I sig selv er ideen med at skildre en så skrabet historie om politik, Lincoln og slaveriets afslutning nærmest genial. Det er de færreste, der – armeret med et stort Hollywood budget – tør give sig i kast med en så snæver og “tør” politisk historie. Men det viser sig så også, at det gør Spielberg egentlig heller ikke. Eller også har han ikke fået lov. Det er i hvert fald en skam, at en historie med så meget hjerte ikke når ud til publikum i salen. Den ellers meget fokuserede film bliver nemlig spoleret i forsøget på at kaste lidt underholdende krymmel på den lidt tørre kage, som historien i sin enkelthed måske kunne blive. Mange i biografsalen vil formentlig kratte fingrene mod bunden af popcornsbægere, når filmen, der emmer af fortvivlede forsøg på at opbygge suspense, når sit klimaks: Pokkers. Der er ikke flere. Hvor længe bliver filmen mon ved?!

“Lincoln” mangler kort sagt det vovemod, som karakteriserede præsidenten af samme navn. Det havde derfor klædt filmen, hvis folkene bag den ikke havde tænkt så meget på det forestående Oscar-show med pinligt lange og patriotiske monologer, for det bider forsøget i halen. Ud af filmens tolv nomineringer er kun de fem velfortjente. Heraf Daniel Day-Lewis’ og Tommy Lee Jones’ præstationer samt filmens nomineringer i de tekniske kategorier som ‘Best Cinematography’, ‘Best Costume Design’ og ‘Best Sound Mixing’. Men når det så er sagt, så er de nomineringer isoleret set værd at tage i biffen for.

Se også: Filmz TV til “Lincoln”-gallapremiere

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Hr. Nielsen 11 år siden

Nu er jeg spændt på, hvordan den modtages af andre anmeldere herhjemme, for i USA har filmen fået overvejende ret god kritik. Jeg har set set de første 10 min og de fangede mig ikke voldsomt.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#2 BN 11 år siden

En yderst velskreven og velargumenteret anmeldelse.

Anmelderen bekræfter desværre mine bange anelser vedrørende denne film. Men jeg vil nu se den alligevel, hvilket hun jo også opfordrer til.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3 Ispep 11 år siden

Med de gode anmeldelser fra USA, forventer jeg nu stadig en solid 4-stjernet film, men måske nok heller ikke mere. Alt over ville overraske mig.
Gravatar

#4 BN 11 år siden

Ispep (3) skrev:
en solid 4-stjernet film


Det tror jeg også, at den er.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 Dworek 11 år siden

Jeg er totalt enig i anmeldelsen. Derudover fortjener Daniel Day Lewis den nominering. Han ER Lincoln.
Gravatar

#6 Mikkel Abel 11 år siden

Fin anmeldelse, kunne dog godt havde tænkt mig lidt mere om Day-Lewis' performance :)
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#7 bjarke 11 år siden

Ja, bestemt en fin og velskrevet anmeldelse - jeg giver den dog lige en stjerne ekstra.

Ja, Day-Lewis er fremragende, men løjerne er til tider også lidt for snakkesalig for sit eget bedste. Men en overordnet god oplevelse, der kommer vellykket over målstregen med en ihærdig arbejdssejr.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#8 Doga 11 år siden

Velskrevet, men lidt tam anmeldelse, der ikke kommer igennem de vigtige kritikpunkter ved filmen.

Jeg tror ikke filmen har samme appel her i Danmark, som den har i USA. Jeg kan, fra distancen, se på filmen og værdsætte at Spielberg meget detaljeret og med omhu fortæller den politiske proces, der var bag hele historien. Det gør det dog ikke til nogen medrivende film overhoved. Langt størstedelen af filmen foregår med gamle mænd der diskuterer. For det meste med højlydte stemmer i kongressale. DDL er som forventet uigenkendelig i sin rolle. Jeg er enig i hvad Kermode (anmelder) siger om filmen: den er monumental i enhver form af det ord - godt og dårligt. Det føles som om man ser en statuette komme i live. Man kan se at DDL er kommet ind under huden på Lincoln, men filmen formår ikke at få seeren med ind også.
Når det så er sagt, er det stadig en meget typisk Spielberg med hans sædvanlige sentimentalitet. Hvis man kan lide Spielbergs film, er der masser at elske også. Dog er det stadig en meget lang film at se, hvis man ikke er særlig interesseret i amerikansk politik i 1800-tallet.
Gravatar

#9 Batsy 11 år siden

Om så filmen er de 3 stjerner værd, ved jeg ikke.. men jeg er er stor fan af Danny Day Lewis, og var en af de få der var fint underholdt af War Horse, især at jeg så den med familien, som gjorde det lidt bedre.

Lincoln har også bare været en intersant person for mig i lang tid, så enhver film med Lincoln skal ses, undtagen Vampirer hunter som jeg nægter at se.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#10 BN 11 år siden

Batsy (9) skrev:
enhver film med Lincoln skal ses, undtagen Vampirer hunter som jeg nægter at se.


WHAT? Mener du da ikke, at Vampire Hunter er historisk korrekt?

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: