Alt i alt er “The Matrix Reloaded” en ganske underholdende film, som dog aldrig nærmer sig den oprindelig “Matrix” films kultstatus, og det overraskede mig, hvor hurtigt jeg egentlig var kommet mig over hele “Reloaded” oplevelsen. Efter at have set den første “Matrix” led jeg nærmest af åndenød i en lang periode derefter, som om man var blevet kastet vildt og ukontrolleret rundt i en grandios sanselig blender. Men “The Matrix Reloaded” kan jo, på sin vis, ikke leve op til mange folks forventninger, fordi den første film levede højt på dens stilede originalitet, hvilket er en luksus som “Reloaded” selvfølgelig ikke kan nyde nu.

Der er, som sagt, en del problemer med denne toer, men der er mange elementer i filmen som kompenserer for disse faktorer. “Reloaded” virker for stor og vidtspændende for dens eget bedste, men det er svært at sige, om dette virkelig er tilfældet, før vi får “The Matrix Revolutions” at se, når denne udkommer til november. Apropos “The Matrix Revolutions”, så husk endelig at blive siddende til efter rulleteksterne er forbi, og få en lille forsmag på den kommende tredje og sidste del af “Matrix” trilogien. Vi glæder os.

Klik [url=articles/view/293/]her[/url] for at læse mere om “The Matrix” i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-DMA 20 år siden

Syntes nu der mangler noget, der står ingen steder om skuespilleren lever en God præstation, og heller ikke hvorfor han vælger at give den 4 kamera'er for han slutter af med at sige
"Der er, som sagt, en del problemer med denne toer, men der er mange elementer i filmen som kompenserer for disse faktorer."

Hvis det er sandt burde den så ikke have 5 eller hva ?
Er ikke ude på at svine The Insider til for hans hurtige og glimrende anmeldelse mangler bare lige at få at vide hvorfor den ikke får det femte kamera ? :)
Gravatar

#12 chandler75 20 år siden

5 kameraer er jo den næstehøjeste karakter en film kan få, så den skal være ret fremragende for at gøre sig fortjent til dette. En film der har "en del problemer" kan således næppe komme i betragtning til denne karakter.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#13 The Insider 20 år siden

#10, jamen, mange tak for din ros KEiZ :-)

#11, jeg var langt tættere på at give filmen 3 kameraer end 5. Det er korrekt, at jeg ikke nævnte noget om skuespillerne. Det er fordi jeg ikke synes, at der er noget særlig beundringsværdigt ved det. Med det mener jeg hverken det er specielt godt, eller specielt dårligt... Jeg finder det personligt unødvendigt at skrive "[indsæt skuespiller navn] leverer en konventionel præstation som [insæt karakterens navn]" Jeg har dog fremhævet Hugo Weaving´s præstation som Smith...
Jeg mener selvfølgelig personligt selv, at jeg har givet filmen det antal kameraer, som passer til mine skrevne argumentationer.
"filmen virker ofte fortænkt og prætentiøs, hvilket til dels skyldes dens til tider tunge dialog, som ofte virker overflødig og dækkende over en hel del relativt retoriske ytringer"
"Filmens persongalleri er måske en anelse for stort med et par unødvendige karakterer her og der"
"Skurkenes kollektive ansigt virker anonymt, hvilket, set i bakspejlet, gør de godes kamp for overlevelse knap så følelsesmæssigt involverende for publikum"

Og der er mange flere eksempler... både positive og negative :-) Jeg synes dog at filmens positive sider opvejer de negative, hvilket er grunden til, at jeg ikke gav den 3 kameraer :-)
War. War never changes.
Gravatar

#14 filmz-Dennis 20 år siden

# 13

Syntes dine anmeldelser er meget velskrevne og gennemtænkte og kan specielt godt lide du lige tager fat i det med forventningerne. Det med overaskelsen og de manglende forventninger i 1999, var nok med til at gøre Matrix til en extra god film. Ville din anmeldelse være en anden hvis du havde fået lov at se Reloaded og Revolutions back to back? eller betød den bratte afslutning ikke så meget?
"Say hello to my little friend"
Gravatar

#15 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

#8 Jeg vidste ikke at filmz.dk var medlem af den danske presse.. Jeg troede det bare var et fan site..
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#16 filmz-vassago 20 år siden

vi er heller ikke 'medlem', vi er et fansite, men anmeldelser, nyheder, og artiklerne gør os vel en del af den danske presse - men vi er dog stadig så uafhængige som vi kan være :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#17 filmz-darthfrede 20 år siden

Jeg vil gerne, som en af de få, indrømme, at jeg synes, at "Matrix Reloaded" er sin forfølger overlegen. Filmen er sprængfyldt med farverige (hvem kan ikke elske en skurk med fransk accent?) og interessante karakterer, og alle dem vi ikke føler vi ser nok til i to'eren, skal vi nok komme til at møde igen i tre'eren.

Desuden mener jeg at "Reloaded" er langt mere filosofisk end "Matrix" og så synes jeg, at den nye viden vi får mht. Matrix'en og dens mekanismer er fantastisk og overvældende (på den gode måde).
We would destroy the Cybermen with ONE Dalek!
Gravatar

#18 filmz-nemesis 20 år siden

Jeg vil først og fremmest rose og takke folkene på filmz, for deres kæmpe arbejde med at viderebringe filmnyheder, anmeldelser og alt hvad der har med film at gøre, jeg ved godt at der er mange andre der gør det samme men der er nu et eller andet over filmz:-)
Jeg syntes især godt om at vi filmz brugere kan kommentere de forskellige nyheder, og have nogle sjove og lærerige debatter, det er også dejligt at se at man ikke er den eneste med stort behov for film.
Ang. Matrix er jeg lidt bange for at man(en selv) måske kommer med for store forventninger, jeg husker da jeg skulle ind og se Matrix 1 for første gang, sagde jeg til min lillebror at jeg ikke havde nogle forventninger da man kun havde set en enkelt trailer og hørt nogle få men positive anmeldelser om filmen, men sad tilbage med en synder bombet hjerne af sanse indtryk efter at have set filmen i biografen.
Om der er en der glæder sig til at skulle i biografen fredag 20.50 JA.

#19 20 år siden

Glimrende anmeldelse, er faktisk enig. Mit 'drengerøvs jeg' vil helst give den 5/6 da det visuelle overgår alt hvad jeg har set. Mit 'kritiske jeg' vil dog nok snarere give den 3/6. Jeg synes ikke historien holder. Jeg synes det virker påtaget og de gør det mere indviklet end det burde være. Jeg var så heldig at se 1'eren og 2'eren i en streg og jeg synes 1'eren historiemæssigt er 2'eren overlegen imho.
Gravatar

#20 The Insider 20 år siden

#14, jeg tror da bestemt, at det ville påvirke mit helhedsindtryk af hele oplevelsen, men det ville ikke påvirke mine følelser omkring "Reloaded" specifikt (og derved heller ikke min anmeldelse), fordi en film (uanset om det er en ny en af slagsen eller en efterfølger), efter min personlige mening, skal kunne stå på egne ben, og bedømmes udfra dette kriterie. Man kan godt analysere en film med forgængeren (eller forgængerne) i mente, men ikke kommende efterfølgere. Så uanset hvor god/dårlig "The Matrix Revolutions" går hen og bliver, vil det slet ikke påvirke mine følelser omkring "The Matrix Reloaded" som anmelder.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: