Fantastisk er det ikke mindst at opleve en science fiction-film, der baserer sin spænding på ideer snarere end effekter, selvom det bør tilføjes, at billederne af månens overflade er aldeles glimrende udført. Med til at højne det stemningsfulde værk er også Clint Mansells formidable klaverspil, der føjer mange ekstra dimensioner til filmen. Sammen med et par herligt underspillede humoristiske øjeblikke er alle disse ting med til at gøre en film, der ellers meget vel kunne være blevet en deprimerende historie, til en fremragende og opløftende beretning. Selvom den ved første indtryk ligner en tur ud i rummet, er “Moon” i virkeligheden en rejse ind i os selv, og som filmen så glimrende viser, er det stadig det mest fascinerende univers af dem alle.

Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. februar med svenske undertekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Bruce 14 år siden

Go' anmeldelse Benway og enig hele vejen. Også i mine øjne, indtil videre, den bedste engelsk tale film fra 2009.

Rockwell robbed for an Oscar!

5/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#12 amadoR 14 år siden

Syntes det var en rigtig god film, og godt skuespil af 'Sam Bell'. Udover at være nyskabende indenfor Science Fiction der som nævnt, er eksplosioner lyssværd og laser-krig. Så undgående den også alle klichéerne som
'Den onde Computer' osv.


Fuldstændig enig med anmelder. Good work. Good observations!
Gravatar

#13 filmz-jonasgr 14 år siden

Ok film lidt over middel. Men den går lidt i tomgang til tider. Men den er da meget flot lavet og Rockwell gør det ganske fint. Så god underholdning.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#14 filmz-Utyske 14 år siden

Virkelig god sci-fi, stærkt skuespil og jeg glæder mig til at gense den snart igen. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#15 Norton 14 år siden

Er jeg den eneste der syntes at plottet var lidt for gennemskueligt?
Gravatar

#16 filmz-Bruce 14 år siden

#15 Jeg venter lige med at udtale mig, indtil alle andre, som har set Moon har sagt ja. Skulle én sige nej, så hører du ikke mere fra mig.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 filmz-Utyske 14 år siden

#15 -

Den eneste i universet, garanteret!
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#18 [ikke godkendt bruger] 14 år siden

[Denne bruger afventer at blive godkendt til at deltage i diskussionen.]
"I love the smell of napalm in the morning..."
Gravatar

#19 tranberg 14 år siden

MOON - ***** ·
Se, dét er science fiction (!)

Klaustrofobisk, absurd og hjerteskærende. Sam Rockwell leverer en aldeles fremragende præstation som den ensomme Sam Bell.
'Moon' er endnu en film i rækken af produktioner, der viser, at Hollywood måske har fået øjnene op for de små og ambivalente fortællinger, i stedet for det bombastiske. Og så er det altid lækkert med Spaceys stemme til at forsikre en, at det nok skal gå alt sammen.

Manuskriptet er sælsomt og Mansells score passer som hånd i handske til den grå og forladte måneoverflade.
Moon bryder gennem lærred og når publikum,, hvor de mindst venter det: deres intelligens.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#20 Highland Park 14 år siden

tranberg (19) skrev:
... og når publikum,, hvor de mindst venter det: deres intelligens.

Ja det er der jo ingen, der regner med. ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: