“Man of Steel” sætter desværre ikke nye standarder for superheltefilmen, og den lever ikke engang helt op til de nuværende. Derfor er det svært ikke at være skuffet over filmen, hvis ambitionsniveau og potentiale er langt større, end den formår at leve op til. Det skal dog ikke afholde mig fra at anbefale filmen, der bestemt er underholdende og seværdig i perioder, og den 3. akt er et helt igennem vellykket forsøg på at overgå “The Avengers” i skildringen af en storbys destruktion. Men når engagementet i karaktererne og historien ikke er større, så ender selv den spektakulære afslutning med at fremstå en smule hul. Lad os krydse fingre for en mere helstøbt efterfølger!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 Hr. Nielsen 11 år siden

Bruno (100) skrev:
Ikke at jeg er verdens største Superman-fan, men at lave tolkning udelukker ikke at gøre den tro mod forlægget. :)
Jeg er i hvert fald gerne fri for alt for frie tolkninger, som man så det, hvis jeg husker ret, i de film der fulgte efter Superman: The Movie:) Så giver det jo ingen mening, at filmatisere et forlæg, hvis man alligevel bare kan tillade sig, at lave det komplet om. Ikke at der ikke kan komme en god film ud af det alligevel, men det har bare intet med forlægget at gøre og det udviser ofte også en mangel på respekt for selvsamme synes jeg. Hvor lidt og for meget, er så altid en debat selvfølgelig:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#102 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg tror bestemt ikke, at skaberne har misforstået Superman. Batman er en anden sag - han er en langt mere kompleks figur, men Superman kræver ikke meget mere end en 5-minutters gennemlæsning at forstå, hvis man ønsker at være tro mod forlægget. Det ønsker Snyder og co. dog ikke. De ønsker at overraske og provokere, og det lykkedes da også delvist med filmen her. Personligt fandt jeg den afbalanceret men underholdende. Til tider grænsede den sig både til mesterværk og makværk, men ender et sted derimellem. Det bliver dog meget spændende at se, hvordan serien fortsætter. Som dannelseshistorie fungerer filmen nemlig fint, og hvis afslutningsscenen med Zod er noget der skal pege i en bestemt retning for næste film, er det bestemt ikke umuligt, at denne bliver helt fantastisk. Indtil videre siger jeg 6-7/10.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#103 Michael Andersen 11 år siden

Man of Steel

I denne version af Superman mødes to filmskabere:

Michael Bay har stået for actiondelen, og Terrence Malick har filmet flashback-scenerne.

Drengen Kal-El Macguffin bliver sendt til Jorden og General Zod må efter ham.

Men Zod kommer på en hård opgave, da man ikke kan forvente at stjæle noget som helst fra en mand hvis begge fædre er Robin Hood.

"Man of Steel" er ingen "Supergirl", men hvis du elsker store muskler og eksplosioner må du ikke gå glip af denne film.

3/10
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#104 Ispep 11 år siden

Lyder som en temmelig skidt blanding haha! Jeg forlod filmen efter godt tyve min. Struers vanvittige Dolby Atmos var dråben. Jeg ønskede ikke at kende symptomerne på sprængt trommehinde. Du milde himmel det var højt, og Zimmers musik gav næsten 4D effekt i stolene, så meget tryk var der.
Gravatar

#105 RasmusFL 11 år siden

Men du skal vel se den færdig, eller hvad? Venter ret spændt på din bedømmelse. Med alle de topkarakterer til alt lige fra Truffaut til Malick ved man snart ikke, hvor man har scopes gamle actionmand henne :)

'Man of Steel' får i min bog 7/10 for høj underholdningsværdi, sporadisk visuel trylleri og et velspillende cast. Men Zack Snyder måtte gerne have sparet på sit shaky-cam og den irriterende tendens til at zoome ind i billedet under de i forvejen hektisk afviklede actionsekvenser. Og desuden løst 2-3 vigtige scener mere omhyggeligt.
Jeg slår stadig huller i luften og nynner det gamle tema. Så en anbefalelsesværdig, opkvikkende filmoplevelser for mit vedkommende.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#106 Ispep 11 år siden

Jeg er ved at indhente filmhistorien :0

Den skal bestemt ses færdig. Jeg er dog i tvivl om det sker i biografen, nu hvor min første tur blev en halvdyr fornøjelse med mad og billet. Nu må vi se. Ellers bliver jeg nødt til at vente til blu ray'en udkommer. Der kommer også andre film jeg skal se i bio, og så er indkøbslisten jo temmelig lang mht film og serier :0

Men da godt den nogenlunde leverede varen for dig. Din mening er stadig værdsat.
Gravatar

#107 Kviesgaard 11 år siden

Til dem, der er interesseret i, at finde ud af, hvorfor MOS er en dårlig film.

Der skal dog advares mod masser af spoiler.

http://www.wired.com/underwire/2013/06/man-of-steel-movie-review/

Og skulle man lige have lyst til, at krydre sin læse-oplevelse, så er her kommentarerne fra en af de forfatterer, som har givet sit bud på Supermans orindelseshistorie i tegneserie-form:

http://thrillbent.com/blog/man-of-steel-since-you-asked/

Til elsotho.
Tak for kommentarerne. Rart at læse, at nogen har gavn og glæde af den analyse, som jeg har forsøgt mig med af filmen.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#108 qel-droma 11 år siden

Så den lige her til aften og kan konstaterer at jeg fik forventningerne indfriet til fulde: Dvs. flot og velpoleret både visuelt og auditivt, men fuldkommen blottet for god fortællekunst. Dette er i høj grad Zack Snyder's varemærke, når han ikke formår at være tro mod forlægget (som han er det i både 300 og Watchmen, der i mine øjne er hans eneste positive fortolkninger af andres oplæg).

Misforstå mig ikke: Jeg syntes at det er modigt at ændre så meget på superman som han gør, men filmen holder bare ikke inden for sin egen referencerammer og regler, hvilket altid er en killer. Når en film formår at leve op til de standarder den ønsker at sætte og samtidig er underholdende, så har den fundamentet i orden og herfra kan skuespil, instruktion, lydspor og tematik så løfte den fra helstøbt til det rent ud mesterlige. Men sammenhæng i rammerne for fortællingen kommer altid først som sidst. Dette formår Zack Snyder, Chris Nolan og David Goyer ganske enkelt IKKE at leve op til i denne omgang.

Supermans historie har været fortalt mange gange før på film og tv og man kan godt forstå at de ønsker at ændre historien og dermed adskille deres superman fra tidligere produktioner. Problemet er bare at man uværgeligt vil sammenligne den med tidligere versioner, heriblandt Superman: The Movie, som fortælle-mæssigt er banelængder foran Man of Steel: Man kommer under huden på Kal-El og alle dem som har udgjort en stor indflydelse i hans liv - og det til trods for at der faktisk bruges mindre tid på Jor-El samt Jonathan og Martha Kent i Richard Donner's film fra 1978. Tag ved lære, Znyder.

Kan også kun tilslutte mig at de ganske ufrivilligt for gjort Superman ganske kold overfor menneskeliv. Han er måske ikke fjenden og han vælger måske at kæmpe for menneskeheden, men han er godt nok ikke bleg for at udsætte mennesker i massevis for farer ved at gribe tingene så tanketomt an som han gør. Og hvor er det i grunden uinteressant at se ham slås mod de andre kryptonianerer - måske lige med undtagelsen af kampen med Faura, som momentvis (primært den tilhørende dialog!?!) hæver den over resten af filmens jeg-slår-dig, du-slår-mig og det har ingen effekt på nær en enorm masseødelæggelse (som superman velvilligt bidrager til trods risikoen for de civile, som fanges i spærreilden).

Bottom line så holder jeg mig til Richard Donners gamle film - MOS er blot tom rabalder, selvom det er meget tydeligt at bagmændene gerne ville mere. Jeg kan kun tilslutte mig anmelderens observationer om at potentialet ikke bliver forløst for Superman (igen). 3/6 er meget velvalgt karakter om end man måske kunne uddybe og sige AV: 5/6 og Indhold 2/6
Are you not entertained!?!
Gravatar

#109 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

#108: Vel skrevet. Jeg skal se den i aften med drengene og lader hjernen ligge hjemme hos konen.
Doctor Last Warning
Gravatar

#110 Highland Park 11 år siden

Ispep (104) skrev:
Struers vanvittige Dolby Atmos var dråben. Jeg ønskede ikke at kende symptomerne på sprængt trommehinde. Du milde himmel det var højt, og Zimmers musik gav næsten 4D effekt i stolene, så meget tryk var der.
Nu går The Insiders ønskedrøm endelig i opfyldelse.

Oh nice... there will be blood.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: