Fantastisk er det ikke mindst at opleve en science fiction-film, der baserer sin spænding på ideer snarere end effekter, selvom det bør tilføjes, at billederne af månens overflade er aldeles glimrende udført. Med til at højne det stemningsfulde værk er også Clint Mansells formidable klaverspil, der føjer mange ekstra dimensioner til filmen. Sammen med et par herligt underspillede humoristiske øjeblikke er alle disse ting med til at gøre en film, der ellers meget vel kunne være blevet en deprimerende historie, til en fremragende og opløftende beretning. Selvom den ved første indtryk ligner en tur ud i rummet, er “Moon” i virkeligheden en rejse ind i os selv, og som filmen så glimrende viser, er det stadig det mest fascinerende univers af dem alle.

Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. februar med svenske undertekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 stoffer 14 år siden

Synes også den var rigtig rigtig fed. Så den sidste år til Cph:Pix, og det var uden tvivl en af de bedste film jeg fik set.

Vil lige udnytte pladsen til endnu en gang at advare mod Politikens Sophie Engberg Sonne, der igen formår at afsløre slutningen på en film hun anmelder! Bare til dem der ikke har set den endnu, men gerne vil.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#22 Highland Park 14 år siden

#21: Jeg har desværre læst hendes anmeldelse men arbejder ihærdigt på at fortrænge den. :(
Plotbeskrivelsen sprang jeg over, men hun antyder kraftigt noget sidst i anmeldelsen, som desværre nok er en decideret spoiler. Det er hvert fald sidste gang, jeg har læst en af hendes anmeldelser, og nu har Politiken endda droppet muligheden for at kommentere anmeldelserne, så man kan ikke advare andre på selve siden. Flot!

I øvrigt har Pan Vision skamskåret billedformatet på deres dvdudgivelse, hvorimod deres Blu-Ray-udgivelse er i korrekt format:
http://uncut.dk/show_review.php?review_id=2031
Forbandede amatører!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#23 stoffer 14 år siden

Det må ikke ske med sådan en film! Hverken at formatet er forkert eller at folk afslører slutningen. Synes det er blevet en ret dårlig vane med Sonne.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#24 Highland Park 14 år siden

#23: Enig! Jeg har godt nok ikke tidligere læst nogle af hendes anmeldelser, men hun er fandeme et fjols af rang!

Og nu er muligheden for at kommentere åbenbart vendt tilbage.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#25 stoffer 14 år siden

Det undrer mig også at der ikke er nogen der påtaler der i kommentarene. Hun har tidligere gjort det med Boy A, og har ikke læst nogen af hendes anmeldelser inden jeg har set filmen siden.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#26 Highland Park 14 år siden

#25: Eftersom du har set filmen, vil det nok være bedre, hvis du skriver en kommentar, men ellers gør jeg det gerne.

I øvrigt har hun også kraftigt antydet en vis ting i sin "Shutter Island"-anmeldelse.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#27 aero 14 år siden

#21: Jeg forstår ikke helt, nu har jeg læst hendes anmeldelse igennem 3 gange, og har virkelig svært ved at se, hvor hun afslører slutningen (jeg har set filmen). Er det
som en mand, der opdager, at hans liv er en fiktion du mener? For det synes jeg da ikke er en afsløring af slutningen, det finder vi (seeren) jo ud af forholdsvis tidligt i filmen.
Det er bestemt ikke, fordi jeg vil forsvare hende, hader personligt selv anmeldelser, der spoiler (som fx da weekendavisen anmeldte revolutionary road.. grrr!) men har virkelig svært ved at se hvor hun spoiler.
Når det er sagt, så synes jeg uden tvivl, hun afslører alt for meget af handlingen
det jeg var så glad for første gang, jeg så den, var hele 'chokket' over der lige pludselig var to af ham - men for at være fair på det punkt, så sker det jo inde for den første halve time
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#28 stoffer 14 år siden

#27 - Du har helt ret, men synes stadig ikke det skal frem før man har set filmen.
Tvivlen er, så vidt jeg husker, da et ret vigtigt element.
Nu er det et stykke tid siden jeg har set den, så måske tager jeg fejl.

#26 - Synes ikke den er helt så slem i Shutter Island, men hun holder fandeme ikke igen med handlingen. Måske fangede jeg det ikke, hvad tænker du på?
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#29 Highland Park 14 år siden

stoffer (28) skrev:
#26 - Synes ikke den er helt så slem i Shutter Island, men hun holder fandeme ikke igen med handlingen. Måske fangede jeg det ikke, hvad tænker du på?

Jeg tænker på følgende tekst:
"En stor del af filmen spiller DiCaprio teaterskuespil, hvor rynkede bryn betyder uro og et flakkende blik antyder hemmeligheder. Ikke videre subtilt – og det manierede spil giver først mening, da sagens sammenhæng dæmrer til sidst i filmen."
Det er måske ikke en direkte spoiler men alligevel...


stoffer (28) skrev:
Nu er det et stykke tid siden jeg har set den, så måske tager jeg fejl.

Det håber jeg, at du gør (og nej, jeg har selvfølgelig ikke læst, hvad der står i jeres spoilertekst).
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#30 filmz-jonasgr 14 år siden

Hvis der bare blev gjort opmærksom på at der er spoilers, så kan jeg leve med det. Men det er lidt svært at undgå at læse en spoiler, hvis der ingen advarsel er.

Ebert skriver også nogle gange spoilers, men advarer imod det (i hvert fald for det meste). Men hans anmeldelser er til tider nærmest også analyser.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: