#20 filmz-Trenox 20 år siden

kalle: Jeg vil delvist give dig ret i det med Cruise's skuespil, men jeg synes også han modbeviser det i Eyes wide Shut og ISÆR i Magnolia. Tror det kommer meget an på om han har en klasse instruktør under sig, eller om det bare er en alm. middelgod instruktør.

Er enig i anmeldelsen generelt set, men SÅ hollywood-agtig synes jeg nu ikke at slutningen var.

Skriv ny kommentar: