Fantastisk er det ikke mindst at opleve en science fiction-film, der baserer sin spænding på ideer snarere end effekter, selvom det bør tilføjes, at billederne af månens overflade er aldeles glimrende udført. Med til at højne det stemningsfulde værk er også Clint Mansells formidable klaverspil, der føjer mange ekstra dimensioner til filmen. Sammen med et par herligt underspillede humoristiske øjeblikke er alle disse ting med til at gøre en film, der ellers meget vel kunne være blevet en deprimerende historie, til en fremragende og opløftende beretning. Selvom den ved første indtryk ligner en tur ud i rummet, er “Moon” i virkeligheden en rejse ind i os selv, og som filmen så glimrende viser, er det stadig det mest fascinerende univers af dem alle.
Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. februar med svenske undertekster.
#21 stoffer 14 år siden
Vil lige udnytte pladsen til endnu en gang at advare mod Politikens Sophie Engberg Sonne, der igen formår at afsløre slutningen på en film hun anmelder! Bare til dem der ikke har set den endnu, men gerne vil.
#22 Highland Park 14 år siden
Plotbeskrivelsen sprang jeg over, men hun antyder kraftigt noget sidst i anmeldelsen, som desværre nok er en decideret spoiler. Det er hvert fald sidste gang, jeg har læst en af hendes anmeldelser, og nu har Politiken endda droppet muligheden for at kommentere anmeldelserne, så man kan ikke advare andre på selve siden. Flot!
I øvrigt har Pan Vision skamskåret billedformatet på deres dvdudgivelse, hvorimod deres Blu-Ray-udgivelse er i korrekt format:
http://uncut.dk/show_review.php?review_id=2031
Forbandede amatører!
#23 stoffer 14 år siden
#24 Highland Park 14 år siden
Og nu er muligheden for at kommentere åbenbart vendt tilbage.
#25 stoffer 14 år siden
#26 Highland Park 14 år siden
I øvrigt har hun også kraftigt antydet en vis ting i sin "Shutter Island"-anmeldelse.
#27 aero 14 år siden
Når det er sagt, så synes jeg uden tvivl, hun afslører alt for meget af handlingen
#28 stoffer 14 år siden
#26 - Synes ikke den er helt så slem i Shutter Island, men hun holder fandeme ikke igen med handlingen. Måske fangede jeg det ikke, hvad tænker du på?
#29 Highland Park 14 år siden
Jeg tænker på følgende tekst:
Det er måske ikke en direkte spoiler men alligevel...
Det håber jeg, at du gør (og nej, jeg har selvfølgelig ikke læst, hvad der står i jeres spoilertekst).
#30 filmz-jonasgr 14 år siden
Ebert skriver også nogle gange spoilers, men advarer imod det (i hvert fald for det meste). Men hans anmeldelser er til tider nærmest også analyser.
'Cause I'm evil"