“Man of Steel” sætter desværre ikke nye standarder for superheltefilmen, og den lever ikke engang helt op til de nuværende. Derfor er det svært ikke at være skuffet over filmen, hvis ambitionsniveau og potentiale er langt større, end den formår at leve op til. Det skal dog ikke afholde mig fra at anbefale filmen, der bestemt er underholdende og seværdig i perioder, og den 3. akt er et helt igennem vellykket forsøg på at overgå “The Avengers” i skildringen af en storbys destruktion. Men når engagementet i karaktererne og historien ikke er større, så ender selv den spektakulære afslutning med at fremstå en smule hul. Lad os krydse fingre for en mere helstøbt efterfølger!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 The Insider 11 år siden

#110, jeg er lidt skeptisk omkring atmos, fordi det er et koncept, som filmbranchens lyddesignere ikke selv har efterspurgt eller meddesignet. Men hvis det virkelig er så højt, at det gør ondt i øregangene, bifalder jeg det 130%!
War. War never changes.
Gravatar

#112 Hr. Nielsen 11 år siden

#111 Som med en god koncert, har det først været rigtigt godt, når man har mærket ens indvolde blive rystet rundt i kroppen og har ringen for ørerne i dagene efter. Lidt sundhedsskadeligt må det sgu gerne være at leve:-D

Lydsystemet kender jeg dog ikke, men det lyder vildt.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#113 The Insider 11 år siden

Amen!
War. War never changes.
Gravatar

#114 Ispep 11 år siden

Systemet vil helt sikkert egne sig til større sale som imperial eller lign. Men ikke til mindre, kompakte sale, det er satme voldsomt - ihvertfald til min smag. Sidemanden måtte holde sig for ørerne i løbet af de første tyve min og min ven kunne bekræfte 2 stykker forlod filmen kort tid efter mig. Om det skyldes lyden, ved jeg naturligvis ikke.
Gravatar

#115 Takeshi_K 11 år siden

Jeg fik den set i går, og nøj, hvor var det en underholdende film. Jeg har længe ønsket en film om Superman som ikke handlede om, hvor svag han blev, når han var i nærheden af kryptonit. Jeg synes ikke man kan sammenligne Man of Steel med The Dark Knight, da TDR jo var en fortsættelse, og hvor MOS er den første film i en lang række?

Jeg synes filmen fungerer fint. Alle ungtagen Henry Cavill.

a) jeg synes ikke, at han formår at "blive" Superman. Ikke på samme måde som Christian Bale var Batman, og Tobey Maguire var Spider-Man. Jeg er selvfølgelig slet ikke en Superman fan. Så det kan være det bare er mig som ikke forstår figuren. Jeg har dog set Bryan Singers fra 2006 og diverse animationer (Young Justice og Batman: The Dark Knight Returns). Jeg synes vi havde brug for at se mere karakter udvikling med Henry.

b) Henry Cavill er ikke en særlig god skuespiller. Han er garanteret valgt mere pga. af hans udssende end hans evner som skuespiller. De kunne have valgt en der var værre, men han kan bestemt gøre det bedre i en fortsættelse.

Men når det så er sagt, så er filmen god. Action-scenerne er ordentlige episke, og Michael Shannon, Antje Traue(!), Rusell Crowe og Keven Costner løftede bestemt filmen.

Jeg har givet den 8/10 på IMDB.

Nu er det bare med at lære af fejlene og begynde at arbejde på MOS2. Se, den har jeg virkelig forventninger til! ;)
Gravatar

#116 Twister 11 år siden

Så filmen igen igår, denne gang for mig selv i Falkoner Biografen. Omend jeg fandt filmen ganske udmærket første gang jeg så den, må jeg indrømme at filmen vandt ved gensyn.

Jeg tager hatten af for Snyder, Nolan og Goyers måde at fortælle de første 100 minutter på. Flashbackene fungerer upåklageligt og gør at jeg fandt den kendte oprindelseshistorie forfriskende og spændende. Et andet vellykket aspekt synes jeg er valget om at give Cavill meget lidt dialog i de første 20 minutter, og istedet lade hans forskellige oplevelser samt erindringer fra hans barndom fylde hans karakter med information. Filmens tredje akt er stadig for overgearet, men scenen mellem Michael Shannon og Henry Cavill under filmens klimaks er virkelig veludført (Shannons levering af hans replikker er ren nydelse at overvære).

Der var en der kritiserede scenen med Jonathans Kents (Kevin Costners) død og sammenlignede den med scenen fra Superman: The Movie. De to scener indeholder to vidt forskellige meddelelser og jeg finder Costners version ganske interessant og bedre i tråd med resten af filmens tema, end tilfældet var med den tilsvarende scene i Superman: The movie. Det handler ikke længere blot om at Superman ikke er almægtig (temaet fra 1978 filmen, som så alligevel til sidst, helt håbløst, smider det tema over bord ved at gøre superman til "master of time"). Meddelelsen der kommunikeres her omhandler langt mere frygten for fremmedgørelsen og spiller på filmens overordnede tema om Superman som en alien i blandt en race der muligvis ikke er klar til at acceptere hans tilstedeværelse. Costners valg der fører til hans død står ligeledes i stærkt kontrast til hele den filosofi som Jor-el forsøger at implamentere i Superman, hvilket jeg synes bidrog yderligere til scenens effekt henover filmen.

Jeg synes hele alien/fremmedgørelses-temaet er rigtig spændende og langt fra udnyttet til sit fulde potentiale endnu. Jeg håber meget på at en evt. efterfølger som forhåbentlig bliver sat i stand, spiller videre på dette tema.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#117 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

Jeg var rigtig godt underholdt første 2/3, men jeg synes det blev ensformigt mod slut. Kampen med Faura (eller hva det nu var hun hed) var højdepunktet.

Første 2/3 5:6
Sidste 1/3 3:6
Karakter: små 4:6

5:6 Superman
4:6 Man of Steel
3½:6 Superman 2
2:6 Superman returns
2:6 Superman 3
1:6 Superman 4

Nogen der vil forklare mig og mine medbiogængere:

Hvad/hvem var den høje bad guy?

Jeg synes ellers, at Krypton-folkene havde alm. menneskehøjde? Var det en forlænget cyborg-dragt? Var det en større person/mutant/alien? Var det en robot?

Har jeg ret i, at dette ikke fremgik, eller missede jeg noget?
Doctor Last Warning
Gravatar

#118 Twister 11 år siden

DocDoom (117) skrev:
Jeg var rigtig godt underholdt første 2/3, men jeg synes det blev ensformigt mod slut. Kampen med Faura (eller hva det nu var hun hed) var højdepunktet.

Første 2/3 5:6
Sidste 1/3 3:6
Karakter: små 4:6

5:6 Superman
4:6 Man of Steel
3½:6 Superman 2
2:6 Superman returns
2:6 Superman 3
1:6 Superman 4

Nogen der vil forklare mig og mine medbiogængere:

Jeg synes ellers, at Krypton-folkene havde alm. menneskehøjde? Var det en forlænget cyborg-dragt? Var det en større person/mutant/alien? Var det en robot?

Har jeg ret i, at dette ikke fremgik, eller missede jeg noget?

Som jeg forstod det blot en ualmindelig stor kryptonianer!
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#119 The Insider 11 år siden

Jeg så ham som en klokkeklar cadeau til Superman II's Non.
War. War never changes.
Gravatar

#120 Slettet Bruger [531595212] 11 år siden

DocDoom (117) skrev:

En dude fra Krypton, der var lidt højere end gennemsnittet, velsagtens. :)

Skriv ny kommentar: