Fantastisk er det ikke mindst at opleve en science fiction-film, der baserer sin spænding på ideer snarere end effekter, selvom det bør tilføjes, at billederne af månens overflade er aldeles glimrende udført. Med til at højne det stemningsfulde værk er også Clint Mansells formidable klaverspil, der føjer mange ekstra dimensioner til filmen. Sammen med et par herligt underspillede humoristiske øjeblikke er alle disse ting med til at gøre en film, der ellers meget vel kunne være blevet en deprimerende historie, til en fremragende og opløftende beretning. Selvom den ved første indtryk ligner en tur ud i rummet, er “Moon” i virkeligheden en rejse ind i os selv, og som filmen så glimrende viser, er det stadig det mest fascinerende univers af dem alle.

Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. februar med svenske undertekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 sammer 14 år siden

så den for et lille år siden i USA, er en helt fantastisk film kan varmt anbefales :)
Gravatar

#2 Lethal Injection 14 år siden

Så den sidste Juli og købte den forleden på Blu Ray og jeg siger stadig "Fantastisk film!"

Har altid godt ku lide Sam Rockwell og her er han topform og i to roller nontheless! For mig er det en moderne sci fi klassiker ligesom, District 9 men med mindre action og mere hjerne :D

Bare det at den er lavet for hvad, 5 million dollars(?) og med brug af gammeldags modeller og miniature i stil med den første Star Wars er et plus for mig. (Jeg behøver sikkert ikke at nævne Clint Mansell's utrolige soundtrack)

6/6 - SE DEN!
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#3 Peder Hansen 14 år siden

Bedste film fra 2009. 6/6
Gravatar

#4 aero 14 år siden

En helt igennem fantastisk film - en skam den ikke kommer ud til et bredere publikum! Er personligt meget skuffet over den ikke engang kommer i øst for paradis i århus
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#5 McPeter 14 år siden

Så den sidste forår til filmfestivallen i københavn hvor den blev introduceret af instruktøren Duncan Jones som efter filmen lavede en Q&A med publikum. Var ret sjovt at høre nogle flere detaljer om filmen.

Helt klart en rigtig god og sjælden filmoplevelse - kan VARMT anbefales og regner da også selv med at købe den på blu-ray når den falder lidt i pris. En af de bedste film fra 2009 for mit vedkommende.

Vil lige understrege det der står nederst:
Filmen vises i Cinemateket fra 18. - 28. februar med svenske undertekster.
Så skynd jer ind og se den!
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#6 misuma 14 år siden

Dejlig anmeldelse Benway og er enig hele vejen igennem.

"Bare det at den er lavet for hvad, 5 million dollars(?) og med brug af gammeldags modeller og miniature i stil med den første Star Wars er et plus for mig."

Jeg har det på samme måde. Det er sommetider skammeligt hvorledes man kan fyre 100 mill. af på nogle typer film uden egentlig indhold.

Hvis man er fan af Sam Rockwell, vil jeg lige nævne en af hans første film, nemlig Clownhouse. Filmen er en af grundene til at jeg har et tvivlsomt forhold til klovne i dag.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#7 Geekalot 14 år siden

Har aldrig kedet mig så meget som da jeg så den :)
Men da dejligt at se det åbenbart er mig der har taget fejl, godt være man skulde se den igen, kunne jo være man skiftede mening :)
Gravatar

#8 Lethal Injection 14 år siden

misuma (6) skrev:
Jeg har det på samme måde. Det er sommetider skammeligt hvorledes man kan fyre 100 mill. af på nogle typer film uden egentlig indhold.


Host*Transformers: Revenge of The Fallen*Host
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#9 Moog 14 år siden

#6

Ja og effekterne i Moon ser endda bedre ud.

Var også virkelig glad for filmen, Rockwell spiller superb.
Gravatar

#10 skittlez 14 år siden

Kan kun tilslutte mig koret; Moon er en fantastisk lille sci-fi perle og Rockwell er, som så ofte, rigtig god. Han burde jo nok ha' været Oscar nomineret for rollen, ligesom han burde ha' været det for Confessions of a Dangerous Mind. Klart godt op på listen over sidste års bedste filmz...
http://www.facebook.com/DampMusik

Skriv ny kommentar: