Naturligvis er der heller ikke nogen idé i at genskabe noget uden at gøre noget nyt med kildematerialet, men Reeves sætter sit eget præg på langt de fleste scener, og kun én af dem er markant svagere end originalens ditto: Branden på hospitalet, hvor den computergenererede ild er så kunstig, at scenen svækkes markant. Til gengæld er der en nyopdigtet sekvens, hvor man ser en bilulykke fra bagsædet, som er en tidlig kandidat til titlen “årets bedste scene”. Det er værd at bruge 80 kroner på en biografbillet alene for at se den ene, sublime sekvens.

“Let Me In” er altså ikke den blasfemiske brøler, mange havde frygtet, men derimod en lille perle, som understreger, at Matt Reeves er værd at holde øje med. Selvom fans af den svenske original kender historien til hudløshed, er det absolut værd at smutte i biografmørket for at se fortællingen blive genfortalt med manér. Ligesom en dygtig musiker har Reeves lavet en solid coverudgave af en gedigen evergreen, som bevarer originalens ånd, tilføjer nogle nye, iørefaldende indslag og samtidigt minder os om, hvorfor vi oprindeligt forelskede os i historien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Muldgraver 13 år siden

Michael Andersen (14) skrev:
Nej, der findes ingen originaler, heller ikke som filmatiseringer, som en gammel mand engang sagde efter at have hørt det fra en fuld mand "Alt er tomhed, jag efter vind, der er intet nyt under solen.", originalitet er overvurderet, fortællingen skal blot modificeres til et nyt sprog, så dem med det nye sprog kan forstå hvad vi gamle altid har vidst, også selvom vi ikke sagde det før historien blev fortalt sidste gang.


Men det er så bare min genfortolkning ;)

Let Me In har jeg ingen trang til at se og det gør mig ikke så meget hvis jeg går glip af noget. Men måske jeg en dag får læst originalen?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#22 lagoni 13 år siden

Den her sagde mig cirka det samme som den originale film, dvs ikke det store. Dog en underlig genindspilning, synes (med mit lidt svage minde om den første) at de minder en del om hinanden i stemning. Jeg kan ikke få øje på den dårlige CGI og den 'hollywoodisering' nogle siger der er.

Men enig med anmelderen i punkterne om godt skuespil og godt filmede sekvenser, den nævnte bilscene var rigtig flot.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#23 loki 13 år siden

Vil lyksaligt tilslutte mig at den er komplet overflødig. Hvis de havde ventet 10 år, og fundet en anden vinkel så måske...
www.peakoil.dk
Gravatar

#24 moulder666 13 år siden

#5 Jeg er stadig lidt i tvivl om hans kommentar betød "Quoted for truth" eller "Quit fucking talking"! :D
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#25 Babo Rises 13 år siden

Den har generelt fået gode anmeldelser, rigtig gode endda visse steder, så jeg er klar.
Gravatar

#26 Outbound Sith 13 år siden

#9+13 Oh, yeah! :D

#14 Jeg anerkender absolut, at bogen er den "rigtige" original (som jeg i øvrigt ikke har læst). Jeg er dog også temmelig sikker på, at Matt Reeves og co. har udtalt, at "Let Me In" er et remake af filmen og ikke en ny filmatisering af bogen.

Hvorom alting er, så er det helt tydeligt - som nævnt, især i action-sekvenserne - at der er blevet skævet lidt rigeligt til den svenske filmversion. Som jeg forstår det, er der masser af stof i bogen, som ikke er med i "Lad Den Rette Komme Ind", men det ser man ikke meget til i remaket...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#27 lagoni 13 år siden

Mht at det er en genindspilning, så har produceren sagt noget (synes jeg) interessant:

"...the story was so great, so beautiful, that it should be seen by a bigger audience. So I was always saying to myself, people in Manhattan have seen it, guys like you [genre journalists/fans] because it's in your wheelhouse, in New York, in Chicago, in Chelsea, in Notting Hill, in London but no one in Glasgow or Edinburgh or Bristol or Idaho or Pittsburgh has seen this film. It's a story that needs to be seen by a wider audience. Then it came down to [the question], how do you achieve that? By paying homage to the original." (imdb)

Man kan så (et andet sted) diskutere om det meste af verdenen skal være åbne for al kultur, men synes da hans grundide er meget fin. Bortset fra jeg ikke selv kan se hvorfor alle bør se filmen, ligemeget om det er den svenske eller amerikanske :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#28 kasperfmn 13 år siden

Fantastisk film, intet mindre!
Gravatar

#29 wiseguy 13 år siden

I går var jeg dybt uenig med Insiders anmeldelse af "Unstoppable", men jeg er 100% enig med hans anmeldelse af "Let Me In". Det er en lille stemningsfuld perle af en film og ungerne spiller fantastisk.
Jeg har som sagt tidligere i tråden ikke set den svenske udgave, men det satser jeg på at få rettet op på!

5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#30 Babo Rises 12 år siden

Jeg begriber ikke helt den gode omtale Let Me In har fået. Ubrugeligt remake, der blot er rip off som Psycho remaket var. Der tilføjes intet nyt og man sidder blot og venter på de samme scener fra originalen. Jeg forstår det ikke. Der spilles fint af de unge amerikanere og filmen har en nydelig billedside, men hvad skal man dog med to samme film?

5/10

Skriv ny kommentar: