Moon
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 9. mar 2010 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Duncan Jones’ “Moon” er som en storslået tryllekunst: Jo mere man ved om den på forhånd, desto mindre magisk virker den, når den endelig folder sig ud. Sagt med andre ord: Det ville være direkte kriminelt at afsløre mere end få stikord om denne lille perles pudsige plot, for filmens syrede fortælling fortjener at blive udforsket med den samme uvidenhed og nysgerrighed, som Apollo-mandskabet følte, da de plantede de allerførste fodspor på månen.
“Moon” er et velkomment alternativ til de fortrinsvis hjernedøde actionbrag, som har kendetegnet science fiction-genren de seneste år. Det var også sidste års bedste film. Omsider kan afdøde pionerer som Stanley Kubrick og Andrei Tarkovsky holde op med at rulle i deres grave, for en film af samme art og karat som d’herrers respektive science fiction-mesterværker er endelig ankommet. Jones har den helt rette tilgang til genren: Han ser den som en legeplads, hvor virkelighedens spilleregler ikke gælder, og restriktioner på ideernes antal, størrelse og type derfor ikke eksisterer. Og “Moon” er netop bygget på et solidt fundament af ideer – ikke et overflødighedshorn af banale actionsekvenser gennemsyret af overdådige computereffekter.
Jones er tydeligvis en feinschmecker, for han har spækket sin debutfilm med referencer til genrens milepæle. En af Sams planter hedder Ridley – selvsagt opkaldt efter instruktøren af “Alien”, som har haft en stor indflydelse på filmens smukke, sterile look. Og Sams eneste ledsager er den HAL 9000-lignende computer GERTY, som en kølig Kevin Spacey har lagt stemme til og tilmed formået at give en personlighed i samme ombæring. Men “Moon” er samtidigt helt sin egen, og på intelligent vis udnytter den også vores kendskab til genrens klicheer til at drive gæk med vores forventninger. Og så er det mildest talt utroligt, hvor meget Jones og Co. har kunnet klemme ud af filmens mikroskopiske budget på fem millioner dollars – lige fra de ekstremt troværdige computereffekter til Clint Mansells guddommelige musik.
Præsenteret i 1080p/AVC 2.40:1. En kort sammenligning med den udenlandske BD-udgivelse af filmen afslører, at den danske dvd/BD-udgiver Atlantic ikke har benyttet helt det samme transfer. Transferet er dog under alle omstændigheder fremragende, og det eneste, der afholder billedsiden fra at opnå topkarakter, er en smule banding – altså tydelige skillelinjer mellem de forskellige farvelag, som til tider indtræffer på kulsorte baggrunde såsom verdensrummet. Det danske transfer er formentlig kraftigere komprimeret end det internationale. Billedet er ellers knivskarpt, de kølige farver gengives perfekt, kontrasten er sædvanligvis helt perfekt, og hverken snavs eller edge-enhancement forekommer.
Der er ingen overgearede actionsekvenser eller buldrende eksplosioner i “Moon”, men derfor gør skivens DTS-HD Master Audio 5.1-mix alligevel stort indtryk. Clint Mansells stemningsfulde musik folder sig fornemt ud via alle kanaler, og ligesom dialogen og lydeffekterne er den virkelig distinkt. LFE-kanalen og subwooferen måtte gerne have været en anelse mere aktive, men der er ofte mange herlige lydeffekter i baggrunden – lige fra computere, som bipper, til luft, der cirkuleres – der gør filmens futuristiske omgivelser mere troværdige og levende. Panoreringerne er naturlige og effektive, og støj figurerer aldrig.
Desværre medfølger intet ekstramateriale. De udenlandske dvd/BD-udgivelser af filmen er ellers proppede med informative dokumentarer, kommentarspor mm.
Hvis du ikke var en af dem, som fik nydt “Moon” i den korte periode, den kørte i Cinemateket, bør du få den opstøvet på Blu-ray øjeblikkeligt. Det er en skam, at udgivelsen ikke huser mere ekstramateriale, men AV-præsentationen er heldigvis glimrende, og ingen filmentusiast med respekt for sig selv bør gå glip af denne gudbenådede genistreg.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet