Christoffer Nolans instruktion er fremragende, og utrolig taget i betragtning af at dette kun er hans anden film. Ligeledes er klipningen i filmen et stykke for sig. I det hele taget er filmen i særklasse, og der er ingen tvivl i mit sind om at Memento vil blive en klassiker.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Yasw 22 år siden

Puha, svært at komme med min egen mening. Jeg siger bare det samme som trekster, det er nemmere :)

Noget helt andet. Lenny har jo en masse tatoveringer på sig, og de er alle sammen skrevet så han selv kan se hvad der står. MEN... han har en stor tatovering tværs over brystet hvor der står "find him and kill him". Dette er skrevet så en person der kigger på ham vil kunne læse det, men ikke sådan så han selv kan. Heller ikke hvis han ser sig selv i spejlet. Hvorfor i alverden har han fået den tatovering skrevet på den måde ???
Gravatar

#12 trekster 22 år siden

Lige præcis Aza. Nu nåede jeg jo ikke selv at forsvare mig. :)
"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man"
Gravatar

#13 azathoth 22 år siden

hehe, dont worry, I got ya back!!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#14 filmz-simpson 22 år siden

"MEN... han har en stor tatovering tværs over brystet hvor der står "find him and kill him". Dette er skrevet så en person der kigger på ham vil kunne læse det, men ikke sådan så han selv kan. Heller ikke hvis han ser sig selv i spejlet. Hvorfor i alverden har han fået den tatovering skrevet på den måde ???"

Tja, måske bare en lille filmfejl? Eller også en af de her ting, som er til ære for OS, da det passer bedst at vi ser den på den måde.

Mht. hvorfor han kan huske Sammy-episoden. Tja, det kan han jo så heller ikke fuldstændig, og han har desuden forringet historien hvis min fortolkning skal holde.

Anyway, det er meget fint at du synes at du får mere og mere ud af filmen og kan stille flere og flere spørgsmål, Trekster. Sådan som jeg ser det, så er du bare nået den periode, hvor du er begyndt at overfortolke ting, fordi du tror der må ligge noget mere genialt bag. De ting du er inde på er ting som afslører at filmen er en film, idet du faktisk er inde på nogle mindre "fejl", hvis filmen reelt skal holde. Anyway, det her er jo bare min uforbeholdne mening, og det er jo kun fint at du selv synes du får mere ud af filmen.

Bemærk, at jeg ikke siger at det er forkert det du siger. Men jeg synes måske bare du har taget et lille skridt for langt i din fortolknings-proces.

Ha' det godt :)
Gravatar

#15 trekster 22 år siden

"Mht. hvorfor han kan huske Sammy-episoden. Tja, det kan han jo så heller ikke fuldstændig, og han har desuden forringet historien hvis min fortolkning skal holde."

Min pointe er at han slet ikke burde kunne huske noget fra den episode, OVERHOVEDET. :) Husk på at alt dette her sker efter at Lenny har fået hans korttidshukommelses problem. Så han burde slet ikke kunne "lagre" (man er vel nørd :)), nye erindringer.

Derudover mener jeg da absolut ikke at jeg "overfortolker" handlingen. Tvært imod. Jeg mener da at den fortolkning jeg kom med er velovervejet, og gennemtænkt. Jeg har læst utallige forums og tekster på nettet, hvor folk er kommet frem til den samme konklusion, nemlig at der ikke er nogen "Rigtig" forklaring på denne film, så det er ikke bare mig ;). No offence, men jeg synes bare at det er lidt arrogant at ligge ud med at sige at man får svar på ALT i slutningen af filmen. Du mener måske også at man får ALT forklaret i slutningen af en film som fx ”The Usual Suspects”?

Når det er sagt, så er jeg i øvrigt ret overbevist om at Nolan med vilje har lagt alle disse små hints ind i filmen, for at gøre filmen mere kompleks en man først lige antager. Igen, det er bare min mening.
"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man"
Gravatar

#16 filmz-simpson 22 år siden

"No offence, men jeg synes bare at det er lidt arrogant at ligge ud med at sige at man får svar på ALT i slutningen af filmen. Du mener måske også at man får ALT forklaret i slutningen af en film som fx The Usual Suspects?

Når det er sagt, så er jeg i øvrigt ret overbevist om at Nolan med vilje har lagt alle disse små hints ind i filmen, for at gøre filmen mere kompleks en man først lige antager. Igen, det er bare min mening."


Det var måske lidt arrogant af mig, men det var ikke meningen. Jeg sad faktisk og tænkte på om det lød for arrogant, men da jeg ikke kunne komme i tanke om andre formuleringer så postede jeg det bare. Sorry.

Men som jeg sagde i en tidligere post, så kan det meget vel være mig der tager fejl. Desuden sagde jeg heller ikke at du ikke havde ret, jeg sagde bare at min personlge mening er, at det er en overfortolkning. Men jeg kan godt forstå dine overvejelser, og anser dem absolut for velovervejet og kloge.

Der kommer en SE-udgave på DVD med et kommentarspor af Nolan, og der afslører han nok en masse ting. Uanset om jeg køber DVD'en eller ej, så har jeg dog ikke tænkt mig at lytte til kommentarsporet, fordi jeg hader at få alt serveret på et sølvfad. Men hvis du lytter til det når den tid kommer, eller kender nogen som har lyttet til det, så vil jeg da meget gerne høre, om Nolan diskutere forskellige tolkningsmuligheder.

Mht. "Usual Suspects" så er det et stykke tid siden jeg har set den, og den film har jeg faktisk været lidt uheldig med. Første gang jeg så noget af den, der så jeg slutningen ved et uheld (D'oh!). Anden og tredje gang, der var det under meget kritiske forhold så det var svært at koncentrere sig. Jeg skal have købt den på DVD snart, da jeg til trods for at have haft dårlige oplevelser med den, glæder mig rigtig meget til at se den under perfekte forhold :) Anyway my point is, at jeg skal ikke kunne udtale mig om den film, da jeg ikke kan huske detaljerne særlige godt.
Gravatar

#17 filmz-Yasw 22 år siden

Det kan også bare være at hele filmen er en junkies skumle drøm.
Gravatar

#18 Benway 22 år siden

Det må være "Fear and Loathing in Las Vegas" du tænker på :)

Nolan har ikke villet udtale sig om hvordan filmens plot hænger sammen. Han har sagt at han naturligvis har en mening om det, men at denne blot er en fortolkning på linie med alle andre. Det har bevidst været en strategi at der ikke måtte være et endeligt svar på filmen. Det ville vel også være besynderligt. Filmens hovedtema er hvordan vores erkendelse er afhængig af en upålidelig hukommelse. Hvis vi i slutningen fik et helt klart svar på hvordan alting hænger sammen, ville filmen jo have gendrevet sig selv.

Mht. hvorvidt Sammy Jenkins er identisk med Leonard, så er jeg tilbøjelig til at tro at noget at noget af Leonards historie handler om en Sammy Jenkins (den første del) og noget af den handler om ham selv (den sidste del).
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#19 filmz-vassago 22 år siden

Der er et endeligt svar på filmen, og det har Chris Nolan også udtalt at der er, men hans lillebror er meget uening og slet ikke tilfreds med hans forklaring, derfor har han altid holdt det for sig selv.
Det er iøvrigt hans lillebror, der har designet den Speciel Edition DVD der kommer.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#20 Benway 22 år siden

Vi taler forbi hinanden. Nolan har naturligvis en bestemt mening om hvordan tingene hænger sammen. Men filmen er ikke sat sådan sammen så at dette er umiddelbart tilgængeligt. Værket er jo mere end blot personen der skriver det. Det er bevidst tvetydigt.

Nolan har sagt i et interview at han ikke ville komme med hans opfattelse, eftersom han var bange for at dette ville ødelægge den enkelte seers subjektive opfattelse.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: