Tilbage sidder vi med denne pinlige vorte af en film, der indeholder så mange fejlvurderinger fra skabernes side og er en så usammenhængende forvrøvlet størrelse, at den til tider næsten når Ed Woodske højder. Shyamalan har bestemt talent, men han er en så forkert instruktør til denne slags film, at man næsten sidder og krummer tæer på hans vegne. Shyamalan demonstrer bestemt ikke noget mesterskab over luften her – det skulle da lige være evnen til at skabe en ualmindeligt stor ildelugtende filmprut.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-Claudius 14 år siden

a@babo (60) skrev:
Men The Village er stadig bygget op som en twisty turny film, i stil med instruktørens tidligere film. Enten har en film twists eller ej.

Så sort/hvid er det hele jo aldrig. Helt ærligt, du ved jo udmærket bedre selv.

a@babo (60) skrev:
Derfor var M Night ikke "stemplet" af nogen. Det er bare den type film med twist han selv lavede.

Men det var jo netop hans problem... eller publikums, afhængigt af, hvordan man ser det. Det har dog samme konsekvens, fordi han gik i en anden retning efter "Signs", og ikke lavede den samme slags store twist til sidst, der vender hele plottet på hovedet. I "The Village" er det mere forklarende.

Du citerer jo selv, at "The Village" har flere plot twists undervejs, modsat et enkelt stort i slutningen af hver af de tre tidligere film. Vil du påstå, at afsløringen af filmens plot twists resulterer i en omfattende konsekvens i filmens slutning? Det var trods alt, hvad der skete i Shyamalans tre tidligere film. Ja, undskyld, men kan altså ikke se, det store problem du vil påpege. Jeg har ikke påstået, at "The Village" intet plot twist har. Jeg har ikke påstået, den er lige så god eller bedre, end Shyamalans tidligere film.

So.... ?
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#62 filmz-Utyske 14 år siden

#52 -

Jeg er også lidt overrasket over at jeg ikke er havnet der endnu, men man kan jo drømme..!
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#63 Sweetiebellefan 14 år siden

Jeg ventede længe på filmen, og er ligeglad med de blandede anmeldeser, men har ikke set serien.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#64 filmz-ab 14 år siden

Jamen jeg vil blot påpege, at M Night slet ikke gik i en anden retning efter Signs, som du tror på. Ihvertfald ikke med The Village. Den bygger klart på twists, og forsøger at overraske, og så er jeg sku bedøvende ligeglad med, hvor twist'ene ligger begravet. De er indbygget i filmen - Ergo har Night ikke skiftet spor siden sidst, da han fastholder konceptet. Han har blot forsøgt at placere twist'ene andre steder i historien, så det ikke virker som en gentagelse. Faktisk følger den Signs meget godt.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#65 filmz-Claudius 14 år siden

Jeg er som tidligere nævnt ret uenig. Som tidligere nævnt:

1. Der er mere end et plot twist i "The Village".

2. Disse twists fører ikke til en stor omfattende konklusion i filmens slutning.

Og jeg vil gerne gentage mit spørgsmål fra #61

Claudius (61) skrev:
Du citerer jo selv, at "The Village" har flere plot twists undervejs, modsat et enkelt stort i slutningen af hver af de tre tidligere film. Vil du påstå, at afsløringen af filmens plot twists resulterer i en omfattende konsekvens i filmens slutning?

Gravatar

#66 filmz-ab 14 år siden

Twist's i The Village stiller da lidt filmen i andet lys, da man opdager, at de rigtige væsner ikke findes (der er dermed en større mening med galskaben) og at filmen foregår i nutiden, får man en anden holdning og forståelse for det primitive samfund, end tilfældet var, når man ikke vidste sandheden, og blot troede at filmen var en overnaturlig gyser med nogle monstre. Og filmens sidste twist kommer i 3 akt, men filmen afslører selvfølgelig de andre hen ad vejen.
Gravatar

#67 filmz-Claudius 14 år siden

a@babo (66) skrev:

Twist's i The Village stiller da lidt filmen i andet lys, da man opdager, at de rigtige væsner ikke findes (der er dermed en større mening med galskaben) og at filmen foregår i nutiden, får man en anden holdning og forståelse for det primitive samfund, end tilfældet var, når man ikke vidste sandheden, og blot troede at filmen var en overnaturlig gyser med nogle monstre.

Tja...

Efter min mening både ja og nej, og i den rækkefølge.

At væsnerne ikke findes og blot er en løgn, der skal beskytte landsbyen er jeg enig i har betydning for plottet. Jeg synes bare ikke, det så meget er i slutningen.

Nu gjorde jeg mig faktisk den umage, at smide dvd'en i maskinen, for at få dette på plads. "The Village" er 1 time og 43 minutter lang, og afsløringen af væsnerne kommer ret præcist en halv time før slutteksterne ruller, som et flashback lige efter Ivy har begyndt sin rejse. Hun har faktisk allerede fået det at vide, men det bliver fortalt til os, når hun er taget afsted, og hendes rejsekammerat mister modet og løber hjem. Jeg hæfter mig dog ved, at vi således har fået afsløringen, før hun reelt har begyndt sin rejse. At hun nu skal gennemføre den alene, skulle gøre den mere farefuld, men Shyamalan punkterer med sin afsløring på det tidspunkt på forhånd den fare, som væsnerne skulle udgøre, før deres eksistens kan blive en fare for Ivy alene i skoven.

Desuden finder Ivy jo faktisk heller aldrig selv ud af, hvem "væsnet" der jagter hende i skoven er, så på det punkt er der ikke megen afsløring til sidst. Så det synes jeg slet ikke er som i Shyamalans tidligere film, hvor hans plot twist altid kom til sidst under det afsluttende klimaks, blev oplevet og realiseret af filmens hovedperson, og derefter var helt afgørende for, hvilke valg hovedpersonen efterfølgende træf.

Det andet plot twist om, at det hele foregår i nutiden, kommer derimod ganske rigtigt i filmens slutning. Jeg synes derimod, at det nærmest er ligegyldigt for de hovedpersoner, vi skal identificere os med (om det så er Ivy eller Lucius). De har ingen referenceramme at stille den oplysning i forhold til, og faktisk forbliver Ivy stort set uvidende om betydningen, mens Lucius aldrig får nogle spor om det. Det er derfor et twist alene for os som tilskuere. Men for selve filmens plot, betyder det faktisk ikke ret meget. Det fører ikke til nogle afgørende valg, der ændrer noget i filmens slutning. Så det synes jeg igen står i skarp modsætning til Shyamalans tidligere film.

Det er derfor, jeg synes "The Village" er meget anderledes. Plot twists er der da, men de er uden betydning for vores hovedperson i filmens slutning og har derfor for mig at se ikke nogen videre afgørende indflydelse på de valg, der træffes i filmens konklusion. Sådan var det slet ikke i forgængerne.

I "The Sixth Sense" vælger Malcolm at sætte konen fri og passere videre, da det går op for ham, at han er død. Det er ham, der realiserer det og træffer det efterfølgende valg, som er filmens afslutning.

I "Unbreakable" vælger David at afsløre Elijahs ugerninger, da det gør op for ham, hvad han har gjort for at finde sin "superhelt". Igen er det David, vores hovedperson, der realiserer, hvad der er sket, og som efterfølgende træffer et valg, der afslutter filmen.

I "Signs" gennemskuer Graham pointen i konens døende ord - Merrill skal banke den onde alien, Morgan kan ikke blive forgiftet pga. hans astma, og Bos mani med vand eksisterer, så de har et våben mod deres fjende. Det er Graham, der realiserer sammenhængen og prompte træffer den beslutning, der sætter filmens afsluttende klimaks igang.

Jeg synes ikke ”The Village” følger det mønster, fordi den afsløring, der kommer til sidst, stort set ingen betydning har for filmens plot og forholdsvis ikke bliver realiseret af filmens hovedperson, mens det twist, der har betydning, kommer lang tid før filmens afsluttende klimaks begynder.

Og det bringer mig så igen tilbage til det ja/nej spørgsmål, du stadig undviger, efter du med dit referat forsøgte at påvise ligheden mellem plot twists i "The Village" og dens forgængere:

Claudius (61) skrev:
Du citerer jo selv, at "The Village" har flere plot twists undervejs, modsat et enkelt stort i slutningen af hver af de tre tidligere film. Vil du påstå, at afsløringen af filmens plot twists resulterer i en omfattende konsekvens i filmens slutning?

Det er et meget enkelt ja eller nej spørgsmål.
Gravatar

#68 PredatorX 14 år siden

Michael Andersen (52) skrev:
He he så kom PredatorX også på Claudius' ignoreliste. Velkommen i klubben :)

Hehe tak tak får man et særligt medlemskort? :D

Utyske (62) skrev:
#52 -

Jeg er også lidt overrasket over at jeg ikke er havnet der endnu, men man kan jo drømme..!

Du kan jo spørge ham pænt :) Burde jeg have gjort istedet for den langsommelige proces det var at diskutere plot eller ikke-plot hehe
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#69 filmz-ab 14 år siden

Claudius (67) skrev:
Det andet plot twist om, at det hele foregår i nutiden, kommer derimod ganske rigtigt i filmens slutning. Jeg synes derimod, at det nærmest er ligegyldigt for de hovedpersoner, vi skal identificere os med

Så altså, der er et twist til slut, men det har bare ingen værdi for hovedpersonen? Jamen er det ikke bingotid nu? The Village var netop som "det plejede" at være fra M Night, blot mere uopfindsomt? Twist'ene var der, både før og til slut, men de var uden værdi? Hvorfor? tjah? Men forsøgte M Night på at gøre det som han plejede? Ja. Det mislykkedes blot.

Dit spørgsmål:

Twistet til slut resulterer i, at vi får en anden holdning til samfundet. Og folket, da man ser den sorte boks blive åbnet med minderne fra livet i den virkeligelige samfundet. Det er som sådan uden værdi for Ivy og Lucius, men er det nu også det, når de nu kender sandheden og ikke lever i frygt mere? Jeg kan seriøst ikke se den store forskelle, men hvis du vil bolle en flue, så værsgo :-)
Gravatar

#70 filmz-Bruce 14 år siden

#62 Kom nu igang!!! Jeg har lige fået Syv Mænd Sejrer på blu-ray!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: