“The Last Samurai” vælger den lette og mainstreamede udvej, og det er synd, fordi de ydre rammer lægger op til en bedre og mere original og udfordrende historie. Selvom filmen bygger sympati op for samuraierne og viser Vesten som den korrumperende indflydelse i et fredeligt feudalt samfund, virker “The Last Samurai” forudsigelig og som drejet af en vestlænding. Især slutningen er helt påtaget og cementerer at vi her har med en Hollywood-film at gøre. Men hvis man kan se ud over dette, er “The Last Samurai” en flot krigsfortælling i overbevisende historiske rammer – for sådan noget kan Hollywood trods alt også finde ud af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 chandler75 20 år siden

Jeg synes dårligt at slutningen kunne blive mere Hollywood-agtig.

**SPOILER**

Der er ikke kun én men hele tre forsødede slutninger i filmen:

- Først overlever Cruises karakter - som den eneste.

- Derefter overbeviser vore helt kejseren om at den vestlige påvirkning er noget skidt - noget som kejserens egen lærermester ikke var i stand til. Og hvorfor er det pludseligt nødvendigt at Cruises karakter skal tale engelsk? Han har da lært og talt japansk - ville det ikke være naturligt at tale med kejseren på dennes modermål. Underminerer det ikke også lidt pointen om at det gamle Japan bliver for hurtig moderniseret når de skal tale engelsk sammen?

- Til sidst vender han tilbage til sin elskede... så de endelig kan få hinanden.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#22 filmz-Trenox 20 år siden

**SPOILER**


Self. overlever Cruise som den eneste - Filmen hedder nok ikke "The Last Samurai" for ingenting ;)

Måske går alvoren netop først op for kejseren da han oplever at hans læremester er død - det finder jeg såmænd ikke spor urealistisk.

Med hensyn til sproget så kunne de self godt have valgt at slå over på japansk, men mødet startede på engelsk da det netop handlede om at Japan skulle moderniseres. Men du har ret i at det kunne være en pointe i at skifte over til japansk.

Angående den sidste slutning så var det ikke noget jeg synes var specielt slemt. Men det er vel ret subjektivt. Det er self noget der er let at nævne hvis man vil kritisere filmen :P
Gravatar

#23 DarkLight 20 år siden

Sakset fra mit eget indlæg på geekculture. Gad ikke at skrive det igen:

Jeg er enig i at filmen strækker sig 10 minutter for langt. Hvor man ville have ønsket en fade-out på slagmarken, tager man istedet de store orange-gule gummistøvler på og tramper rundt i moral, så det halve kan være nok.

Nuvel, filmen _skal_ have en prædike. Det er der lagt op til. Men vi har bare allesammen fattet budskabet, når filmen for alvor begynder at skære det ud i pap og sømme det op på væggen.

Jeg synes dog ikke det vælter filmen fuldstændig. Måske er man ved at være resistent overfor den slags.

Ellers er jeg vild med den. Samuraier er seje. Sværd er seje. Og så er den endda også ninjaer med. Det hele smækket sammen med et episk krydderi.

Denne film ryger helt sikkert hjem på hylden.

4.5 / 6
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#24 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

#23 Hørt!

Rigtig fed film.. Jeg ved godt der er klichéer en masse, og Hollywood-endings og hele lortet, men fuck hvor var jeg underholdt. Det er måske fordi jeg ikke regnede med at blive underholdt, men fy for fanden.. Og Ken Watanabe! Han er jo for cool. Kan sagtens forstå at han er nomineret til en Oscar for den præstation.

/rant off

PS. Jeg har flere forumindlæg end dig..
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#25 DarkLight 20 år siden

Fuktz, du min nemesis
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#26 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

Nemli'
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#27 Morbid 20 år siden

Jeg er lige kommet hjem fra biffen, og magen til mainstream hollywood produktion skal man godt nok lede længe efter. Kunne konstant læse filmen ½ time frem, og hvis der er noget jeg hader, er det forudsigelighed.

Det er en film 100% efter bogen, og det er det, der er dens svaghed.

1.5 / 6 herfra.. udelukkende pga. jeg er samurai fan

Nu vil jeg ind og se Kurosawa film, og prøve at glemme amerikanernes nye forsøg, på at lave en film baseret på asiatisk filosofi.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#28 filmz-Alek 20 år siden

The Last samurai er en storslået fortælling om en amerikansk officer der bliver "fanget" af samuraierne og som derefter skal lære at leve som dem.
Tom Cruise passer rigtig godt i rollen som en fordrukken helt.
Filmens scenerier er virkelig flotte og selvom historien er lavet før er det dejligt med et gensyn!
Der udvikler sig et lille drama mellem de to meget forskellige mænd, som er intenst og smukt. På det punkt er Den sidste samurai god, og så selvfølgelig kampscenerne som er så flot lavet at man føler sig som krigerne der er i gang med at kæmpe.
Dog har den et amerikansk præg over sig, som nok aldrig vil være væk, når det er storfilm fra Hollywood!
Kærlighedsscenerne mellem Cruise og Koyuki(Taka) er tilgengæld rørende og befriende uamerikanske! de siger ikke rigtig noget, men i deres blikke kan man se den spirende forelskelse! Især i starten da de ikke kan forstå hinanden!
The last samurai er en storfilm, der nok ikke vil blive en klassiker, men en film der stadig vil imponere når man ser den anden eller tredje gang!

5/6 stjerner for det fortjener den!

#29 20 år siden

Spørg dig selv om hvilken funktion Algrens druk har i filmen. Ingen ud over at foregive kompleksitet? yes.

Spørg dig selv om hvorfor et folkefærd der i historisk sammenhæng anses for at være et af de mest brutale og tillukke portræteres som guds bedste børn og godvilligt åbner op for en deres dødsfjende. Hollywood gloss? Helt sikkert.

Spørg derefter dig selv om hvor passende det er at den førende samurai i landsbyen kan snakke engelsk. Belejligt? Meget.

Spørg dig selv om kærlighedshistorien overhovedet er nødvendig for filmens handling og derefter hvilken funtion den har i fortællingen. Ingen ud over soap-opera appeal? Nemlig.

Er det med til yderligere at smadre den "troværdige" skildring af samuraier? Yep.
Gravatar

#30 Corgan 20 år siden

#29:

Spørg dig selv, hvorfor du vælger at formulere dig på den kringlede måde, i stedet for bare at sige din mening lige ud.

Skriv ny kommentar: