I sig selv er ideen med at skildre en så skrabet historie om politik, Lincoln og slaveriets afslutning nærmest genial. Det er de færreste, der – armeret med et stort Hollywood budget – tør give sig i kast med en så snæver og “tør” politisk historie. Men det viser sig så også, at det gør Spielberg egentlig heller ikke. Eller også har han ikke fået lov. Det er i hvert fald en skam, at en historie med så meget hjerte ikke når ud til publikum i salen. Den ellers meget fokuserede film bliver nemlig spoleret i forsøget på at kaste lidt underholdende krymmel på den lidt tørre kage, som historien i sin enkelthed måske kunne blive. Mange i biografsalen vil formentlig kratte fingrene mod bunden af popcornsbægere, når filmen, der emmer af fortvivlede forsøg på at opbygge suspense, når sit klimaks: Pokkers. Der er ikke flere. Hvor længe bliver filmen mon ved?!

“Lincoln” mangler kort sagt det vovemod, som karakteriserede præsidenten af samme navn. Det havde derfor klædt filmen, hvis folkene bag den ikke havde tænkt så meget på det forestående Oscar-show med pinligt lange og patriotiske monologer, for det bider forsøget i halen. Ud af filmens tolv nomineringer er kun de fem velfortjente. Heraf Daniel Day-Lewis’ og Tommy Lee Jones’ præstationer samt filmens nomineringer i de tekniske kategorier som ‘Best Cinematography’, ‘Best Costume Design’ og ‘Best Sound Mixing’. Men når det så er sagt, så er de nomineringer isoleret set værd at tage i biffen for.

Se også: Filmz TV til “Lincoln”-gallapremiere

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Kruse 11 år siden

BN (10) skrev:
WHAT? Mener du da ikke, at Vampire Hunter er historisk korrekt?

;-)


Nej, Lincoln jagtede faktisk flere vareulve end vampyrer, men siden at vampyrer er mere populært fortiden, så valgte de at lave nogle historiske ændringer ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#12 BN 11 år siden

Kruse (11) skrev:
BN (10) skrev:
WHAT? Mener du da ikke, at Vampire Hunter er historisk korrekt?

;-)


Nej, Lincoln jagtede faktisk flere vareulve end vampyrer, men siden at vampyrer er mere populært fortiden, så valgte de at lave nogle historiske ændringer ;)


You live and learn.

:-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 Patriarch 11 år siden

"lalalalalaal" vil ikke se den slags anmeldelser. Jeg har virkelig håbet på en 5/6'er...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#14 wigant 11 år siden

Glimrende anmeldelse selvom jeg havde håbet på en bedre karakter.

Den skal dog helt sikkert ses alligevel, omend ikke andet så for DDL's præstation.

Den er jo åbenbart ikke bedre end 'Alle for to' som også får 3 stjerner (ja ja, jeg ved godt det er 2 forskellige anmeldere, men som site har filmz rangeret de 2 films som lige gode/dårlige)...:-)
Gravatar

#15 Lord Beef Jerky 11 år siden

#14 Det er nok karakteren på Alle For To, du skal være efter. Lincoln fortjener sin middelmådige karakter. Alle For To er max 2 stjerner værd.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#16 wigant 11 år siden

#15 Det havde jeg også regnet med:-) Syntes bare det var et pudsigt sammenfald nu de begge var på forsiden som nye anmeldelser.
Gravatar

#17 Høegh 11 år siden

wigant (14) skrev:
(ja ja, jeg ved godt det er 2 forskellige anmeldere, men som site har filmz rangeret de 2 films som lige gode/dårlige)



Og forskellige genre tilmed
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#18 wigant 11 år siden

#17: Genre burde vel være underordnet. Jeg har ikke den forståelse af filmz at der er specifikke karakterskaler inddelt efter genre.
Gravatar

#19 Lord Beef Jerky 11 år siden

#18 En film bedømmes jo stadig efter dens præmisser. The Turin Horse og Monty Python & The Holy Grail ville begge f.eks. score topkarakter hos mig. Det er ikke ens betydende med at The Turin Horse er en film man kan se igen og igen, eller at Monty Python & The Holy Grail er stor kunst.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#20 Hr. Nielsen 11 år siden

#18 Hvorledes vælger du selv at give stjerner til en film? Jeg kan nemlig tildels godt følge dig og husker jeg også selv har tænkt igennem tiderne, at jeg f.eks. ikke kunne give en film som Dodge City samme karakter som et erklæret og langt mere begavet mesterværk som f.eks. The Searchers. Jeg måtte bare sande, at uanset så er forskellige film bare ikke altid af sammenlignelige størrelser (ikke engang film i samme genre altid), så derfor ville de ende sådan. At give en film karakter, er nemlig for mig ikke kun et spørgsmål om matematisk at se på filmene, men også at mærke efter hvad jeg følte når jeg så dem. Og derfor ender film, der har mindre på hjertet, andet end blot underholdning, uanset hvor overfladisk, indimellem med bedømmelser, der stiller dem lige med store (af indhold) og langt mere vedkommende film. Altså sådan er eller kan det være for mig.
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: