Christoffer Nolans instruktion er fremragende, og utrolig taget i betragtning af at dette kun er hans anden film. Ligeledes er klipningen i filmen et stykke for sig. I det hele taget er filmen i særklasse, og der er ingen tvivl i mit sind om at Memento vil blive en klassiker.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-cluas 18 år siden

Ja helt fantastisk, nu behøver man slet ikke se den. Fedt nok. Men hvis det er i fremtiden, så er der et spoiler tag man kan bruge.
/Cluas
Gravatar

#32 lagoni 18 år siden

Uden at ha' nærlæst tråden, vil jeg da sige der er spoileradvarsler ved det værste. Desuden er tråden ved at være lidt gammel, tror ikke der var de spoilertags dengang.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#33 kasper.jen 16 år siden

Det kan ikke gøre bedre!! 6/6
Gravatar

#34 Highland Park 13 år siden

Fra "Inception"-tråden:
a@babo skrev:
Spørgsmål:

1. Lenny, med hans handicap, kan stadig huske alt før ulykken. Hans navn, adresse etc. Hvorfor skulle han så glemme hans kone? Eller hvem han er? Han kan blot ikke danne nye minder.

2. Hvorfor skal vi stole på Teddy's ord til sidst? Teddy udnytter tydeligvis Lenny's lidelse til egen fordel. Lenny kan udrydde alle, uden at huske det, mens Teddy tjener på det. Vel derfor Lenny kommer på sport af Teddy til sidst, hvor han skriver nummerpladen ned, som fører til Teddy's død - som et "tak" for alle de ting Teddy har fået ham til. Hvad Lenny angår, så vælger han selvbedrag.

3. Teddy siger selv, at politiet rapporterede, at to junkier slog til i Lenny's hjem?

4. Hvis Lenny er Sammy, så er Lenny's kone jo slet ikke dræbt af to junkier. Men derimod ubevidst af Lenny. Hvem har så fundet på den historie? Teddy? Teddy siger, at Lenny har fået sin hævn, men kunne ikke huske det??


a@babo skrev:
OG.
Hvordan kan Lenny ellers huske den historie med Sammy? Jo, det kan han KUN hvis den er sket, før ulykken. Men da Sammy ikke huskede han dræbte sin kone, hvordan pokker kan Lenny så huske at tænke tilbage på den? På et tidspunkt ser vi Lenny i glimtvis (flashback) knibe konen i låret, men det er da Teddy fortæller ham historien om, at Lenny's kone havde diabetes. Så forstiller han sig bare.


Tjum bum...
1. Det skal du lige uddybe for mig (eller blot minde mig om noget desangående); hvad mener du med, at han har glemt sin hustru?

2. Det skal vi heller ikke. Det er op til den enkelte at vælge, hvad man tror og ikke tror på i filmen. Men hvorfor skulle Teddy lyve om lige netop det samt fortælle, at han selv er en John G.? Han risikerer jo at frarøve sig selv enhver fremtidig mulighed for at benytte Lenny som morderisk håndlanger. Du har ret i, at Teddy i høj grad har udnyttet Lennys handikap til egen fordel. Det gør samtlige karakterer i filmen, tilmed Lenny selv i slutningen af filmen (endvidere kan det hævdes, at han har gjort det efter sin hustrus død ved at fortrænge visse minder, for hvem ønsker at leve med ansvaret for sin elskedes død, med hvad deraf følger af selvhad, skyldfølelse etc.?). Ja, Lenny vælger selvbedrag, men udelukkende for sin egen skyld, og det i et øjeblik hvor han grundet afsløringen af den tragiske sandhed tænker alt andet end klart.

3. Det er vel ikke utænkeligt, at Teddy løj.

4. Jeg er overbevist om, at Teddy har opdigtet visse dele af historien, formentlig det med at der var hele to junkier. Nu er det jo et godt stykke tid siden, jeg sidst har set filmen, men jeg tænker, at overfaldet muligvis kan have fundet sted efter hustruens død, og at Lenny havde pådraget sig skaden på et tidligere tidspunkt i forbindelse med en helt anden hændelse. Som du selv har været inde på, kan minder påvirkes og ændres, og hvilken bedre måde at gøre det på end via en kombination af fortrængning/benægtelse og tro på andres (eksempelvis Teddys) løgne?


Meget af dette er dog blevet debatteret tidligere i denne tråd, så jeg vil da anbefale dig at læse de andres indlæg. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#35 Waldca 13 år siden

Lige til punkt 4.

Overfaldet skete godt nok, konen blev bare ikke slået ihjel.

Men efter konen så rigtig dør, tror Lenny bare (efter som det er det sidste han kan huske) at konen døde under røverriet og han kan ikke overbevises om andet, da han bare glemmer det igen.
Gravatar

#36 filmz-ab 13 år siden

#34

Tak for svaret.

Mit første spørgsmål gik ud på, som du også kan læse længere oppe i debatten: Hvis Lenny er Sammy, hvorfor kan Lenny så ikke huske hans FORTID? Hvorfor kan han ikke huske, at hans kone har sukkersyge, hvis det er tilfældet? Ifølge filmen har han jo korttidshukommelse. Dvs, at han ikke kan danne nye minder, men kan ellers huske alt der er tidligere sket.

2. Kan være. Men Lenny skriver jo på Teddy's billede: Tro ikke på hans løgne. Ergo, alt Teddy siger kan reelt være ligegyldigt.

3. Tjah - derfor er han heller ikke til at stole på :-)

4. Godt bud. Jeg opdagede dog en lille detalje (du kan få et link) til sidst, hvor Lenny kører væk i sin bil og tænker tilbage. I et hurtigt glimt ser vi ham og hans kone ligge, mens man ser en tatoo på hans bryst, der står: "I'll done it", eller "did it". Pudsigt, den tatoo ser man slet ikke i starten, hvor han flere gange står i bar overkrop? Men mit bud kan være, da Teddy fortæller ham "sandheden" til sidst, skaber han selvfølgelig i form af flashback, et billede af det Teddy fortæller ham.



You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#37 filmz-ab 13 år siden

#35

Det giver også god mening. Tak :-)

Teddy siger så alligevel, at han for et år siden var med til at fange gerningsmanden, og Lenny fik lov til at tage sin hævn - ja, hvad skal man tro på.

Men her er slutningen:

You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#38 AP 13 år siden

#36 til dit punkt 2 - skriver Lenny ikke netop til sidst (dvs. begyndelsen af historien) at han ikke kan stole på Teddy FORDI han netop ønsker at glemme hvad Teddy har fortalt ham om hvordan virkeligheden hænger sammen? Lenny ønsker jo selv at glemme det han allerede ved, derfor kommer han ingen vegne..
Gravatar

#39 filmz-ab 13 år siden

#38

Korrekt. Det skriver Lenny i starten.

Men det Teddy siger på et tidspunkt til slut: "the guy who cracked your skull and fucked your wife". Konen overlevede ganske rigtigt overfaldet (to junkier), hvor Lenny dræber den ene, men bliver så slået ned af den anden, og får kortidshukommelse. Konen testede Lenny med insulin (da hun ikke troede på ham), og hun døde af det. Men Lenny kan IKKE være sammy. Sammy er en anden karakter. En Lenny fik vurderet og afsløret. Det siger Teddy også til sidst. "Sammy did'nt have a wife". It was your wife that had diabetes".

Meget af detaljerne forveksler Lenny med Sammy, men jeg tror altså at Sammy er en anden karakter.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#40 AP 13 år siden

#39
Jeg tror egentlig bare at Lenny kommer til at blande tingene sammen. Han husker at han afslørede Sammy før overfaldet. Og fordi han selv vil glemme at han i virkeligheden selv dræbte sin egen kone med indsprøjtningerne, lægger han denne del af historien sammen med Sammys for at distancere sig selv fra virkeligheden..

Derfor er det ikke helt sort på hvidt at Lenny ikke er Sammy.. De bliver jo blandet sammen.

Skriv ny kommentar: