“The Last Samurai” vælger den lette og mainstreamede udvej, og det er synd, fordi de ydre rammer lægger op til en bedre og mere original og udfordrende historie. Selvom filmen bygger sympati op for samuraierne og viser Vesten som den korrumperende indflydelse i et fredeligt feudalt samfund, virker “The Last Samurai” forudsigelig og som drejet af en vestlænding. Især slutningen er helt påtaget og cementerer at vi her har med en Hollywood-film at gøre. Men hvis man kan se ud over dette, er “The Last Samurai” en flot krigsfortælling i overbevisende historiske rammer – for sådan noget kan Hollywood trods alt også finde ud af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Corgan 20 år siden

#39:

"...Jeg kan sagtens kommunikere på et høfligt plan, men det er ikke ligefrem fordi dine indlæg lægger op til det..."

Hvor mange indlæg er det lige du hentyder til?

Jeg synes nu jeg har været meget høflig, indtil en eller anden smart-ass begyndte at sige at jeg skulle købe en ordbog, og at det ikke går godt for mig (i post #30). Hvad får dig til at være "sprogets mester" lige pludseligt?

Og desuden kan jeg ikke forstå at du skal blandes ind i dette, når jeg ikke engang spurgte dig om mit spørgsmål i post #30.

Jeg forstår godt post #29 (hvis du nu absolut skal have skåret det ud i pap), men jeg forstår ikke hvorfor der i hver sætning skal stå "spørg dig selv", og hvorfor der skal stilles spørgsmål, når svarene bliver givet af skribenten derefter. Kunne skribenten ikke bare have skrevet sin mening lige ud, i stedet for at pakke den ind i en "spørgsmål-svar-leg"?
Gravatar

#42 filmz-Le Samouraï 20 år siden

Det kunne han eller hun da sikkert. Men det er jo ikke noget, du skal bestemme. Det er temmeligt nedladende at begynde at kommentere andres skrivestil. Når du så oven i købet beskylder simple retoriske spørgsmål og svar, der er en ganske normal, omend en smule opblæst argumentationsteknik, for at være "kringlet"... ja, undskyld... men så kommer du altså både til at fremstå som arrogant og ikke det hurtigste dyr i skoven. Der af min bissede ordbogskommentar.

Jeg er bestemt ikke nogen "sprogets mester". Men jeg skriver professionelt, og det pisser mig gevaldigt af at se et ganske relevant indlæg blive fejet væk, bare fordi det anvender en lidt anderledes argumentationsteknik.

Du kunne jo nemt i stedet have beskyldt #29 for at være arrogant, for indlægget taler i nogen grad ned til læseren. Men i stedet for at reagere på indholdet, går du udelukkende efter formen og beklager dig over den "kringlede" struktur. Beklager, men dér taber du altså på point.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#43 Corgan 20 år siden

#42:
"...Beklager, men dér taber du altså på point..."
Er det en sport for dig at "disse" folk, eller hvad sker der lige for dig? Nu har du både sagt at jeg skulle få fat i en ordbog, sagt at det ikke går godt for mig, kaldt mig arrogant og anklaget mig for værende "ikke det hurtigste dyr i skoven". Blot fordi jeg mener at skribentens måde at udtrykke sig på er kringlet.
Hvem er det lige der taler ned til hvem, Hr. professionelle-sprog-mester?

(Forresten hvis jeg nu har tabt points, hvad er stillingen så?)

Det er da bestemt ikke nedladende at begynde at kommentere andres skrivestil. I så fald må du være ganske sur på din dansk-lærer.

Jeg beskylder overhovedet ikke "læseren" for at være arrogant. Hvis det var det jeg ville, kunne jeg sagtens have fundet på et andet ordvalg. Jeg stiller blot et simpelt spørgsmål, der er formuleret på samme måde som post #29.
Gravatar

#44 Tylerdurden 20 år siden

#21 Jeg må give dig ret i at slutningen var lidt for "amerikansk" Men filmen er FANTASTISK flot filmet og Musikken er smuk og den perfekte emotionelle partner til den visuelle ballet som John Toll har skabt.
Den fortjener en oscar for bedste fotografering!
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#45 Léon 20 år siden

Det er klart en af de film jeg gerne vil se igen.
Léon: [referring to his plant] It's my best friend. Always happy. No questions.
Gravatar

#46 Morbid 20 år siden

City of God fortjener den Oscar.. Ikke last samurai
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#47 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#43

"Hvem er det lige der taler ned til hvem"

Tør øjnene og snup en tudekiks, lille pus. Ærligt talt, hvad havde du egentligt forventet? Yoda er endeligt kravlet ud af sumpen og vover at poste her på boardet... og det første, du gør, er at pisse på hans skrivestil! Så fortjener man altså nogle verbale smæk!

"Er det en sport for dig...?"

Jep. Helt tungnem er du da ikke. Foreløbigt fører jeg vildt meget.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#48 Corgan 20 år siden

#47:
Bare sig til når du starter på de "verbale smæk". De barnlige kommentarer du hidtil er kommet med, er langt fra nok til at røre noget i mig.

"Helt tungnem er du da ikke..." Nej, men det samme kan vist ikke siges om dig. Jeg skrev post #43 d.20/2, og det er åbenbart ikke lykkes for dig at sætte simple ord sammen til en sætning før nu. Kampen til den "sport" du dyrker, er fløjtet af for lang tid siden. Flot spillet, Hr. professionelle-sprog-mester!
Gravatar

#49 Michael Andersen 20 år siden

Velkommen til endnu en runde af den evigt tilbagevendende Den Sidste Samurai - forummet hvor finalisterne, i deres iver på at overgå hinanden ved hjælp af moderne krigskunst, glemmer alt om omverden.

Følg med i næste afsnit og find ud af hvem er bliver den sidste samurai!
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#50 Corgan 20 år siden

#49:

LOL!!

Men tåben bliver jo ved med at provokere! Det kan jeg da ikke bare lade stå uforsvaret hen.

;-)

Ok, jeg skal nok holde inde så.

Skriv ny kommentar: