I sig selv er ideen med at skildre en så skrabet historie om politik, Lincoln og slaveriets afslutning nærmest genial. Det er de færreste, der – armeret med et stort Hollywood budget – tør give sig i kast med en så snæver og “tør” politisk historie. Men det viser sig så også, at det gør Spielberg egentlig heller ikke. Eller også har han ikke fået lov. Det er i hvert fald en skam, at en historie med så meget hjerte ikke når ud til publikum i salen. Den ellers meget fokuserede film bliver nemlig spoleret i forsøget på at kaste lidt underholdende krymmel på den lidt tørre kage, som historien i sin enkelthed måske kunne blive. Mange i biografsalen vil formentlig kratte fingrene mod bunden af popcornsbægere, når filmen, der emmer af fortvivlede forsøg på at opbygge suspense, når sit klimaks: Pokkers. Der er ikke flere. Hvor længe bliver filmen mon ved?!

“Lincoln” mangler kort sagt det vovemod, som karakteriserede præsidenten af samme navn. Det havde derfor klædt filmen, hvis folkene bag den ikke havde tænkt så meget på det forestående Oscar-show med pinligt lange og patriotiske monologer, for det bider forsøget i halen. Ud af filmens tolv nomineringer er kun de fem velfortjente. Heraf Daniel Day-Lewis’ og Tommy Lee Jones’ præstationer samt filmens nomineringer i de tekniske kategorier som ‘Best Cinematography’, ‘Best Costume Design’ og ‘Best Sound Mixing’. Men når det så er sagt, så er de nomineringer isoleret set værd at tage i biffen for.

Se også: Filmz TV til “Lincoln”-gallapremiere

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Ispep 11 år siden

Du må ikke stoppe Lord :0
Gravatar

#52 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (50) skrev:
Fedt, for jeg har intet mere at sige.


Hvad med "Lemon curry?"
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#53 Batsy 11 år siden

Bobsy nut cracker, cracking nuts all daaaaay!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#54 Highland Park 11 år siden

Batsy (53) skrev:
Bobsy nut cracker, cracking nuts all daaaaay!
Ha ha!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#55 elitehater 11 år siden

Alene det faktum at Lincoln skulle give en flying fuck om slaver gør denne film latterlig. De var et politisk kneb, intet andet.
Gravatar

#56 Baby Strong 11 år siden

Man kan vist roligt konkluderer at Spielberg solide talent hører fortiden til. Utroligt så meget "kvailteten" kan varierer..
Det er et stjerneeksempel på, at tendensen hvor gamle (dengang unge) solide instruktører, bliver dårligere på stortset alle tangenter i deres senere år, er en kendsgerning for mange.

Jeg vil have min penge tilbage ;-)
Gravatar

#57 Ispep 11 år siden

#56

Kendsgerning vil jeg næppe kalde det. Ser du bort fra din egen mening, så har Spielberg (af de gamle drenge) stadig succes. Kritisk såvel som kommercielt. Ihvertfald med både Lincoln og film som München. At han ikke længere laver pragtfulde eventyrfilm som Raiders er også svært.
Gravatar

#58 MMB 11 år siden

#57

Har i set Lincoln endnu?
Gravatar

#59 Ispep 11 år siden

Jeg har selvfølgelig ikke.
Gravatar

#60 MMB 11 år siden

Selvfølgelig?

Skriv ny kommentar: