Last Samurai, The – Den Sidste Samurai
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 3. aug 2004 | Af: Michael Andersen | Set på DVD
De romantiske ideer, den lange spilletid og ikke mindst et utal af organiske statister frem for computerskabte, kan godt bringe mindelser om den form for storfilm som Hollywood lavede i gamle dage. Det er også her en stor del af morskaben ved filmen ligger, fordi selvom Zwick bruger lang tid på at fortælle sin historie, så forstår han virkelig at sammensætte flotte kampscener på den gammeldags måde. Scenen hvor samuraierne for første gang træder frem i lyset er fabelagtig og mange gentagelser værd. Seværdig er også et overraskelsesangreb fra en gruppe ninjaer og ligeså er filmens afsluttende opgør. Da filmen ikke er overeksponeret med kampscener, er kampene desto meget mere effektiv.
På den mere tekniske side af filmen skal nævnes de postkortlignende billeder, som er skabt af John Toll (“Braveheart”), og musikken af Hans Zimmer er ligeså smuk, men udstiller også Zimmers svagheder som filmkomponist. Fra begyndelsen til slutningen lyder scoret ens – der er ingen proces overhovedet. Hvilket er, at gå direkte imod filmen og hovedpersons udviklingshistorie. Når musikken ikke er forbundet med filmen – når filmen siger en ting og musikken noget andet – prøver Zimmer så at fortælle sin egen version af historien (som han gjorde i “Broken Arrow”), eller strækker hans kompositionsevner kun til at sidde og gentage musikstykker ved et keyboard? Filmens imponerende samurai-dragter er designet af Ngila Dickson, som også stod for kostumerne til “Ringenes Herre”-trilogien.
“The Last Samurai” er en forudsigelig og langsommelig affære, men indeholder nogle fantastiske kampscener, gode skuespillerpræstationer og er en meget billedskøn film… og så er enhver film med ninjaer indblandet altid et kig værd.
“Tom Cruise: A Warrior’s Journey” er – som man kan læse ud fra titlen – et program der hylder Tom Cruise og fortæller om hvor hårdtarbejdende han er. Vigtigheden af sådan et program er naturligvis stor, fordi hvor mange tror egentligt på, at en type som Cruise har det hårdt?
Et af de mere interessante programmer er “History vs. Hollywood: The Last Samurai”, som giver et indblik i Japans og samuraiernes baggrund, men programmet skøjter dog let og elegant hen over selve problemstillingen, og kommer med den åbenlyse afsløring at Hollywood har en tendens til at romantisere.
Resten af skiven indeholder nogle små interessante programmer hvor titlerne mere eller mindre forklarer sig selv: “A World of Detail: Production Design with Lilly Kilvert”, “Silk and Armor: Costume Design with Ngila Dickson”, “Imperial Army Basic Training: From Soldier to Samurai: The Weapons”. Disc 2 afrundes med to slettede scener og en trailer.
Den samlet vurdering til DVD-udgivelsen gives for en smuk og effektiv film, som udgives i en flot teknisk stand. Kvaliteten af ekstramaterialet svinger dog fra interessant til kedelige selvpromovering.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet