Fantastisk er det ikke mindst at opleve en science fiction-film, der baserer sin spænding på ideer snarere end effekter, selvom det bør tilføjes, at billederne af månens overflade er aldeles glimrende udført. Med til at højne det stemningsfulde værk er også Clint Mansells formidable klaverspil, der føjer mange ekstra dimensioner til filmen. Sammen med et par herligt underspillede humoristiske øjeblikke er alle disse ting med til at gøre en film, der ellers meget vel kunne være blevet en deprimerende historie, til en fremragende og opløftende beretning. Selvom den ved første indtryk ligner en tur ud i rummet, er “Moon” i virkeligheden en rejse ind i os selv, og som filmen så glimrende viser, er det stadig det mest fascinerende univers af dem alle.

Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. februar med svenske undertekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 stoffer 14 år siden

# 29 - Tænkte nok at det var det, og ja, det burde hun nok ikke have sagt.

Mht. Moon håber jeg også jeg tager fejl, men det må tiden vise.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#32 aero 14 år siden

#28 Nej er helt enig, hun afslører alt for meget af filmen, og vil da også fraråde alle at læse hendes anmeldelse, hvis man ikke har set den. Jeg kunne bare ikke lige finde, hvor du mente slutningen var afsløret.
Mht. tvivlen: da jeg først var kommet over, der var to af dem, var jeg nu aldrig i tvivl om, hvad der foregik, og det er faktisk først efter at have læst politikens anmeldelse at tanken "nå ja han kunne jo være mentalt syg" optrådte for mig - men sådan er vi nok alle så forskellige ;) Til gengæld var jeg i lang tid meget bange for, hvad Gerty (robotten) mon var ude på
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#33 myshkin 14 år siden

Jeg læste politikens anmeldelse af Moon inden jeg så den i Moon i aftes og heldigvis kunne jeg godt fornemme hvor den var på vej hen, så jeg stoppede halvvejs. Dermed ikke sagt at jeg følte at jeg en stor del af plottet var spolereret. Jeg er holdt op med at læse anmeldelser på eb.dk og nu stopper jeg så også med politikens anmeldelser. Det er for dårligt at de går hen og ødelægger det for andre.

Mht. Moon. En fantastisk scif-fi film og nu har Duncan Jones jo også sagt han vil lave en triologi har jeg læst, så det bliver interessant at se hvor det fører hen.

5/6.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#34 dslacker 14 år siden

Jeg kan så gøre opmærksom på at mht Moon, så afslører Berlingske nøjagtig det samme som Politiken - tilogmed i en relativt kort anmeldelse - suk. (Det var så ikke Ebbe Iversen - han plejer ikke at gøre den slags).
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#35 filmzkim 14 år siden

Nøj, en fantastisk film :)
Selvom den har fået 5 stjerner, synes jeg nu stadig den er undervurderet.
6 stjerner herfra. Den bedste film jeg har set i meeeget lang tid :)
Gravatar

#36 Michael Badboy 14 år siden

Må tilslutte mig de begejstrede. Synes det var en fed, lille sci-fi perle 5/6.
Er jeg den eneste, der synes, den havde virket endnu stærkere, hvis de havde sluttet filmen 30 sekunder tidligere?

Synes det ødelagde en hel del af stemningen for mig, at man til sidst hører diverse nyhedsindslag bl.a. om at aktierne er styrtdykket. Havde foretrukket at den var sluttet, hvor man så rumskibet forlade planeten. Så man aldrig rigtig med sikkerhed vidste, om han nåede jorden

"The thing about smart mother fuckers is that somtimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers..."
Gravatar

#37 chandler75 13 år siden

Hvem er
hende kvinden, han første gang ser, da han spilder kogende vand på sin hånd - og senere, da han er ude at køre og forulykker? Det lignede ikke konen...


Enig med # 36 - slutningen kunne godt have været lidt før.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#38 The Insider 13 år siden

#37,
Hans datter :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: